Vyskúšajú na novej trati tram-train?
Jednou z avizovaných predností vynovenej električkovej trate v Košiciach má byť skutočnosť, že na nej budú môcť jazdiť takzvané tram-trainy (vlakoelektričky). Ide síce o hudbu budúcnosti, ale keďže vrcholí kolaudačný proces a trať má byť čoskoro odovzdaná do prevádzky, niektorí sa pýtajú, prečo sa netestuje aj jej schopnosť zvládnuť tram-trainy.
Občiansky aktivista Karol Labaš si myslí, že ak sa testovacie jazdy neuskutočnia, môže mať mesto problém. “Bez testovacej jazdy tram-trainu Bruselu nepreukážeme, že trať je pripravená na duálnu premávku. A práve kvôli tomu nám schválili viac peňazí na rekonštrukciu. Čo sa stane, ak Brusel pre nerealizované testovacie jazdy neuzná preberacie konanie a stopne preplácanie peňazí?” pýta sa K. Labaš.
Podľa neho odpoved by mohol preveriť, či vozidlá, ktoré v zákrutách potrebujú väčšie oblúky než električky, v pohode prejdú všetkými úsekmi na košických koľajniciach.
Zhotoviteľ, teda združenie firiem Dúha z Prešova a ZUE z Krakova, poskytuje záruku 5 rokov. Ak sa príde až po nej na to, že trať tram-trainom nevyhovuje, pôjde podľa Labaša ďalšie riešenie na účet mesta.
Záujemca existuje
Mestský poslanec Miroslav Špak (Sieť) už z vlastnej iniciatívy zisťoval podmienky testovacej jazdy. “Našiel som záujemcu, rakúskeho výrobcu z Viedne, ktorý to už v Bratislave aj urobil. Košice by to stálo 100-tisíc eur, ale mohlo by to predísť možným budúcim problémom. Určite túto otázku nastolím na najbližšom zastupiteľstve.”
Otázky súvisiace s testom trate a vlakoelektričkami sme pred týždňom adresovali magistrátu. Odpovedí sme sa zatiaľ nedočkali.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Podľa zhotoviteľa pokračujú práce v zmysle harmonogramu. Naplno prebiehajú ochrany a preložky inžinierskych sietí (plynovody, vodovodné potrubia, horúcovody, káble vysokého, nízkeho napätia a oznamovacích vedení) a výstavba káblovodu.
Prinášame prehľad kontaktov a informácie o dostupnosti zariadení opatrovateľskej služby a zariadení pre seniorov, ktoré zriaďuje mesto, mestské časti a kraj. V prípade, ak senior potrebuje pomoc a čaká v poradovníku príliš dlho, existujú aj možnosti domácej opatrovateľskej služby či monitorovanie a signalizácia potreby pomoci.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.

