Vlaky budú premávať rýchlejšie a častejšie pre veľkú väčšinu cestujúcich
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) obhajuje návrh nového grafikonu železničnej dopravy, ktorý začne platiť od polovice decembra tohto roka. Tvrdí, že vlaky na Slovensku budú jazdiť rýchlejšie a častejšie pre veľkú väčšinu cestujúcich, pričom ostatní budú na železniciach cestovať približne tak dlho ako v súčasnosti.
„Nový železničný grafikon prináša výrazne viac hodnoty za rovnaké peniaze. Prinesie viac pravidelných spojov, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vlaky odjazdia o 1,5 milióna kilometrov ročne viac. To zodpovedá pridaniu približne 60 nových vlakov denne,“ uviedol v stredu na sociálnej sieti ÚHP. Vlaky sa podľa inštitúcie zrušia iba tam, kde ich už skoro nikto nevyužíva, a nahradia ich lacnejšie a zväčša rýchlejšie autobusy.
„Reforma je len na začiatku, na jej dotiahnutí musia spolupracovať ministerstvo dopravy, železničiari aj kraje. Lebo inak sa kvalita dopravy nezlepší,“ dodala inštitúcia v súvislosti s kritikou pripravovaného nového cestovného poriadku na železniciach. Pokračujúcu verejnú diskusiu o tejto problematike v poslednom období označila za príliš nepoctivú a fakticky nesprávnu.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) začiatkom augusta pripustil, že za nespokojnosťou s novým grafikonom sú možno blížiace sa samosprávne voľby. Ubezpečoval, že realizáciou plánu dopravnej obslužnosti a nového vlakového grafikonu sa zvýšia dopravné výkony. „Ponuku zvyšujeme a chceme dopravu skvalitniť,“ povedal na sociálnej sieti. „Do konca augusta budeme mať finálnu verziu grafikonu,“ priblížil Doležal s tým, že ho dostanú aj samosprávne kraje a na základe neho pripravia autobusové spojenia. „Budeme fungovať optimálne, nákladovo efektívnejšie. Nehovorím, že to bude lacnejšie z pohľadu štátneho rozpočtu,“ podotkol minister.
Generálny riaditeľ sekcie stratégie dopravy na ministerstve dopravy Rastislav Cenký označil návrh nového cestovného poriadku na železniciach tak trochu za revolučný. Na železniciach sa podľa neho za posledné desaťročia neudiala žiadna významná zmena a iba sa reagovalo na poklesy počtu cestujúcich. „Teraz sme si povedali, že potrebujeme zefektívniť dopravu, priniesť ju bližšie ľuďom a zatraktívniť ju cestujúcim,“ uviedol Cenký. Ministerstvo dopravy prvý raz spracovalo plán dopravnej obslužnosti. „Robíme podkladovú dokumentáciu k tomu, ako budeme organizovať a objednávať železničnú dopravu. Takéto upratovanie, aké robíme dnes u nás, spravili v západných krajinách v 80. rokoch minulého storočia. Nebola snaha tu robiť systémové zmeny,“ dodal Cenký.
Zdroj: (SITA, be;su)
Odporúčané články
Košický samosprávny kraj (KSK) prišiel v pondelok 29. apríla so zásadnými zmenami v rámci svojho tohtoročného rozpočtu. Zastupiteľstvo schválilo prvú úpravu rozpočtu, ktorá zahŕňala niekoľko zvýšení bežných aj kapitálových výdavkov, ale aj zrušenie plánovaného nákupu teplovzdušného balóna, ktorý pôvodne figuroval v rozpočtovom návrhu za 120 000 eur.
Slovenská hokejová reprezentácia sa na májových majstrovstvách sveta v Česku predstaví bez hráčov z ruskej KHL. Výkonný výbor Slovenského zväzu ľadového hokeja (SZĽH) sa touto témou zaoberal na tohtotýždňovom zasadnutí a nezaujal k ich účasti v národnom tíme SR negatívne stanovisko, no nik z tejto súťaže do reprezentačného tímu nepribudne.
Prezidentka Zuzana Čaputová bude tento týždeň naposledy úradovať z Košíc. Na programe má mnohé stretnutia.