Vybrali projektanta na obnovu Mlynského náhonu
Zámer revitalizácie Mlynského náhonu sa hýbe dopredu. Mesto Košice podpísalo zmluvu s prešovskou spoločnosťou EkoArch.
Firma spracuje projektovú dokumentáciu pre stavbu obnovy vodného kanála, ktorý prechádza časťou Košíc. Hodnota zákazky je takmer 18-tisíc eur.
Novú tvár dostane územie Mlynského náhonu od prítoku pri kúpalisku Ryba a vtokový objekt pri Jumbo Centre s priľahlými plochami na ľavom brehu po zástavbu Ťahanovské riadky, Tyršovo nábrežie a parkovisko Hotela Yasmin. Na pravom brehu po zástavbu Študentská, Alešovo nábrežie, parkovisko Hotela Rokoko a Gorkého ulicu.
Zámerom je zabezpečiť prietok vody v celom náhone a s dôrazom na „prvky zelenej architektúry” z neho vytvoriť „mestotvorný element”.
Poškodené opevnenie
Betónové opevnenie koryta náhonu je po celej dĺžke poškodené, podľa odhadu asi 60 percent z celkovej plochy, čo je vyše 16-tisíc metrov štvorcových. „Poškodené, viditeľné panely nad hladinou sa navrhujú vymeniť. Ostatné, skryté, vyrovnať a praskliny, ako aj škáry medzi panelmi, zaliať po vyčistení cementovou maltou,” píše sa v dokumente.
Podľa opisu zákazky sa zároveň obnovia zábradlia, vybudujú lávky a móla pre bezpečný prístup ľudí k vode. Terén má byť smerom k vode terasovitý s promenádnym chodníkom a odpočinkovými plochami. Mesto navrhuje riešiť mimoúrovňové napojenie cyklochodníka na budúcu medzinárodnú cyklotrasu Eurovelo 11 popod most Hlinkova.
Problematický priepust
Problematický je úsek pri hoteli Rokoko, kde je vodný tok presušený komunikáciou, pod ktorou sa nachádza horúcovod. V lete sa tu vytvára nepekné hnijúce jazierko s nepríjemným zápachom. Mesto projektantovi v zmluve odporúča vyriešiť to zrušením „priepustu” a vytvorením koryta s otvorenou hladinou. Všetky inžinierske siete by sa mali preložiť.
Magistrát by na revitalizáciu chcel získať príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. „Termín realizácie je závislý od podmienok, ktoré budú stanovené vo výzve, ako sú termíny na predkladanie žiadosti, schvaľovací proces a podobne. Odhadované náklady budú stanovené po spracovaní projektovej dokumentácie,” uviedla hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová.
Mestský vodný kanál v číslach
- 5,5 kilometrov je jeho dĺžka 500 litrov za sekundu je limitovaný prietok vody
- 27 900 metrov štvorcových je plocha opevnenia
- 2 až 2,3 metra bude hĺbka vody po rekonštrukcii
Foto: Veronika Janušková
Vizualizácia: UzemnePlany.sk – Mestské zásahy Košice
Odporúčané články
Na sídlisku Ťahanovce sa spustila petícia za výstavbu nového výjazdu z Americkej triedy na Magnezitársku ulicu. Cieľom má byť zlepšenie dopravnej situácie v mestskej časti prostredníctvom nového výjazdu, ktorý by dokázal odkloniť časť dopravy smerujúcej na Hlinkovu ulicu, čo má dokazovať už vypracovaná dopravná štúdia. Autorom petície, pod ktorej online verziu sa doteraz podpísalo viac ako 270 občanov, je starosta mestskej časti Miloš Ihnát.
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.
Vrchná časť mosta pri Zemplínskej Šírave je zrekonštruovaná, v lete sa bude pokračovať so spodnou. Ako informuje Košický samosprávny kraj (KSK), v rámci rekonštrukcie pribudne i meteostanica a kamerový dohľad.