Víťaz súťaže na projekt MET 2 je z Bratislavy
Úrad verejného obstarávania (ÚVO) zverejnil výsledky súťaže na obstaranie projektovej dokumentácie pre ďalšiu etapu modernizácie električkových tratí v Košiciach s názvom MET 2.
Víťazom súťaže sa stalo Združenie MET Košice, ktoré podľa informácií z ÚVO okrem splnenia požiadaviek obstarávateľa ponúklo najnižšiu cenu. Na ďalších priečkach sa umiestnili spoločnosti SUDOP z Brna a PRODEX z Bratislavy.
Združenie MET Košice tvoria dve bratislavské firmy – REMING CONSULT a DOPRAVOPROJEKT. Práve táto skupina vyhrala aj súťaž, ktorú súčasné vedenie mesta v marci minulého roka zrušilo.
[ad][/ad]Cenu ešte nepoznajú
Primátor Jaroslav Polaček to vtedy zdôvodnil okrem iného skutočnosťou, že nastavené podmienky, najmä príliš vysoký požadovaný obrat, neumožňovali prihlásiť sa do súťaže menším firmám. Nové podmienky by podľa neho mohli prispieť k zníženiu vysúťaženej ceny aj o milión eur. Hodnota zákazky bola nastavená na viac ako 3,5 milióna eur.
Či sa avizované ušetrenie podarilo, to ešte na magistráte nevedia. Výsledky súťaže ešte nemusia byť definitívne, pretože stále prebieha lehota na prípadné odvolanie jej účastníkov.
„Zatiaľ máme k dispozícii len údaje, kto sa na akom mieste z účastníkov umiestnil. Zrušenie predchádzajúcej súťaže však svoj účel, splnilo. Hlavný zámer pre vyhlásenie novej súťaže bol v tom, aby sa mohli rekonštrukcie zrealizovať aj po častiach a nie iba vcelku, ako to bolo predtým nastavené,“ dozvedeli sme sa z komunikačného referátu magistrátu. „Takisto sme sa chceli vyhnúť tomu, aby bola v rámci projektovej dokumentácie naprojektovaná taká technológia, ktorá by v čase realizácie rekonštrukcie danej trate už mohla byť z technickej stránky zastaraná ako sú napr. radiče na semaforoch. Samotný realizačný projekt sa preto bude robiť až vtedy, keď budeme vedieť, že pristúpime k rekonštrukcii trate,“ uviedol hovorca mesta Vladimír Fabian.

Čakanie na eurofondy
Mesto plánuje na modernizáciu zvyšku električkových tratí v Košiciach s názvom MET 2 využívať financie z eurofondov. Doteraz pridelené prostriedky z aktuálneho programovacieho obdobia sú však už vyčerpané, takže ďalšia obnova sa reálne môže začať až v novom programovom období v rozmedzí rokov 2021 až 2027, ak budú vyhlásené výzvy a mesto uspeje so svojimi projektmi. Veľká časť električkových tratí bola už opravená a modernizovaná v rámci stavieb IKD, MEU a MET 1 v predchádzajúcich rokoch. Úseky v smere od začiatku Južnej triedy do Barce (s výnimkou križovatky VSS), na Sídlisko Nad jazerom a po Alejovej ulici však sú zatiaľ staré a nie práve v najlepšom technickom stave.
„Ak nastane havarijná situácia napríklad na Alejovej alebo na Sídlisku Nad jazerom, kde sú električkové trate v najhoršom stave, a neprídu dovtedy peniaze z eurofondov, je možné, že opravu bude musieť financovať mesto. S najväčšou pravdepodobnosťou by na to išli peniaze z úverových zdrojov, napríklad z Európskej investičnej banky, alebo z niektorej z komerčných bánk. To by záležalo od toho, kto dá najvýhodnejšiu ponuku,“ povedal nám V. Fabian.
V projekte MET 2 plánuje mesto vynoviť tie úseky električkových tratí, ktoré v predchádzajúcich etapách modernizácie neboli opravené. Najhoršie sú na tom koľajnice na Alejovej ulici a na Sídlisku Nad jazerom, ktoré boli postavené pred 39 rokmi. Podľa nového plánu má byť projekt rozdelený na osem ucelených častí stavby. Predpokladaná výška investície je vyše 135 miliónov eur.
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Zoologická záhrada v Košiciach po šiestich dňoch opäť privítala návštevníkov. Uzavretá bola pre rozsiahle škody, ktoré v areáli spôsobila kalamita ťažkého mokrého snehu. Ten priebežne vyvracal stromy v rôznych častiach zoo a znemožnil bezpečný pohyb verejnosti.
V stredu 19. novembra došlo v ranných hodinách k vykoľajeniu vlaku ZSSK. Ako informoval portál railpage.net, keďže došlo k poškodeniu trate, možno očakávať meškania vlakov a nástupištia č. 1 a č. 2 sú mimo obsluhy.
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).

