Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia pociťovali počas dištančného vzdelávania vyššiu mieru izolácie
Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia pociťovali počas dištančného vzdelávania vyššiu mieru izolácie oproti iným žiakom. Zároveň mali tiež vyššiu mieru potreby kontaktu s učiteľom, školským psychológom či výchovným poradcom. Sociálny kontakt s odbornými zamestnancami škôl vo výraznejšej miere chýbal aj žiakom so zdravotným znevýhodnením.
Viac ako polovici žiakov (52,7 percenta) chýbal osobný kontakt s ostatnými spolužiakmi v triede. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). V ňom centrum mapovalo priebeh dištančného vzdelávania a úroveň vedomostí a zručností žiakov deviateho ročníka základných škôl a štvrtého ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom. Na prieskume, ktorý sa konal od 31. mája do 11. júna 2021, sa zúčastnilo 11 999 žiakov zo 478 škôl na Slovensku. Popri riešení vedomostných testov z vyučovacích jazykov a matematiky študenti vypĺňali dotazník zameraný na ich skúsenosti s dištančnou (online) formou vzdelávania.
Z prieskumu vyplýva, že počas dištančného vzdelávania sa na online hodiny pripájalo 94,6 percenta žiakov, pričom každý deň to bolo viac ako 84 percent. Zo skupiny žiakov, ktorí sa na online hodiny nepripájali, dostávalo podporu 4,7 percenta žiakov v podobe materiálov k novému učivu, pracovných listov alebo zadaní domácich úloh. Zvyšných 0,7 percenta žiakov, ktorí sa na online hodiny nepripájali, nedostávalo zo strany učiteľa a školy žiadne domáce úlohy ani študijné materiály. V porovnaní so štátnymi školami sa štatisticky významne častejšie do online vyučovania zapájali žiaci z cirkevných a súkromných škôl.
Technické vybavenie žiaka na online vyučovanie zisťovala škola u 70 percent žiakov. Pomôcť s technickým vybavením vedeli školy u 15 percent žiakov. Takmer 86 percent žiakov uviedlo, že o zariadenie, ktorým sa pripájalo na online hodiny, sa nemuselo deliť a malo ho iba pre seba. Najčastejšie sa na hodiny pripájali pomocou laptopu či notebooku (44,5 percenta). Viac ako 33 percent žiakov, prevažne zo štátnych škôl, sa na online vyučovanie pripájala cez mobilný telefón. Vyhovujúce zariadenie na online vyučovanie malo 80,2 percenta žiakov a 78,1 percenta uviedlo, že im práca s počítačom a internetom nerobila problémy.
Viac ako prezenčná forma vyhovovala dištančná forma takmer dvom tretinám žiakov (63,2 percenta). Najviac táto forma vyučovania vyhovovala žiakom v Košickom kraji (65,3 percenta). Zároveň dve tretiny žiakov (70 percent) priznali, že počas online vyučovania si chatovali, pozerali filmy či hrali online hry. Na dennej báze sa venovalo takýmto činnostiam nesúvisiacimi s vyučovaním 45,2 percenta žiakov. Títo žiaci prevažovali v Bratislavskom kraji (52,7 percenta).
Zdroj: (SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Mestskí poslanci na ostatnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta Košice o výkone správy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie. Definuje povinnosti stavebníkov a ďalších osôb, ktoré svojou činnosťou zasahujú do funkčnosti verejného osvetlenia alebo cestnej svetelnej signalizácie vo vlastníctve a správe mesta.
V nadchádzajúcom týždni budú v Košickom kraji prebiehať plánované odstávky elektriny v zmenšenom rozsahu. Upozorňujeme obyvateľov dotknutých lokalít, aby svoje aktivity prispôsobili dočasnému prerušeniu dodávky.

