Vyradené električky dobre slúžia na Ukrajine
U nášho východného suseda skončia ďalšie vyradené električky Tatra T3. Po tom, čo si česká spoločnosť Kvazar Plus koncom minulého roka z Košíc odniesla 15 takýchto vozidiel, poputuje na Ukrajinu ďalších deväť kusov.
Kúpiť ďalšie vozidlá v aktuálnej verejnej obchodnej súťaži sa česká firma rozhodla aj pre spokojnosť s minuloročným nákupom. Začiatkom decembra z Košíc odišlo 15 vyradených kusov za 133-tisíc eur. Kvazar Plus ich rekonštruuje a predáva dopravným podnikom na Ukrajine. „Technicky sú v dosť zlom stave, ale dá sa to spraviť,” povedal konateľ Kvazar Plus Miloslav Černý. Dôkazom sú aj kusy, ktoré česká firma z Košíc už odniesla. Štrnásť z pätnástich už podľa Černého plnohodnotne premáva v uliciach Kyjeva.
Za deväť kusov električiek vyrobených v pražskom podniku Českomoravská Kolben Daňek (ČKD) zaplatí teraz česká firma 70 250 eur, tak ako to určil znalecký posudok DPMK. Cena za kus v závislosti od technického stavu sa pohybuje od 7 100 do 8 200 eur.
Tridsaťročné modely
Na Ukrajinu poputujú električky s rokom výroby 1986 až 1989, ktoré začal dopravný podnik postupne vyraďovať približne pred štyrmi rokmi. Česká spoločnosť tieto vozidlá vo svojej továrni južne od Kyjeva modernizuje, dáva do nich novú výbavu alebo ich kompletne prestavuje na nízkopodlažné vozidlá. Minulý rok na Ukrajinu dodali približne 50 električiek z Košíc, Prahy a Mostu. Vývoz a oprava ojazdených československých električiek, hlavne z českých miest, na východ je pritom bežná. Takto sa dostali Tatry T3 napríklad aj do Charkova, Odesy či Mariupoľa.
– model T3 vychádza z americkej koncepcie električiek PCC, ktorú v USA zvolili pred 2. svetovou vojnou za najlepšiu koncepciu električky
– prvý model vyrobil ČKD Praha v roku 1960, cestujúcich začal prepravovať o dva roky neskôr – ČKD ich dodal do 48 miest na svete
– s počtom vyrobených kusov viac ako 14-tisíc ide o najvyrábanejšiu električku na svete
– dodnes premávajú napríklad v severokórejskom Pyongyangu
Odporúčané články
Vodárenský systém Starina-Košice vstupuje vďaka najnovšej investícii v hodnote takmer 60 miliónov eur do rozhodujúcej etapy modernizácie. Úpravňa vody v Stakčíne, ktorá od roku 1984 drží chrbticu zásobovania veľkej časti východného Slovenska, prejde rozsiahlymi technologickými zásahmi. Dosiahne sa nielen dlhodobé zabezpečenie kvality dodávanej vody, ale zabezpečí sa aj istota dodávok tak, aby sa na vodu zo Stariny mohlo dlhodobo spoliehať ďalších približne štyridsať obcí v desiatich okresoch východného Slovenska.
Zoologická záhrada v Košiciach po šiestich dňoch opäť privítala návštevníkov. Uzavretá bola pre rozsiahle škody, ktoré v areáli spôsobila kalamita ťažkého mokrého snehu. Ten priebežne vyvracal stromy v rôznych častiach zoo a znemožnil bezpečný pohyb verejnosti.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.