Varšavský dohovor vyzval signatárov, aby aplikovali firemnú zodpovednosť v boji proti praniu špinavých peňazí
Konferencia signatárov Dohovoru Rady Európy o praní špinavých peňazí, vyhľadávaní, zhabaní a konfiškácii ziskov z trestnej činnosti a o financovaní terorizmu, známeho ako Varšavský dohovor, vyzvala členské štáty, aby efektívne aplikovali firemnú zodpovednosť v boji proti praniu špinavých peňazí. V správe zverejnenej vo štvrtok zhodnotila rozsah, v ktorom 36 členských štátov prijalo legislatívu alebo opatrenia na zabezpečenie, že právnické osoby môžu byť zodpovedné za trestné činy v oblasti prania špinavých peňazí, ak sú spáchané v ich mene a v ich prospech.
Správa konkrétne hodnotí, ako členské štáty implementujú ustanovenia článku 10 dohovoru, ktorý vyžaduje, aby zaviedli firemnú právnu zodpovednosť vo svojej domácej legislatíve, vrátane toho ak je do trestných činov zapojená fyzická osoba ako spolupáchateľ alebo návodca. Správa dospela k záveru, že 17 štátov úplne uplatnilo všetky ustanovenia článku 10. Je medzi nimi aj Slovensko. Ďalšími sú Azerbajdžan, Cyprus, Chorvátsko, Gruzínsko, Grécko, Maďarsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Malta, Moldavsko, Rumunsko, Portugalsko, San Maríno, Srbsko a Švédsko.
Osem z 36 štátov, ktoré dohovor podpísali, ešte neuplatnili zodpovednosť právnických osôb za trestné činy fyzických osôb konajúcich ako spolupáchatelia alebo návodcovia. Dvadsaťdva štátov uplatnilo ustanovenie článku 10, ktoré vyžaduje, aby vo svojej legislatíve zaviedli zodpovednosť právnickej osoby za pranie špinavých peňazí, ktoré nastalo pre nedostatok dohľadu alebo kontroly zo strany fyzickej osoby vo vedúcej funkcii, napríklad manažéra. Sedem štátov vo svojej legislatíve túto požiadavku zaviedlo čiastočne a osem štátov ju ešte neimplementovalo alebo ju implementovalo vo veľmi obmedzenom rozsahu.
Zdroj: (SITA, ab;dm)
Odporúčané články
V stredu 19. novembra došlo v ranných hodinách k vykoľajeniu vlaku ZSSK. Ako informoval portál railpage.net, keďže došlo k poškodeniu trate, možno očakávať meškania vlakov a nástupištia č. 1 a č. 2 sú mimo obsluhy.
Vo Východoslovenskom ústave srdcových a cievnych chorôb v Košiciach zomrela pacientka po plánovanom kardiochirurgickom zákroku. Operácia sa uskutočnila 6. augusta, pričom 65-ročná žena z Prešova sa z nej neprebrala a po siedmich dňoch zomrela. Nešlo o urgentnú operáciu, ale o vopred naplánovaný výkon, ktorý viedol kardiochirurg Adrian Kolesár, prednosta kliniky srdcovej chirurgie.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.


