Aj keď pomaly, ale hlavne plynulo
V dopravnej premávke sa pohybujú motorové vozidlá, ktoré používajú svetelné majáky, prípadne aj sirény. Ide o vozidlá s právom prednosti v jazde. Vodiči sa najčastejšie stretávajú s vozidlami záchrannej zdravotnej služby, hasičského a záchranného zboru, vozidlami ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov. Stretnúť môžete aj vozidlá DPMK.
Kto má ešte právo prednosti v jazde?
Právo prednosti v jazde majú napríklad aj vozidlá vlády SR či NR SR pri preprave ústavných činiteľov alebo členov zahraničných delegácií, vozidlo Ústavného súdu či Najvyššieho súdu SR pri preprave ich predsedov, vozidlo Generálnej prokuratúry SR pri preprave generálneho prokurátora a ďalšie vozidlá určené zákonom.
Modrý maják na vozidlách
Ministerstvo vnútra v osobitných prípadoch, najmä, ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku, môže vydať povolenie na používanie zvláštnych výstražných znamení aj na iných vozidlách. Tie môžu mať výstražné svetlo modrej farby umiestnené na vozidle pomocou prenosného zariadenia. Takéto vozidlá s právom prednosti v jazde používa aj Dopravný podnik mesta Košice. Ide o vozidlo dopravného dispečingu a vozidlo Úseku riadenia dopravy, obidve sú vybavené modrým majákom.
Špeciálne testy
Pracovníci, ktorí tieto autá šoférujú, sú prísne kontrolovaní. Aby mohli viesť vozidlo s právom prednostnej jazdy, pravidelne absolvujú špeciálne vyšetrenia prostredníctvom pracovnej zdravotnej služby. Jazdy, pri ktorých sa využíva modrý maják, sú na dispečingu DPMK osobitne zaznamenávané.
Krízové situácie
Ak výrazne označené červeno-žlté vozidlo DPMK so zapnutým modrým majákom na ceste stretnete, zrejme sa ponáhľa riešiť krízovú situáciu – najčastejšie sú to dopravné nehody. Tie dokážu dopravnú situáciu v meste
výrazne skomplikovať, ich následkom totiž bývajú dopravné zápchy. Aby sa im predchádzalo, potrebujú sa pracovníci DPMK dostať na miesto nehody čo najrýchlejšie, a práve vtedy často využívajú právo prednosti v jazde. Jazda vo vozidle s majákom má však svoje špecifiká.
Bez dispečera to nejde
Vodič vozidla s právom prednostnej jazdy musí ešte vo väčšej miere dbať na bezpečnosť cestnej premávky, sledovať ju a predvídať správanie ostatných účastníkov cestnej premávky. Jeho cieľom nie je prekonávanie rýchlostných rekordov, ale hoci pomaly, ale predovšetkým plynule prechádzať mestom.
Vozidlo DPMK s právom prednostnej jazdy dokáže k svojmu cieľu prejsť aj zhustenou dopravou. Prítomnosť dispečera je totiž v každom prípade nevyhnutná, bez jeho súhlasu nie je ďalšia jazda vozidla MHD možná. V prípade škodových udalostí a iných prevádzkových mimoriadnych udalostí (teda tam, kde nie je nutné vyšetrovanie dopravnou políciou ) je úlohou dispečera túto udalosť zdokumentovať a prvotne prešetriť. Až potom je možné vozidlá presunúť na miesto, kde nebudú tvoriť prekážku v cestnej premávke a spísať všetky náležitosti. Rýchlosť zásahu oblastných dispečerov tak priamo ovplyvňuje a dĺžku aj parametre následkov udalosti a rýchle šetrenie opätovne obnoví MHD a odstráni aj prekážky na komunikáciách.
Dispečerom dávajú vodiči zabrať
- Počet prípadov, pri ktorých musia dispečeri zasahovať v Košiciach, neustále rastie.
- V roku 2015 boli vozidlá mestskej hromadnej dopravy DPMK účastníkmi 627 dopravných nehôd, škodových, mimoriadnych a technických udalostí,
- 23 z nich (cca 4%) bolo evidovaných ako dopravné nehody a boli šetrené dopravnou políciou, ostatné dokumentovali práve dispečeri dopravného dispečingu DPMK.
- Tolerancia vodičov k autám dopravného dispečingu pomôže znížiť následky a obnoviť bezpečnú dopravu nielen pre cestujúcich vo vozidlách MHD, ale pre všetkých účastníkov cestnej premávky.
Foto: Shutterstock, archív KD