Zvrat v kauze vlastníctva Jakabovho paláca: Najvyšší súd stopol rozhodnutie krajského
V apríli 2023 Najvyšší súd (NS) SR rozhodol o odložení právoplatnosti rozsudku, ktoré bolo žiadané mestom Košice, až do skončenia konania o dovolaní. NS vyjadril, že po predbežnom preskúmaní dovolania nevidí dôvod, prečo by nemalo byť úspešné.
Dovolanie, ktoré podalo mesto Košice, bolo doručené NS až v februári 2023. Okresný súd Košice I v roku 2019 rozhodol, že palác a prislúchajúce pozemky boli výlučným vlastníctvom Karola Szakmáryho a majú patriť do jeho dedičstva. Toto rozhodnutie potvrdil krajský súd po odvolaní zo strany mesta v septembri 2021.
Mesto Košice sa však nevzdáva svojho nároku na Jakabov palác a deklarovalo, že využije všetky dostupné právne prostriedky na jeho zachovanie. Spor o vlastníctvo paláca pretrváva od 90. rokov 20. storočia a viedlo sa viacero súdnych konaní. Od roku 2001 je budova uzatvorená kvôli týmto sporom.
Jakabov palác, postavený v roku 1899 v novogotickom slohu, je významnou kultúrnou pamiatkou.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: KOMU PATRÍ JAKABOV PALÁC?
Počas svojej histórie slúžil aj ako dočasné sídlo československého prezidenta Eduarda Beneša na konci druhej svetovej vojny. Mesto Košice ho v minulosti využívalo na reprezentačné účely.
Odporúčané články
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.
V novembri sme priniesli článok, v ktorom pedagógovia základných a stredných škôl opisujú nedostatok učiteľov v školách, kde pôsobia. Pýtali sme sa magistrátu aj KSK, ako plánujú tento vypuklý problém riešiť. Mesto v novoprijatom dokumente pomenúva ambície a procesy, ktorými chce zlepšiť školstvo vo svojej pôsobnosti. Kraj sa snaží prepájať školy s odborníkmi z praxe.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.