Zdieľané autíčka došli aj na košické sídliská
Keď vo februári tohto roka spustili v Košiciach systém zdieľaných áut, vyšlo do ulíc 20 žltých elektromobilov. Dnes ich po meste behá trikrát toľko.
Podľa Petra Libu, konateľa spoločnosti Sharengo, prevádzkujúcej v Košiciach systém zdieľania automobilov, teda carsharingu, sa projekt rozbehol lepšie, ako čakali. Obyvatelia mesta prijali ekologickú možnosť dopravy v meste veľmi dobre.
[ad][/ad]Dopyt prevyšuje ponuku
„Dokonca sme sa od začiatku ocitli v situácii, že dopyt prevyšoval ponuku, teda áut bolo menej, ako ich ľudia chceli. Do projektu sme však šli s tým, že postupne budeme rozširovať ako flotilu vozidiel, tak aj územie, ktoré systémom pokryjeme,“ hovorí P. Liba.
Na začiatku vyrazilo do košických ulíc 20 áut značky Zhidou v typickej žltej farbe. V septembri však postupne začali pribúdať ďalšie a dnes ich už po meste behá približne šesťdesiatka. Čo je však najpodstatnejšie, zóny, v ktorých možno vozidlá vyzdvihnúť a zanechať, sa rozšírili aj na sídliská.
V dvoch mestách na jeden kredit
Pôvodná zóna zahŕňala len širšie centrum Košíc s časťou Terasy po Triedu SNP a parkovisko pri OC Optima. Na jeseň sa na Terase rozšírila až po Popradskú cestu, v mestskej časti Sever zasa až po Watsonovu ulicu. Miesta, kde sa dá cesta zdieľaným elektromobilom začať a skončiť, pribudli na sídliskách KVP, Dargovských hrdinov, Nad jazerom, na Podhradovej a v Barci.
„Do konca roka budeme aj na Sídlisku Ťahanovce. Nové zóny však nie je také jednoduché zriadiť, pretože musíme vyriešiť aj nabíjacie miesta. Teší nás ešte jedna vec – že od začiatku októbra funguje Sharengo aj v Bratislave, kde spolupracujem s partnerskou firmou. Oni začínajú s 27 vozidlami. Dobrou správou pre našich klientov je, že tí, ktorí sa zaregistrovali v Košiciach, môžu službu využívať aj v Bratislave, a naopak,“ tvrdí šéf spoločnosti.
[ad2][/ad2]Používateľov pribúda
Carsharing využíva v Košiciach zatiaľ 4 500 zaregistrovaných klientov, ich počet má však stále stúpajúcu tendenciu. S technickými parametrami autíčok zatiaľ boli spokojní. Firma od spustenia služby zaregistrovala niekoľko nehôd, ale zatiaľ nemuseli žiadne vozidlo odpísať ako totálnu škodu po havárii.
Podľa Petra Libu je ich konečným cieľom dosiahnuť, aby sa z celých Košíc stala jedna veľká zóna, v ktorej by bol dostatočný počet ekologických vozidiel pre všetkých záujemcov o cestovanie sympatickými žltými elektromobilmi.
Ide o zdieľanie automobilov viacerými osobami bez toho, aby ich vlastnili. Šetrí životné prostredie, parkovacie miesta i financie užívateľov. V Košiciach používaný systém vyžaduje registráciu pomocou mobilného telefónu, ktorým sa dá auto zarezervovať, otvoriť a ukončiť jazdu. Platí sa za odjazdený čas odpočítaním od predplateného kreditu.
[ad3][/ad3]
Odporúčané články
Minulý týždeň poslanci Národnej rady za Progresívne Slovensko (PS) Martin Dubéci, Richard Dubovický a Zuzana Mesterová kritizovali v Košiciach vládu pre pripravované rušenie IC vlakov. Poslanec parlamentu a košického mestského zastupiteľstva za stranu SMER – slovenská sociálna demokracia Andrej Sitkár poskytol pre KOŠICE: DNES vyjadrenie k tejto téme. Podľa jeho tvrdení vláda vlaky neruší, ale naopak ich počet zvyšuje.
Všetkých 880 chodníkov v projekte „Adoptuj si chodník a zarábaj“ bolo počas prvých dní tohtoročného piateho ročníka adoptovaných. Mesto Košice tak od včera pridáva nové úseky, čím zvýši počet adoptovateľných chodníkov na viac ako 900.
Vážna dopravná nehoda sa dnes odohrala na ceste medzi Veľkým Folkmárom a obcou Košická Belá. Incident, ktorý dočasne obmedzil dopravu v oboch smeroch, sa stal približne kilometer pred prameňom sv. Gregora.