Vášeň a smrť na kolesách
Obaja s neutíchajúcou vášňou. Rastislav pre bicykle, Milan pre motorky. Obaja symbolicky v Kristových rokoch. Ich trasy a ich vášne sa v pondelok minulý týždeň preťali tak nešťastne, že v momente vyhasli dva mladé životy. Kto a v akej miere haváriu zapríčinil, je vecou policajného vyšetrovania. Otázka však znie, či sa musí stať niečo tragické a nezvratné, aby sme začali riešiť rizikové miesta či úseky. Cesta z Alpinky na Jahodnú je dlhodobo známym eldorádom rýchlych motoriek. A v jednom bode, kde dnes horia sviečky, ju križuje cyklotrasa. Bez dopravných značiek, ktoré by vodičov aspoň varovali…
„Bol ten najopatrnejší človek, akého som poznal. Bol opatrný v živote a rovnako aj na bicykli. Vyhýbal sa ceste, ako sa dalo. Keď sme aj po nejakej museli ísť, vždy len po ceste 2. a 3. triedy,“ hovorí Matúš Valach o bratovi Rastislavovi, ktorý, žiaľ, neprežil stret s motorkárom pri Alpinke.
Rasťo, 33-ročný Košičan, nebol žiadny sviatočný cyklista. Ročne zvládol 2500 až 4500 kilometrov. Bicykloval dvadsať rokov. Najradšej v okolí Košíc, hlavne cez Volovské vrchy. Pracoval na tri zmeny v potravinárskej firme Labaš. Jazdil, kedy mohol. Často spolu s bratom.
„Nikdy nemal žiadnu kolíziu s autom alebo motorkou, čo si pamätám. Nejaké pády v lese, ale nič vážne. Vždy sa domov vrátil po svojich. Bol fakt biker! O to viac bolí, že takto strašne musel zomrieť,“ spomína Matúš. Podľa neho v osudný deň sa brat po robote pravdepodobne vydal na obľúbenú trasu. Zo Sídliska KVP cez pole na Bankov, dole na Alpinku, hore na Jahodnú po cykloceste, z Jahodnej späť po lese na KVP. Dokopy asi 33 kilometrov.
„Miesto nehody sme prechádzali notoricky, ale vždy s rešpektom! Prešli sme ho doslova stovky- krát za tých dvadsať rokov,“ tvrdí Matúš a prakticky vylučuje, že sa tam Rasťo dopustil fatálnej nepozornosti.
Nehoda ho šokovala. Nevie si ju vysvetliť. Je presvedčený, že brat by nešiel na cestu, ak by si nebol istý, že ju v bezpečí prejde. „Je zvláštne, že k stretu došlo na krajnici, keď už bol skoro mimo cesty. Myslím, že to môžu objasniť len svedkovia nehody,“ uvažuje Matúš. No zároveň dodáva, že určite tam ani brat, ani motocyklista nechceli zomrieť…
Podľa polície cyklista nedal prednosť motocyklistovi. Je však diskutabilné, či Rasťo vôbec mal čas dať prednosť. Na nepotvrdenú informáciu denníka košice:dnes, že rýchlomer na motorke sa zasekol na čísle 195 km/h (povolená je tam deväťdesiatka), Matúš reaguje pokojne. „Popravde, autá zhora nejdú nikdy tak rýchlo ako zdola, aspoň ja mám ten pocit. Do kopca každý rád pridá. Vždy na tom mieste vnímam väčšie nebezpečenstvo zdola, keďže zdola vedú dva pruhy a je to rovný úsek.“
Matúš vylučuje aj akýkoľvek technický problém na jeho bicykli. „Prevádzkujem obchod a servis bicyklov v centre Košíc. Brat jazdil na modeli Giant XTC. Stál 1900 eur, rok výroby 2010. Bicykel bol v perfektom stave. Odjazdil na ňom aj pár maratónov. Ja som mu ho pravidelne servisoval.“
POKOJ PRE SYNA
Denník košice:dnes komunikoval s Marekom G., najlepším priateľom 33-ročného Milana, ktorý na motorke vrazil do cyklistu a zrážku pri Alpinke takisto neprežil.
Marek bol ochotný odpovedať na naše otázky. Avšak po diskusii s Milanovou najbližšou rodinou mal dôvod, prečo z dohody o rozhovore vycúval: „Nechcú, aby sa to ďalej rozoberalo v médiách. A ja rešpektujem ich rozhodnutie. Želajú si, aby ich syn už mal pokoj.“
Odporúčané články
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Prezident Pellegrini rozhodnutím nevyhlásiť referendum konal v rámci ústavou zverenej právomoci. Informovali o tom z Kancelárie prezidenta (KP) SR. O vyhlásenie referenda o zrušení sankcií proti Rusku hlavu štátu v petícii žiadali zástupcovia Slovenského hnutia obrody (SHO).