Železnice SR pracujú na projektoch, ktoré reflektujú na požiadavky ombudsmanky o bezbariérovosti
Železnice SR (ŽSR) pracujú na projektoch, ktoré reflektujú na požiadavky ombudsmanky o bezbariérovosti. Pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. ŽSR tak reagovali na správu verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej, ktorá uskutočnila prieskum prístupu železničnej dopravy pre telesne postihnutých ľudí.
Z prieskumu vyplynulo, že 51,05 percenta železničných staníc a zastávok nemá bezbariérový prístup a ďalších 4,07 percenta staníc a zastávok je bezbariérových iba čiastočne.
Podľa zverejnenej správy sa telesne postihnutí ľudia stretávajú s problémami často už aj pri kúpe cestovného lístka. Osoba so zníženou pohyblivosťou alebo na invalidnom vozíku musí nahlásiť svoju cestu vopred, aby pre ňu bola zabezpečená možnosť nástupná plošina alebo asistencia pri nástupe. Podľa skúseností niektorých zdravotne znevýhodnených ľudí však aj napriek nahláseniu vopred nebola pomoc pri nástupe do vlaku zabezpečená.
„V rámci modernizácie železničných tratí postupne rekonštruujeme všetky nástupištia v železničných staniciach a na zastávkach. Budujeme nové prístupy, ktoré musia spĺňať podmienky prístupu k službám železničnej infraštruktúry aj pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie,“ povedala pre agentúru SITA Achbergerová.
ŽSR aktuálne pracujú na projekte „Spracovanie databázy prístupnosti železničných staníc ŽSR“, v rámci ktorého zbierajú údaje a vytvárajú databázy o bezbariérovosti staníc a zastávok. Projekt má byť ukončený do konca aktuálneho roku a informácie budú sprístupnené cestujúcim cez celoeurópsku databázu. Cieľom projektu je zároveň aj pasportizácia majetku ŽSR súvisiaceho so zabezpečením prístupnosti železničného systému osobám s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie.
Zdroj: (SITA, be;mky)
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.

