Vysadia trávu, ale nie podľa projektu. Prečo?
Zrenovované električkové trate na Kuzmányho ulici majú vyzerať s trávnikom uprostred bezpochyby lepšie ako doteraz. Za predpokladu, že tráva, ktorú začnú vysievať v priebehu tohto týždňa, vyklíči podľa predpokladov. Pôvodne ju však mali osadiť už predpestovanú.
Správa mestskej zelene (SMsZ) začala v piatok v rámci projektu IKD s prácami na rekonštruovanej električkovej trati. Konečné terénne úpravy zelených koľajových pásov pozostávajú z vytvorenia štrkopieskovej vyrovnávacej vrstvy a montáže plastových zatrávňovacích rohoží s výškou 50 mm, ktoré sú vyplnené substrátom pre výsev trávneho osiva.
Lacnejšie riešenie?
Denník košice:dnes však jeden z čitateľov upozornil, že niečo tu nesedí: “V projekte je predpestovaný trávnik. Realita – SMsZ sadí semienka. Čím lacnejšie, tým lepšie?”
Na problém so spôsobom zatrávnenia sme sa pýtali na magistráte. Odporučili nás na zhotoviteľa. Ten však reagoval veľmi stroho. “Všetky náležitosti stavby sú realizované podľa projektu,” znela odpoveď Natálie Raslavskej, hovorkyne prešovskej firmy Dúha.
Koberec je bez rizika
V projekte IKD je naozaj uvedené, že sa použije predpestovaný trávnatý koberec: “Bude dodaný už v požadovaných plastových tvárniciach, ktoré budú vyplnené požadovaným substrátom a trávnatou zmesou. Toto riešenie bolo zvolené z dôvodu okamžitého efektu a odovzdania objektu. Výhody tohto spôsobu založenia sú: žiadne riziko nevyklíčenia trávnatého osiva, profesionálne ozelenenie, bez buriny, žiadna spotreba vody počas zakladania trávnika, zníženie rizika vandalizmu, skrátenie doby výstavby.”
Investor by mal vedieť…
Keď sme si overili tento rozpor medzi projektom a realitou, znova sme adresovali otázky mestu, ktoré je investorom rekonštrukcie, takže by malo vedieť, prečo sa nepostupuje podľa projektu, prípadne kto a prečo v ňom urobil zmeny. Odpovede sme do uzávierky tohto vydania nedostali.
Siatie je o polovicu lacnejšie
Ako sme sa dozvedeli od spoločnosti Trávnik z Pereša, ktorá sa profesionálne venuje výsadbe a udržiavaniu trávnatých plôch, siatie je podstatne lacnejším spôsobom zatrávňovania ako predpestovaný trávnik.
„Rozdiel je približne päťdesiat percent. Presne sa to povedať nedá, závisí to od plochy a terénu. K nákladom pri siatí treba pripočítať aj náklady na zavlažovanie a ošetrovanie pri zakladaní. V konečnom dôsledku to však na skutočnosti, že je to lacnejšie ako predpestovanie, nič nemení,“ povedali nám vo firme.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Na Letisku Košice už začali novú letnú dovolenkovú sezónu. Počas nej môžu cestujúci z východného Slovenska využívať vyše 900 charterových letov pre cestovné kancelárie do 17 prímorských destinácií v 11 krajinách. Letisková spoločnosť v piatok (26. 4.) informovala, že tohtoročnými novinkami sú albánska Tirana, turecký Izmir, grécky ostrov Zakyntos a prístavné mesto Patras, ako aj Podgorica v Čiernej Hore a po dlhšom čase sa vracia do ponuky aj španielska Palma de Mallorca.
Odborníci z ministerstva kultúry začali s kontrolou stavu významných kultúrnych pamiatok, keďže obnovu hradov, zámkov a kaštieľov pokladajú za prioritu rezortu. V Prešove a v Košiciach navštívili viaceré kultúrne pamiatky a inštitúcie vrátane hradu Krásna Hôrka a kaštieľa v Betliari.
Cestujúci na východnom Slovensku by mali počítať s obmedzeniami v železničnej osobnej doprave medzi Prešovom a Kysakom aj medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodov výlukových prác na infraštruktúre zabezpečila za dotknuté vlaky náhradnú autobusovú dopravu. Na úseku pri Košiciach nejdu ani rýchliky jazdiace z Košíc do Zvolena a opačne, čiastočne medzi Košicami a Novými Zámkami.