Vianočné stánky na Hlavnej vydražili, niektorých predajcov vydráždili…
Záujem o možnosť predaja v stánkoch na vianočných trhoch v Košiciach je každoročne veľký, hlavne ak ide o stánky ponúkajúce nápoje a občerstvenie. Preto mesto rozhodlo o tom, že sa o ne bude licitovať. To sa niektorým záujemcom nepáči, podľa nich je tento spôsob príliš zameraný na komerciu a neprihliada na živnostníkov a firmy z Košíc.
,,Neraz sa stánky vydražia na šesť– sedemtisíc eur, niekedy aj viac. Ak si ešte zoberieme prenájom samotných stánkov od mestských lesov, tak je nemožné, aby bol na tom niekto rentabilný. Ak, tak sa to odrazí na kvalite ponúkaného tovaru, predovšetkým občerstvenia, jedla a pitia,“ posťažovali sa nám dvaja z košických záujemcov, ktorí chceli ostať v anonymite.
Nevedia, do čoho idú
Oveľa lepšie by podľa neho bolo, ak by mesto postupovalo podobne ako v prípade bytov. Tie sa verejne žrebujú, takže nikoho nemožno obviniť z protekcie či korupcie. ,,Nikto by nemohol namietať. Chápem, že mesto chce mať príjmy aj z týchto zdrojov, ale pri licitácii by sa mohol stanoviť určitý strop,“ tvrdí záujemca o stánok.
O pravdivosti jeho tvrdení sme sa chceli presvedčiť na vlastné oči počas dražby, no médiá boli z miestnosti vykázané. ,,Celé stretnutie malo charakter pracovného stretnutia s už vybranými, prihlásenými záujemcami, ktorí splnili stanovené podmienky zverejnené na web stránke mesta,“ naznačila hovorkyňa košického magistrátu Linda Šnajdárová fakt, že šlo o neverejné stretnutie.
Stánky nie sú byty
Mesto podľa nej vidí rozdiel pri prideľovaní bytov a prenájme predajnej plochy. ,,Ten je predovšetkým v účele užívania. Predajné plochy sú prenajímané vyslovene na komerčný účel, čomu zodpovedá aj postup pri výbere nájomcu. Pokiaľ niektorý zo záujemcov o nájom plôch prejavil ochotu zaplatiť vyššie nájomné ako minimálne, konala sa licitácia ponúk, na čo boli všetci uchádzači vopred upozornení,“ vysvetlila Šnajdárová.
Dodala, že v súčasnosti je uplatňovaný princíp výberu nájomcov podľa najvyššej ponuky. V prípade, ak nie je žiaden záujemca ochotný dať vyššiu ponuku, ako je minimum požadované mestom, nájomca sa vyberá žrebovaním. Navyše je ohraničený aj počet stánkov. ,,Množstvo predajných stánkov je limitované kapacitou pripojovacích odberných miest na elektrickú energiu a zmenšovaním zóny aktivít, ktorá sa zužuje smerom k Tescu, lebo väčší počet by zasahoval do cyklistického chodníka,“ spresnila.
Mesto chce zmeniť výber
Na druhej strane priznala, že aj Mesto Košice vníma potrebu vylepšenia tohto postupu. ,,Ani prenájom predajných plôch vyžrebovaným uchádzačom, ktorí ponúknu základné nájomné, nie je garantom kvality ich služieb. Mesto Košice hľadá v spolupráci s odbornou verejnosťou z oblasti týchto služieb a za aktívnej účasti občanov taký spôsob výberu, ktorý by zohľadňoval kvalitu služieb a na nájomcov kládol primerané nároky.
Napríklad na základe anonymnej ponuky nájomného. Naším cieľom je nájsť taký spôsob výberu nájomcov, ktorý by ich preferoval na základe pozitívnych referencií na kvalitu ich služieb a pritom by vygeneroval obvyklé nájomné, za ktoré by im boli plochy prenajaté,“ dodala hovorkyňa. Mesto teda zmenu plánuje, no zatiaľ nie je jasné, kedy a podľa akých pravidiel.
Boris Macko
Foto 1: Ivan Fleischer
Foto 2: Veronika Janušková
Odporúčané články
Jedna z kľúčových dopravných tepien v Košiciach, Jantárová ulica, získala po mesiacoch prác nový vzhľad.
Prvý deň nového mesiaca sa v Košickom kraji už tradične spája s cestami. Od 1. novembra sa totiž začína zimná údržba. Znamená to, že prioritou Správy ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) budú činnosti zamerané na údržbu vozoviek vplyvom snehu, ľadu či vetra.
Priechody pre chodcov v troch mestských častiach budú o niekoľko mesiacov bezpečnejšie. Zvýraznia a nasvietia sa špeciálnymi asymetrickými SMART LED svietidlami, vďaka čomu sa zlepší viditeľnosť chodcov a zníži riziko dopravných nehôd.