Vinníka za stromy pri Kulturparku neriešia
Orgán ochrany prírody sa sústredí len na povolenie výrubu stromov v areáli Kulturparku v Košiciach, mal by sa ale zaoberať najmä zodpovednosťou za ich poškodenie, pre ktoré sa musia odstrániť.
V odvolaní proti súhlasu na výrub dvadsiatich drevín pri kultúrno-spoločenskom komplexe na Kukučínovej ulici, ktorý bol najväčším projektom Európskeho hlavného mesta kultúry 2013, na to upozorňuje Ladislav Rovinský z organizácie Košice 2013 Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny.
Odbor starostlivosti o životné prostredie Okresného úradu v Košiciach v januári vyhovel žiadosti o výrub. Podal ju správca zrekonštruovaných bývalých kasární, mestská príspevková organizácia K13.
Úrad zdôvodnil rozhodnutie aj tým, že stabilita vyše storočných mohutných stromov bola narušená “početnými mechanickými poškodeniami koreňového systému stavebnou činnosťou”.
“Projekt nerešpektoval ochranné pásma drevín pri výstavbe chodníkov a inžinierskych sietí. Správny orgán by teda mal prednostne riešiť toto porušenie zákona, nielen konštatovať, že strom bol poškodený. Súhlasom na výrub necháva odstrániť dôkaz o poškodení,” hovorí Rovinský.
Podľa zákona je poškodzovanie drevín správnym deliktom, za ktorý môže orgán ochrany prírody právnickej osobe uložiť pokutu až do vyše 23-tisíc eur.
Hlavným zhotoviteľom Kulturparku bol Doprastav. Firma za dva týždne ani po opakovaných žiadostiach na otázky neodpovedala.
Projekt objektu na Kukučínovej získal vlani takmer všetky architektonické ceny udeľované na Slovensku. Odborné poroty vyzdvihovali zachovanie časti pôvodnej zelene tvoriacu kompozíciu parku.
Zatiaľ v neprávoplatnom povolení úrad nariadil správcovi Kulturparku náhradnú výsadbu v rozsahu štyridsať stromov.
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Prvenstvo medzi vianočnými piesňami patrí nielen u nás Tichej noci. Jej text pochádza z rakúskeho Lungau, kde ho v roku 1816 zložil duchovný Mariánskej fary Joseph Mohr.
Záujem o elektromobilitu na Slovensku rastie, čo potvrdzujú aj dáta. K 29. októbru 2025 jazdilo po slovenských cestách už takmer 24 000 batériových elektromobilov (BEV). Spolu s tým sa rozširuje aj sieť verejného nabíjania, ktorá ku koncu septembra 2025 dosiahla 2 919 nabíjacích bodov. ZSE Drive výrazne prispieva k nárastu nabíjacích bodov ako aj k zmene kvality nabíjacej infraštruktúry – cielene buduje sieť ultrarýchlych nabíjačiek s výkonom nad 150 kW. Jedným z ďalších strategických bodov v sieti ZSE Drive je aj novo otvorený nabíjací HUB v OC Optima Košice, ktorý prepája vysoký výkon s každodenným komfortom zákazníka.
Vláda Slovenskej republiky schválila s pripomienkou v stredu návrh na zmenu a doplnenie nariadenia č. 353/2025 Z. z., ktoré vykonáva zákon o adresnej energopomoci. Cieľom je aktualizovať spôsob výpočtu hodnoty energopoukážky, ktorý zodpovedá skutočným cenám a objemom tepla.