Zdieľané elektrokolobežky oslňujú vodičov aj chodcov
Hitom posledných dní v Košiciach sú zdieľané elektrokolobežky. Hneď po spustení tejto služby sa v meste doslova vyrojili kolobežkári na zelených vozidielkach.
Spoločnosť Bolt, ktorá prevádzkuje zdieľané elektrokolobežky, registruje veľký záujem Košičanov a sľubuje, že ak to bude potrebné, je pripravená ich počet z pôvodných 100 kusov ešte navýšiť.
[article slug=”zdieane-kolobezky-zacinaju-od-dnes-uz-aj-v-kosiciach”][/article]O probléme už vedia
Hneď v prvých dňoch sa však ukázal aj problém, ktorý tento ekologický dopravný prostriedok so sebou prináša. Pomerne silné svetlo, ktoré sa automaticky zapína pri jazde, oslňuje ostatných účastníkov premávky vrátane chodcov.
„Vôbec nerozumiem zámeru dizajnéra, keď vymyslel svetlá, ktoré svietia preč od cesty, do očí chodcom a vodičom namiesto na cestu,“ posťažoval sa jeden z Košičanov na sociálnej sieti. Viacerí ďalší komentujúci, chodci i vodiči, mu dávajú za pravdu.
Ako sme sa dozvedeli priamo od spoločnosti Bolt, vo firme už dostali podobnú spätnú väzbu od užívateľov. Prestaviť svetielka tak, aby smerovali nižšie na cestu, však nemôžu.
„Keďže kolobežky umiestnené v Košiciach sú konštruované priamo na základe požiadaviek spoločnosti Bolt, budeme vedieť spätnú väzbu o to efektívnejšie cieliť pri prípadnom vývoji ďalšieho modelu,“ reagoval reagionálny manažér spoločnosti Bolt pre strednú Európu Roman Sysel.

Nie je to tandem
Prvé dni prevádzky zdieľaných električiek ukázali ďalšiu vec – niektorí užívatelia sa snažia ušetriť tak, že sa na jednej kolobežke vezú naraz dvaja, ako na tandemovom bicykli. Pri vyššej rýchlosti to však v prípade, že sa nosná doska zlomí, nemusí byť práve príjemný zážitok pre nikoho. S nezodpovednosťou ľudí sa však ťažko dá niečo zo strany prevádzkovateľa robiť.
„Nosnosť kolobežky je 120 kg. Súčasne môže jedno vozidlo, samozrejme, používať len jedna osoba. Užívatelia sú o tom informovaní v rámci úvodných bezpečnostných pokynov,“ dodal R. Sysel.
[ad][/ad]Odporúčané články
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Mestskí poslanci na ostatnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta Košice o výkone správy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie. Definuje povinnosti stavebníkov a ďalších osôb, ktoré svojou činnosťou zasahujú do funkčnosti verejného osvetlenia alebo cestnej svetelnej signalizácie vo vlastníctve a správe mesta.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.


