Zvodidlá na diaľniciach budú bezpečnejšie
Na diaľnici D1 medzi Prešovom a Budimírom sú od pondelka (1. 6.) realitou prvé tri kilometre súvislého osadenia nových zvodidiel v strede aj na oboch krajniciach. Na tomto úseku je špecifikom oceľové otváracie zvodidlo osadené v strede, ktoré zabezpečí v prípade potreby okamžité presmerovanie dopravy.
Nové bezpečnostné prvky však pribúdajú na skoro 170 kilometroch diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1, informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., Eva Žgravčáková. „Hlavnou úlohou nových zvodidiel, ktoré v súčasnosti osádzame na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1, je, aby sa motorista v prípade kolízie neocitol v protismere a nedostal sa mimo diaľnicu v rizikových miestach. Od apríla do konca mája 2015 sme už stihli vymeniť a osadiť 20 % zo všetkých takmer 170 km plánovaných zvodidiel na D1 aj R1,“ spresnila hovorkyňa.
Viac ako 100 kilometrov diaľnice dostane vyšší bezpečnostný štandard osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové. Rovnako sa podľa hovorkyne zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novoosádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2.
Nové oceľové zvodidlá sú vyššie než staré, zvodidlové stĺpiky sú osádzané dvojnásobne hustejšie, než tomu bolo doteraz. Parametre stredného deliaceho pásu a výškové vedenie jednotlivých profilov na rýchlostnej ceste R1 nedovoľuje použitie betónových zvodidiel. Preto sú v strede rýchlostnej cesty R1 osádzané oceľové zvodidlá s úrovňou zachytenia H2.
Na diaľnici D1 šírka stredného pásu dovolila doplniť betónové zvodidlá s úrovňou zachytenia H3 a zvýšili sa tak parametre bezpečnosti. Pribudli stĺpikové odrazky na novej stredovej línii zvodidiel, čím sa výrazne zvýši celkové osvitové vnímanie motoristu za tmy. Pás diaľnice či rýchlostnej cesty tak bude mať trojlíniovú svietivosť. Na diaľnici D1 sa nové zvodidlá osádzajú nielen na úseku Prešov – Budimír, ale aj na úseku Trnava – Lúka a Liptovský Mikuláš – Važec. Na R1 prebiehajú práce na úsekoch Trnava – Nitra a Žiar nad Hronom – Zvolen.
Foto a text: TASR
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Záujem o elektromobilitu na Slovensku rastie, čo potvrdzujú aj dáta. K 29. októbru 2025 jazdilo po slovenských cestách už takmer 24 000 batériových elektromobilov (BEV). Spolu s tým sa rozširuje aj sieť verejného nabíjania, ktorá ku koncu septembra 2025 dosiahla 2 919 nabíjacích bodov. ZSE Drive výrazne prispieva k nárastu nabíjacích bodov ako aj k zmene kvality nabíjacej infraštruktúry – cielene buduje sieť ultrarýchlych nabíjačiek s výkonom nad 150 kW. Jedným z ďalších strategických bodov v sieti ZSE Drive je aj novo otvorený nabíjací HUB v OC Optima Košice, ktorý prepája vysoký výkon s každodenným komfortom zákazníka.
Prezident Pellegrini rozhodnutím nevyhlásiť referendum konal v rámci ústavou zverenej právomoci. Informovali o tom z Kancelárie prezidenta (KP) SR. O vyhlásenie referenda o zrušení sankcií proti Rusku hlavu štátu v petícii žiadali zástupcovia Slovenského hnutia obrody (SHO).