Vodičom na Kostolianskej tečú nervy každý deň
Vodiči smerujúci najmä ráno pred ôsmou do Košíc v smere od Kysaku a Družstevnej pri Hornáde sa musia obrniť obrovskou dávkou trpezlivosti. Cez križovatku Kostolianskej s Cestou pod Hradovou a Vodárenskou je problém sa dostať do mesta. Zdržanie predstavuje často desiatky minút.
Osobné i nákladné autá, rovnako ako autobusy prichádzajúce po Kostolianskej, ktorých je v tomto dopravnom uzle v rannej špičke výrazne najviac, bočia na križovatke väčšinou doľava na Vodárenskú ulicu. Keďže križovatka je riadená len zvislým dopravným značením, musia dávať prednosť vozidlám vo všetkých smeroch, čo je príčinou vytvárania kolón.
Problém zväčšujú nákladiaky
„Najmä keď idú veľké a plne naložené nákladiaky z kameňolomu, doprava sa zastaví. Takýto kolos sa totiž neprešmykne tak skoro ako menšie a pohyblivejšie osobné auto. A ak ich ide viac za sebou, tak je zápcha hotová. Autá stoja a zamorujú okolie výfukovými plynmi. Viem, o čom hovorím, pretože sám bývam na Kostolianskej a nie je to nič príjemné,“ povedal nám náš čitateľ Tomáš Veme.
Podľa jeho slov bola situácia v ranných špičkách pred niekoľkými týždňami lepšia. „Vtedy zvykli križovatku riadiť policajti. Teraz som však už dlho policajtov na tejto križovatke nevidel,“ tvrdí obyvateľ Kostolianskej.
Polícia: Prioritu majú hlavné ťahy
Prečo sa na frekventovanom dopravnom uzle v posledných týždňoch sporadicky objavujú len poslucháči strednej policajnej školy počas výcviku techniky riadenia cestnej premávky? Na našu otázku reagoval Okresný dopravný inšpektorát.
„Vzhľadom na to, že situáciu na križovatke poznáme, sme sa snažili ju motoristom uľahčiť riadením cestnej premávky aspoň v dopravných špičkách. Viackrát sme na rôznych úrovniach spomenuli, že je to potrebné urýchlene riešiť komplexne, pretože situácia v danom uzle sa bude len zhoršovať.
Pri súčasnej situácii sme nútení venovať sa hlavným cestným ťahom a križovatkám, ktoré majú vplyv na to, aby nedochádzalo ku kolabovaniu dopravy v celom meste. Naše kapacitné možnosti nám neumožňujú byť na všetkých miestach, kde by si to situácia vyžadovala,“ sprostredkoval nám odpoveď košický policajný hovorca Alexander Szabó.
Mesto s reorganizáciou nesúhlasí
S návrhom na čiastočné riešenie prišiel už spomínaný obyvateľ Kostolianskej ulice Tomáš Veme. „Keďže najviac áut ide v smere od Družstevnej, možno by pomohla reorganizácia dopravy. Hlavnou cestou by mohol byť smer od Kostolianskej ku Crow aréne a vedľajšou smer z Vodárenskej na Cestu pod Hradovou. Ten je predsa len menej frekventovaný a autá z hlavnej by potom nemuseli tak dlho čakať,“ myslí si T. Veme.
Jeho nápad sa však na magistráte nestretol s pochopením. „V súčasnosti je sídlisko Podhradová s asi päťtisíc obyvateľmi dopravne napojené na systém komunikácií mesta jediným prístupom práve cez uvedenú križovatku, po ktorej premáva i MHD. Čitateľom navrhovaná zmena by nevyriešila problém, len by ho posunula do inej roviny,“ uviedol Miroslav Sambor z komunikačného referátu magistrátu.
Podľa starostu Družstevnej pri Hornáde Jána Juhása sa obyvatelia obce pri cestách do Košíc za prácou alebo vzdelaním snažia situácii prispôsobiť. „Najlepšie je to posunutím cesty mimo času dopravnej špičky. Skratku okolo tenisových kurtov na Aničke zrušili, niektorí ľudia sa už snažia jazdiť cez Budimír, ale ani tam to nie je ružové. Kým nebude vybudovaný kruhový objazd, ostáva len počkať na koniec dopravných obmedzení v meste, aby sa policajtom uvoľnili ruky a mohli aj túto križovatku riadiť,“ myslí si J. Juhás.
Kruhový objazd zabrzdili majitelia pozemkov
Problematickú križovatku mesto chcelo riešiť už pred desiatimi rokmi. Projekt kruhového objazdu bol hotový, zastupiteľstvo schválilo realizáciu i peniaze.
V roku 2007 bol pripravený projekt prestavby nevyhovujúcej križovatky Kostolianska – Vodárenská – Cesta pod Hradovou na kruhovú križovatku. Mestské zastupiteľstvo schválilo 4,5 milióna eur na samotnú výstavbu, vyše 150-tisíc na výkup pozemkov a 260-tisíc na projektovú dokumentáciu.
Zámer však zmaril postoj majiteľov pozemkov, na ktorých má kruhový objazd stáť. Podľa primátora Richarda Rašiho (Smer-SD) požadovali vykúpenie celých pozemkov, nielen tých častí, na ktorých mal byť objazd postavený. A navyše, chceli dvoj- až šesťnásobne vyššiu cenu ako ponúkalo mesto.
V posledných týždňoch, keď sa dopravná situácia v meste skomplikovala pre dopravné uzávery vyžiadané rekonštrukciami električkových tratí, sa prejazd spomínanou križovatkou ešte sťažil. Pýtali sme sa preto mesta, či by problém nevyriešili semafory. Z odpovede, ktorú sme dostali, vyplýva, že sa držia pôvodného, zatiaľ nerealizovaného, projektu. Má to však háčik.
„Bez preukázania súhlasov vlastníkov a vlastníckeho práva k pozemkom nie je možné zo strany mesta Košice pokračovať v príprave projektu, povolení a samotnej realizácii plánovanej kruhovej križovatky,“ povedal nám Miroslav Sambor z komunikačného referátu magistrátu.
(FER)
Odporúčané články
Obyvatelia a cestujúci mestskou hromadnou dopravou sa stále častejšie stretávajú s nepríjemnými obmedzeniami spôsobenými aktmi vandalizmu na vozidlách MHD. Tento problém sa objavuje vo forme nelegálnych nápisov na autobusoch a električkách.
Od dnešného dňa platí na území Tatranského národného parku (TANAP) sezónna uzávera, potrvá do 30. apríla. Jej hlavným dôvodom je ochrana prírodného prostredia, fauny a flóry, najmä však chránených živočíchov.
Slovensko v nedeľu 27. októbra prejde z letného času na zimný, teda na stredoeurópsky čas. Ručičky sa o 03:00 hod. ráno vrátia späť na 02:00 hod. Ľudia budú tak spať o hodinu dlhšie. Hlavným cieľom zavedenia letného času bolo šetrenie energie a lepšie využívanie prirodzeného denného svetla.