Veľké rušenie vlakov pre chýbajúce peniaze by železničná doprava výrazne pocítila, upozornil Doležal
Ak bude pre nedostatočné financovanie nevyhnutné zrušiť tretinu vlakov, bude to mať výrazne nepriaznivý vplyv na železničnú dopravu, vrátane zamestnancov štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK). Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) svet ide opačným smerom a investuje do železníc. „Verím tomu, že k tomuto kroku nebude musieť prísť, lebo toto sú nezvratné zmeny,“ uviedol šéf rezortu v súvislosti s nedostatočným financovaním osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme.
„Európska komisia minulý týždeň poslala list, aby sme prijali opatrenia a stali sa menej závislými na ruskej rope a ruskom plyne. Okrem znižovania rýchlosti na diaľniciach nám odporučili, aby sme investovali alebo venovali sa viac verejnej osobnej doprave,“ upozornil na sociálnej sieti Doležal. Ako poznamenal, Nemci dávajú bezprecedentné zľavy na lístky vo verejnej hromadnej doprave, aby ľudia nejazdili autami.
„Dohodli sme sa na grafikone, dohodli sme sa na úsporách, nejaké sme priniesli a nejaké sme pripravení dodať ďalej. Ale bez peňazí sa doprava vo verejnom záujme realizovať nedá,“ podotkol minister dopravy. Štát si podľa neho objednáva dopravné výkony, lebo vlakovú dopravu treba dotovať, a keď na to nedá peniaze, dopravné výkony nebudú. „Bude to katastrofa, presný opak toho, ako sa uberá celý civilizovaný svet. Bol by to nezvratný proces, lebo ak by sme zrušili tretinu tratí, tak musíme prepustiť príslušné vlakové čaty, vlakvedúcich. Ich už nenájdeme na trhu, je to nebezpečná vec,“ priblížil Doležal.
Minister dopravy pripomenul, že v rámci plánu dopravnej obsluhy je nastavený grafikon vlakovej dopravy v objeme 354 miliónov eur (na financovanie tejto sumy zo štátneho rozpočtu chýba 24 miliónov eur) a pripravujú ďalší grafikon s očakávanými ešte vyššími výkonmi. Paralelne chystajú zavedenie národnej dopravnej autority, ktorá k týmto vlakom bude mapovať autobusovú dopravu. „Pripúšťame aj to, že tam, kde to nebude dávať ekonomický zmysel, nebudú jazdiť vlaky a budú jazdiť autobusy. Národná dopravná autorita bude koordinovať vlakovú a autobusovú dopravu,“ uviedol Doležal.s tým, že vo svete je vlaková doprava nosná. Rezort podľa neho v tejto súvislosti pripravuje zákon o verejnej doprave. Tento zámer je aj v programovom vyhlásení vlády a Pláne obnovy a odolnosti.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Prvý deň nového mesiaca sa v Košickom kraji už tradične spája s cestami. Od 1. novembra sa totiž začína zimná údržba. Znamená to, že prioritou Správy ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) budú činnosti zamerané na údržbu vozoviek vplyvom snehu, ľadu či vetra.
Hlavné kroky nutné pre rozvoj vodárenstva sú v rukách štátu – musí si začať plniť svoje záväzky, nastaviť zmysluplnú reguláciu, zamedziť politikárčeniu a vnášaniu chaosu do odborných tém. Akokoľvek sú tieto kroky potrebné, vodárenské spoločnosti ich namiesto štátu urobiť nemôžu a kým ich neurobí štát, vodárenské spoločnosti budú problémy ďalej tlačiť pred sebou a kríza vodárenstva sa bude ďalej prehlbovať. Zhodli sa na tom spíkri na medzinárodnej odbornej konferencii televízie TA3 o vodárenstve.
Mestská časť Košice – Nad jazerom sa tento rok prvýkrát zapojila do ušľachtilého projektu Ponožkový október. Cieľom tejto charitatívnej akcie je pomôcť ľudom bez domova a tým, ktorí žijú v zložitých podmienkach, zvládať kruté zimné obdobie bez nebezpečenstva omrzlín a v chladnom počasí. Najviac párov požiek doniesli deti z materskej školy na Dneperskej ulici.