Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia pociťovali počas dištančného vzdelávania vyššiu mieru izolácie
Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia pociťovali počas dištančného vzdelávania vyššiu mieru izolácie oproti iným žiakom. Zároveň mali tiež vyššiu mieru potreby kontaktu s učiteľom, školským psychológom či výchovným poradcom. Sociálny kontakt s odbornými zamestnancami škôl vo výraznejšej miere chýbal aj žiakom so zdravotným znevýhodnením.
Viac ako polovici žiakov (52,7 percenta) chýbal osobný kontakt s ostatnými spolužiakmi v triede. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). V ňom centrum mapovalo priebeh dištančného vzdelávania a úroveň vedomostí a zručností žiakov deviateho ročníka základných škôl a štvrtého ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom. Na prieskume, ktorý sa konal od 31. mája do 11. júna 2021, sa zúčastnilo 11 999 žiakov zo 478 škôl na Slovensku. Popri riešení vedomostných testov z vyučovacích jazykov a matematiky študenti vypĺňali dotazník zameraný na ich skúsenosti s dištančnou (online) formou vzdelávania.
Z prieskumu vyplýva, že počas dištančného vzdelávania sa na online hodiny pripájalo 94,6 percenta žiakov, pričom každý deň to bolo viac ako 84 percent. Zo skupiny žiakov, ktorí sa na online hodiny nepripájali, dostávalo podporu 4,7 percenta žiakov v podobe materiálov k novému učivu, pracovných listov alebo zadaní domácich úloh. Zvyšných 0,7 percenta žiakov, ktorí sa na online hodiny nepripájali, nedostávalo zo strany učiteľa a školy žiadne domáce úlohy ani študijné materiály. V porovnaní so štátnymi školami sa štatisticky významne častejšie do online vyučovania zapájali žiaci z cirkevných a súkromných škôl.
Technické vybavenie žiaka na online vyučovanie zisťovala škola u 70 percent žiakov. Pomôcť s technickým vybavením vedeli školy u 15 percent žiakov. Takmer 86 percent žiakov uviedlo, že o zariadenie, ktorým sa pripájalo na online hodiny, sa nemuselo deliť a malo ho iba pre seba. Najčastejšie sa na hodiny pripájali pomocou laptopu či notebooku (44,5 percenta). Viac ako 33 percent žiakov, prevažne zo štátnych škôl, sa na online vyučovanie pripájala cez mobilný telefón. Vyhovujúce zariadenie na online vyučovanie malo 80,2 percenta žiakov a 78,1 percenta uviedlo, že im práca s počítačom a internetom nerobila problémy.
Viac ako prezenčná forma vyhovovala dištančná forma takmer dvom tretinám žiakov (63,2 percenta). Najviac táto forma vyučovania vyhovovala žiakom v Košickom kraji (65,3 percenta). Zároveň dve tretiny žiakov (70 percent) priznali, že počas online vyučovania si chatovali, pozerali filmy či hrali online hry. Na dennej báze sa venovalo takýmto činnostiam nesúvisiacimi s vyučovaním 45,2 percenta žiakov. Títo žiaci prevažovali v Bratislavskom kraji (52,7 percenta).
Zdroj: (SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Policajti v Košickom kraji sa v uplynulých dňoch zamerali na cielenú dopravnú kontrolu, ktorá prebiehala v štyroch okresoch kraja. Osobitná akcia sa uskutočnila v stredu 11. decembra od 11.00 do 15.00 h a do jej priebehu bolo nasadených 82 príslušníkov Policajného zboru. Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v období pred Vianocami, keď na cestách narastá nervozita aj hustota dopravy.
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.