Vplyvom teplôt sa začali vlniť koľajnice! Sú cestujúci v bezpečí?
Extrémne počasie, ktorému aktuálne čelí Európa aj Slovensko spôsobuje nemalé problémy. Okrem vyschnutých riek a požiarov lesov trpia vplyvom vysokých teplôt aj železnice. Vplyvom počasia je železničná infraštruktúra značne namáhaná, preto sme zisťovali, či sú cestujúci v bezpečí počas cestovania vlakom.
“Bezpečnosť našich cestujúcich je pre nás prvoradá a robíme všetko preto, aby cestovanie vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) bolo bezpečné a komfortné,” uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč pre redakciu KOŠICE: DNES a potvrdil, že extrémne zvýšené teploty sa prejavujú aj na koľajach. Vplyvom vysokých teplôt dochádza napríklad k vybočeniu či vykriveniu koľají. Tomáš Kováč ubezpečuje, že v takýchto prípadoch je na konkrétnych úsekoch znížená rýchlosť vlakov, a to najmä kvôli bezpečnosti.
Takzvané “vybočenia” zaznamenali aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Pre redakciu KOŠICE: DNES to potvrdila hovorkyňa ŽSR Barbora Šugárová. Vybočenie koľajníc znamená ich roztiahnutie a pnutie sa následne prejaví zvlnením koľajníc.
“Doterajšie mimoriadne teplotné podmienky doteraz nemali vplyv na prevádzkyschopnosť trolejového vedenia, ktorého stav je pravidelne monitorovaný. (Trolejové vedenie je projektované na prevádzku v teplotnom rozsahu -30°C až +80°C.),” uviedla Šugárová. Na miestach, kde je však situácia kritická, zavádzajú takzvané teplotné prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti. Okrem toho venujú zamestnanci železníc zvýšenú pozornosť všetkým okolnostiam, ktoré by akýmkoľvek spôsobom mohli viesť k vzniku nehôd.
(ZL)
Odporúčané články
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.