Dostali ste v podnikaní pokutu? Odborník radí, ako ďalej postupovať
Pokuty sú príjmom do štátneho rozpočtu. Ide však až o finálnu fázu správneho konania, ktorému predchádzala kontrola vo vašom podniku. Je lepšie počkať na vystavenie požadovanej sumy, alebo konať čo najskôr? A oplatí sa vôbec brániť voči udeleniu sankcie kontrolným orgánom? Tieto otázky nám objasnil Jozef Pribocký, predseda OZ NEPLAT-POKUTY, ktoré vzniklo s cieľom pomoci podnikateľom.
Je možné označiť kontrolné orgány ako poradné, alebo skôr sankčné?
Podľa mojich skúseností je asi jediným poradným orgánom „hygiena“. Tá pri otváraní prevádzky usmerní, ako má byť prevádzka správne pripravená tak, aby bola v súlade so zákonom. Ostatné orgány pri kontrole pozorujú skutkový stav, ktorý priamo na mieste zaznamenávajú. Málokedy sa stáva, že pri pochybení podnikateľa kontrolný orgán sankciu neuloží.
Aká je zvyčajná doba na nápravu?
Veľmi málo orgánov uloží za nedostatky pokutu na mieste, konkrétne môže ísť o veterinárnu správu, prípadne hygienu (RÚVZ), a je to v prípade, ak ide o menšie sumy. No napríklad Slovenská obchodná inšpekcia, Inšpektorát práce, Inšpekcia životného prostredia, Úrad pre ochranu osobných údajov udeľujú pokuty v správnom konaní. V týchto prípadoch ide už o vyššie sumy, radovo sú to stovky až tisíce eur. Kontrolný orgán zistí skutkový stav, zaznamená ho a uloží pokyn na nápravu, ktorá má byť vykonaná v určitej lehote. Niekedy je záväzný pokyn ihneď, niekedy do troch až piatich dní, atď.
Dá sa pokute vyhnúť?
V úvode by som chcel spomenúť, že všetko je o ľuďoch. Veľkú úlohu zohráva ľudský faktor a pokuta je konečné vyústenie určitých situácií, či už psychických alebo komunikačných. Niekedy pokuta ani nemusí byť vystavená. Podnikateľ môže uplatniť rôzne opravné prostriedky, aby pokute zamedzil, vyhol sa jej alebo ju eliminoval. Niektoré si je možné stiahnuť, odporúčam z webu zrusene-pokuty-sk.
Nie je teda dôležité len vyjadrenie kontrolného orgánu?
Zápis kontrolóra je len jeden názor. Podnikateľ alebo jeho právny zástupca na to môže mať iný pohľad. Stáva sa, že podnikateľovi sú ukladané opatrenia alebo povinnosti neprávom, inšpektori buď nedostatočne vykonajú kontrolu, alebo opomenú niektoré veci zaznamenať, prípadne sú rozpory v tvrdeniach kontrolovanej osoby a inšpektorov. Ide však o to, ako s tým podnikateľ naloží. Buď zaplatí pokutu, alebo sa bude brániť.
Oplatí sa brániť?
Samozrejme. Zo skúseností vieme, že kontrolóri z pozície moci často zneužijú svoje kompetencie tým, ako tvrdo voči podnikateľom vystupujú, čoho dôkazom sú aj rôzne články alebo reportáže na internete. Chcem apelovať na to, aby to, čo sa deje reálne na prevádzke, podnikatelia zaznamenali do inšpekčného záznamu. Vyjadriť sa ku kontrole je ich ústavné právo. Ak tak podnikateľ urobí a opíše skutkový stav, môže to ovplyvniť prípadnú výšku sankcie alebo celkové správne konanie.
Ako pri tom treba postupovať?
Záleží od samotnej kontroly. Ak je možnosť a podnikateľ po nej podá námietky, inšpektorát rozhodne, či sú tieto námietky oprávnené. Následne treba čakať, či sa začne správne konanie. Ak áno, podnikateľ sa môže vyjadriť k skutkovému stavu, ktorý bol zistený počas kontroly. Ak je aktívny, kontrolný orgán môže upustiť od uloženia sankcie. No ak je pasívny, a takpovediac sa prebudí, až keď je pokuta vystavená, môže sa už voči nej iba odvolať. Odvolanie však vo väčšine prípadov kontrolné orgány zamietajú. Podnikateľ, ktorý od začiatku celého procesu bojuje za svoje práva a aktívne komunikuje s kontrolným orgánom aj so svojím právnym zástupcom, má veľkú šancu na to, aby pokuta nebola vystavená, prípadne, aby bola zrušená. Keď je však odvolanie zamietnuté a pokuta potvrdená, môže podnikateľ podať už len súdnu žalobu, aby súd preskúmal jeho prípad.
Môže sa stať, že sa nájde pochybenie aj na strane kontrolóra?
Áno, preto je dôležité objektívne poukazovať na všetko, čo sa dialo počas kontroly. Viackrát sa stalo, že druhostupňový správny orgán zrušil rozhodnutie krajského alebo regionálneho inšpektorátu. Taktiež súdy už viackrát rozhodli o tom, že kontrolné orgány pri výkone kontroly porušili zákon. Dôkazom sú rôzne príklady na preštudovanie. Paradoxom je, že pokiaľ je podnikateľ postihovaný za svoje chyby, za chyby inšpektora nie je uložené kontrolnému orgánu postihnutie. Preto radím naplno využívať ústavné práva.
Ako si podnikateľ môže overiť, že má všetko v poriadku?
Prioritou je prevencia. Nečakajte, kým prídu kontrolóri, ale dajte si veci do poriadku vopred. Práve v tom sa snažíme podnikateľom pomáhať v rámci OZ NEPLAT-POKUTY. V prípade záujmu sa s nami klient stretne, porozpráva a my mu následne skontrolujeme prevádzku a nájdeme chyby, ktoré je potrebné odstrániť. Poradíme tiež postup v prípade kontroly. Spomeniem, že pre podnikateľov je k dispozícii aj web zrusene-pokuty.sk, kde si nájdu overené vzory vyjadrení, odvolaní, námietok voči inšpekčnému záznamu či dokonca žaloby. Taktiež aj rôzne potrebné dokumenty k podnikaniu ako reklamačný poriadok, pracovná zmluva, GDPR informácie a podobne. Následne si tieto dokumenty jednoducho prispôsobíte svojim potrebám.