Veľké rušenie vlakov pre chýbajúce peniaze by železničná doprava výrazne pocítila, upozornil Doležal
Ak bude pre nedostatočné financovanie nevyhnutné zrušiť tretinu vlakov, bude to mať výrazne nepriaznivý vplyv na železničnú dopravu, vrátane zamestnancov štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK). Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) svet ide opačným smerom a investuje do železníc. „Verím tomu, že k tomuto kroku nebude musieť prísť, lebo toto sú nezvratné zmeny,“ uviedol šéf rezortu v súvislosti s nedostatočným financovaním osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme.
„Európska komisia minulý týždeň poslala list, aby sme prijali opatrenia a stali sa menej závislými na ruskej rope a ruskom plyne. Okrem znižovania rýchlosti na diaľniciach nám odporučili, aby sme investovali alebo venovali sa viac verejnej osobnej doprave,“ upozornil na sociálnej sieti Doležal. Ako poznamenal, Nemci dávajú bezprecedentné zľavy na lístky vo verejnej hromadnej doprave, aby ľudia nejazdili autami.
„Dohodli sme sa na grafikone, dohodli sme sa na úsporách, nejaké sme priniesli a nejaké sme pripravení dodať ďalej. Ale bez peňazí sa doprava vo verejnom záujme realizovať nedá,“ podotkol minister dopravy. Štát si podľa neho objednáva dopravné výkony, lebo vlakovú dopravu treba dotovať, a keď na to nedá peniaze, dopravné výkony nebudú. „Bude to katastrofa, presný opak toho, ako sa uberá celý civilizovaný svet. Bol by to nezvratný proces, lebo ak by sme zrušili tretinu tratí, tak musíme prepustiť príslušné vlakové čaty, vlakvedúcich. Ich už nenájdeme na trhu, je to nebezpečná vec,“ priblížil Doležal.
Minister dopravy pripomenul, že v rámci plánu dopravnej obsluhy je nastavený grafikon vlakovej dopravy v objeme 354 miliónov eur (na financovanie tejto sumy zo štátneho rozpočtu chýba 24 miliónov eur) a pripravujú ďalší grafikon s očakávanými ešte vyššími výkonmi. Paralelne chystajú zavedenie národnej dopravnej autority, ktorá k týmto vlakom bude mapovať autobusovú dopravu. „Pripúšťame aj to, že tam, kde to nebude dávať ekonomický zmysel, nebudú jazdiť vlaky a budú jazdiť autobusy. Národná dopravná autorita bude koordinovať vlakovú a autobusovú dopravu,“ uviedol Doležal.s tým, že vo svete je vlaková doprava nosná. Rezort podľa neho v tejto súvislosti pripravuje zákon o verejnej doprave. Tento zámer je aj v programovom vyhlásení vlády a Pláne obnovy a odolnosti.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.
Požiar zo začiatku novembra, ktorý v Mašličkove pripravil o život dve deti, opäť nastolil otázku riešenia nelegálnych osád. Za Luníkom IX ostalo ďalších 56 chatrčí a býva tam okolo 300 ľudí. O riešení situácie sme sa rozprávali so starostom MČ Luník IX, Marcelom Šaňom. V rozhovore približujeme projekt prestupného bývania.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.


