Zmena poradenského systému prinesie okrem konkrétnej podpory učiteľa v starostlivosti o žiakov aj menej byrokracie
Transformácia poradenského systému prinesie okrem konkrétnej podpory učiteľa v starostlivosti o žiakov aj menej byrokracie a prehľadnosť riešení. Uviedlo to Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) v tlačovej správe.
Jeho zámerom je vytvoriť jednotný, prehľadný a dostupný systém poradní, ktoré budú poskytovať služby nielen na základe stanovenej diagnózy, ale aj podľa potrieb dieťaťa a rodiny. Vzniknúť by mali prvýkrát aj štandardy odborných činností. Inkluzívne tímy získajú tiež metodickú podporu a budú sa môcť oprieť o kolegov z praxe. Zároveň budú spolupracovať aj s odborníkmi z rezortov práce či zdravotníctva. Koncept novej reformy je súčasťou predkladaného školského zákona. Ak sa schváli, reforma bude platná od januára 2023.
Ministerstvo zhodnotilo, že integrácia, ktorá je na slovenských školách zavedená od roku 2008, je ako systém nedokonalá a v mnohých veciach nefunkčná, keďže pomáha iba deťom, ktoré boli diagnostikované. „Prioritou ministerstva školstva je podpora každého dieťaťa a žiaka. Do škôl chceme priniesť viac inklúzie. Čiže rovnocenný prístup ku každému žiakovi bez rozdielu,“ vysvetlila štátna tajomníčka MŠVVaŠ SR pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Ministerstvo dodalo, že s tým súvisí aj prideľovanie asistentov do škôl, ktoré podľa platného metodického pokynu závisí od diagnózy žiaka. Síthová upozornila, že takto nastavený systém veľa detí nezachytí, a preto ho musia zmeniť. Ako ďalej ozrejmila, asistent učiteľa sa bude môcť po novom venovať všetkým deťom, ktoré budú potrebovať jeho špeciálnu podporu. Zahrnutí tak budú aj žiaci, ktorí prechádzajú ťažkým obdobím či zameškali veľa učiva.
Rezort zdôraznil, že prvýkrát vzniknú aj štandardy odborných činností, ktoré určujú rovnakú mieru kvality v každom centre na Slovensku. V súčasnosti, ak má žiak ťažkosti v škole, môžu s ním rodičia navštíviť centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie alebo centrum špeciálno-pedagogického poradenstva. Síthová však uviedla, že prax im ukázala, že sa často stávalo, že rodič prechádzal z jedného centra do druhého, kým žiakovi nezistili správnu diagnózu. Nový systém poradní by mal byť jednotný, prehľadný a pre rodičov časovo aj priestorovo dostupný.
„Podporené budú nielen deti, žiaci a ich rodiny, ale aj samotní asistenti a odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Ako špeciálna pedagogička vnímam, že je nevyhnutné podporiť našich kolegov v teréne, ktorí sa doteraz nemali o koho oprieť,“ dodala.
Zdroj: (SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Mamička z Košíc zaznamenala významný pokrok v každodennej starostlivosti o svoju 11-ročnú dcéru Natálku, ktorá prišla na svet s vážnymi zdravotnými komplikáciami spôsobenými predčasným pôrodom a nedostatočným prísunom kyslíka. Pani Natália, ktorá sa stará o Natálku a jej mladšiu sestru sama, teraz získala dôležitú pomoc vo forme elektricky polohovateľnej postele, ktorú jej darovala Nemocnica AGEL Košice-Šaca.
Do začiatku svetového šampionátu v Prahe a Ostrave zostáva 17 dní a reprezentácia vystužuje svoj výber. Generálny manažér Slovenského zväzu ľadového hokeja Miroslav Šatan potvrdil príchod piatich výrazných posíl.
Úradujúci majster nevstúpil do semifinálovej série ideálne a pred domácimi fanúšikmi tak potreboval zabrať. V treťom semifinálovom zápase sa košickým hokejistom podarilo proti Spišskej Novej Vsi zvíťaziť pomerom 6:2 a znížiť tak stav série na 1:2.