Výstavbu nájomných bytov aj jej financovanie zabezpečí súkromný sektor
Partnermi štátu pri podpore výstavby nájomného bývania podľa podpredsedu vlády Štefana Holého (nom. Sme rodina) budú investori, nie developeri, stavebné spoločnosti či majitelia pozemkov. Tvrdí, že samotnú výstavbu nájomných bytov aj jej financovanie na základe zákona o štátnej podpore nájomného bývania bude zabezpečovať súkromný sektor.
Vicepremiér v súvislosti so spomínaným zákonom, ktorý nadobudol účinnosť 1. júla, zdôraznil, že vo vzťahu so štátom bude výlučne investičný partner či investičná banka. „Investor sa následne rozhodne, s kým chce na projekte pracovať a komu dôveruje. Developer a ani nijaká stavebná spoločnosť nebudú poberať žiadne dotácie ani výhody. Benefity vychádzajúce zo zákona v podobe daňových výhod dostane jedine investor, pretože ten bude mať so štátom vzťah. Nikto iný,“ uviedol Holý.
Investori sú podľa podpredsedu vlády zahraniční inštitucionálni investori, kótovaní na burzách, ktorí majú bohaté skúsenosti s nájomným bývaním. „Je naivné myslieť si, že by riskovali obrovské reputačné a komerčné riziko, ak by porušovali vládou nastavený regulačný rámec,“ podotkol vicepremiér s tým, že sa často stretávajú s nepochopením základných pojmov a princípov celého systému.
Najčastejším nedorozumením či nesprávnym tvrdením býva podľa podpredsedu vlády odkazovanie na Register partnerov verejného sektora, tzv. protischránkový register. „Keďže pri nájomnom bývaní nejde o štátnu zákazku, je úplne bezpredmetné, či je alebo nie je niekto zapísaný v protischránkovom registri,“ upozornil Holý.
Štát podľa neho nemôže a nebude súkromným spoločnostiam podnikajúcim na neregulovanom trhu tlačiť, s kým a na ktorých projektoch majú spolupracovať. Investori si môžu slobodne vyberať a za svoje rozhodnutia majú zodpovednosť. „Práve trhový princíp je tým mechanizmom, ktorý bude generovať záujem – nepôjde v žiadnom prípade o rozhodnutie štátnych úradníkov,“ dodal vicepremiér.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Rusko je pripravené stretnúť sa s predstaviteľmi Spojených štátov toľkokrát, koľkokrát bude potrebné na dosiahnutie riešenia vojny na Ukrajine. Uviedol to v stredu hovorca Kremľa Dmitrij Peskov po tom, čo rokovania medzi prezidentom Vladimírom Putinom a americkými predstaviteľmi nepriniesli prielom.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.


