Zvýšiť podiel preložených vlakov na východe má najmä preprava tovarov z Ázie aj cez Slovensko
Zámerom ministerstva dopravy a výstavby v železničnej nákladnej preprave je dosiahnuť väčší podiel preložených vlakov na východe krajiny, a to najmä prepravou tovarov z Ázie do Európy aj cez Slovensko. Prekladisko v Čiernej nad Tisou považuje z tohto hľadiska za kľúčové miesto pre zaistenie medzinárodnej železničnej prepravy cez územie Slovenska.
„Nevýhodou bola najmä celková cena za použitie slovenskej železničnej infraštruktúry, kde sa nám od 1. októbra 2021 podarilo zaviesť zľavu aj pre takýto segment vlakov,“ uviedlo pre agentúru SITA ministerstvo dopravy. Zníženie času na prekládku a celkové zdržanie vlaku v Čiernej nad Tisou je podľa rezortu možné dosiahnuť zavedením moderných technológií, čo v nadväznosti na zníženie ceny za dopravu môže byť rozhodujúce pre zvýšenie počtu vlakov.
„Prekladisko má však nevyužité kapacity v oblasti prekládky kontajnerov. Pre jej navýšenie pripravuje ministerstvo systematickú podporu,“ priblížila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy. Aktuálnymi opatreniami by sa mala podstatne zvýšiť efektívnosť prekládky a na ich realizáciu sa teraz plne sústredí Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., (ZSSK CARGO) ako štátny nákladný dopravca.
Pracoviská pohraničnej prekládkovej stanice v Čiernej nad Tisou prevádzkuje súkromno-štátna spoločnosť Bulk Transshipment Slovakia, a. s., (BTS), ktorá je vlastníkom modernej technológie rotačných výklopníkov. „Vďaka tomu je táto spoločnosť schopná uskutočňovať prekládku efektívnejšie než iné firmy na Slovensku aj v zahraničí,“ dodala Švikruhová. Spoločnosť vznikla v roku 2007, na jej základnom imaní vo výške viac ako 16 miliónov eur má spoločnosť Budamar Logistics, a. s., väčšinový podiel 60 % a ZSSK CARGO 40 %.
Kuloárne informácie o údajnom predaji štátneho prekladiska Budamaru sa nepotvrdili a rezort dopravy to nateraz ani neplánuje. „O odpredaji majetku v rámci prekladiska Čierna nad Tisou neuvažujeme,“ tvrdí ministerstvo. Už predtým informácie o možnom predaji prekladiska vyvrátil štátny nákladný dopravca, plánuje tam ale vykonať organizačné zmeny spojené s prechodom na moderné technológie prekládky.
Agentúra SITA oslovila spoločnosť Budamar Logistics aj k jej možnému záujmu odkúpiť prekladisko, resp. získať menšinový podiel štátneho dopravcu v spoločnom podniku a spoločnosť BTS k prevádzke prekladiska. K otázkam sa zatiaľ nevyjadrili.
(SITA, be;su)
Odporúčané články
Posledné oficiálne Mestské zastupiteľstvo v Košiciach v roku 2024 začalo dnes ráno. Poslanci na ňom prerokujú návrh mestského rozpočtu či zvýšenie poplatkov za komunálny odpad.
Košická lekárska obec i pacienti prišli o významnú osobnosť. MUDr. Dušan Frič, CSc., dlhoročný primár a rešpektovaný gynekológ a pôrodník, zomrel vo štvrtok 7. novembra vo veku 74 rokov. Jeho odborné znalosti a ľudský prístup pomohli nespočetnému množstvu žien a na svet priviedol stovky detí.
Pavol Slota, predseda národnej strany DOMOV, spolu s novinárkou Michalou Gánovskou navštívili vojnou postihnuté oblasti Donbasu, aby priniesli autentický pohľad na život v tejto konfliktne zóne. Ich cesta do Donecka, Avdejevky, Mariupolu a ďalších miest sa stala základom dokumentu Voľba národa – svedectvo z Donbasu.