Zvýšiť podiel preložených vlakov na východe má najmä preprava tovarov z Ázie aj cez Slovensko

Zámerom ministerstva dopravy a výstavby v železničnej nákladnej preprave je dosiahnuť väčší podiel preložených vlakov na východe krajiny, a to najmä prepravou tovarov z Ázie do Európy aj cez Slovensko. Prekladisko v Čiernej nad Tisou považuje z tohto hľadiska za kľúčové miesto pre zaistenie medzinárodnej železničnej prepravy cez územie Slovenska.
„Nevýhodou bola najmä celková cena za použitie slovenskej železničnej infraštruktúry, kde sa nám od 1. októbra 2021 podarilo zaviesť zľavu aj pre takýto segment vlakov,“ uviedlo pre agentúru SITA ministerstvo dopravy. Zníženie času na prekládku a celkové zdržanie vlaku v Čiernej nad Tisou je podľa rezortu možné dosiahnuť zavedením moderných technológií, čo v nadväznosti na zníženie ceny za dopravu môže byť rozhodujúce pre zvýšenie počtu vlakov.
„Prekladisko má však nevyužité kapacity v oblasti prekládky kontajnerov. Pre jej navýšenie pripravuje ministerstvo systematickú podporu,“ priblížila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy. Aktuálnymi opatreniami by sa mala podstatne zvýšiť efektívnosť prekládky a na ich realizáciu sa teraz plne sústredí Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., (ZSSK CARGO) ako štátny nákladný dopravca.
Pracoviská pohraničnej prekládkovej stanice v Čiernej nad Tisou prevádzkuje súkromno-štátna spoločnosť Bulk Transshipment Slovakia, a. s., (BTS), ktorá je vlastníkom modernej technológie rotačných výklopníkov. „Vďaka tomu je táto spoločnosť schopná uskutočňovať prekládku efektívnejšie než iné firmy na Slovensku aj v zahraničí,“ dodala Švikruhová. Spoločnosť vznikla v roku 2007, na jej základnom imaní vo výške viac ako 16 miliónov eur má spoločnosť Budamar Logistics, a. s., väčšinový podiel 60 % a ZSSK CARGO 40 %.
Kuloárne informácie o údajnom predaji štátneho prekladiska Budamaru sa nepotvrdili a rezort dopravy to nateraz ani neplánuje. „O odpredaji majetku v rámci prekladiska Čierna nad Tisou neuvažujeme,“ tvrdí ministerstvo. Už predtým informácie o možnom predaji prekladiska vyvrátil štátny nákladný dopravca, plánuje tam ale vykonať organizačné zmeny spojené s prechodom na moderné technológie prekládky.
Agentúra SITA oslovila spoločnosť Budamar Logistics aj k jej možnému záujmu odkúpiť prekladisko, resp. získať menšinový podiel štátneho dopravcu v spoločnom podniku a spoločnosť BTS k prevádzke prekladiska. K otázkam sa zatiaľ nevyjadrili.
(SITA, be;su)
Odporúčané články

Bytový podnik mesta Košice (BPMK) začína v týchto dňoch na základe objednávky magistrátu mesta s rekonštrukciou ďalších bytov so zmiešaným vlastníctvom (hybridných bytov), do ktorých sa budú môcť nasťahovať sociálne odkázaní Košičania v rámci inštitútu prestupného bývania.

Ako informoval Hasičský a záchranný zbor Košického kraja, v 30 prípadoch išlo o technické zásahy. Najčastejšie, a to 27-krát, ich zamestnalo odstraňovanie popadaných stromov na cesty.

Pobočka pošty Košice 5, nachádzajúca sa v priestoroch OC Cassovia, ukončuje svoju prevádzku. Posledný deň poskytovania služieb bude 28. mája 2025. Dostupnosť poštových služieb pre obyvateľov a návštevníkov danej lokality zostáva plne zabezpečená.