Ak chcete pracovať z domu, potrebujete sebadisciplínu
Home office patrí medzi obľúbené benefity firiem, ktorými lákajú svojich potenciálnych zamestnancov. Umožňuje robiť zadanú prácu z pohodlia domova. Takýto režim je snom mnohých ľudí. Na jednej strane dáva človeku slobodu, no na druhej vyžaduje sebadisciplínu.
Práca z domu je bežná predovšetkým u malých podnikateľov a živnostníkov, ktorí sa živia tvorbou grafiky, dizajnu, on-line produktov, prípadne takí, ktorým sa neoplatí prenajímať si kanceláriu. Keď je však človek závislý výhradne na vlastnej kreativite, na pozitívnom myslení premietanom do pracovného nasadenia a na sústredení sa, vtedy je home office veľkým nepriateľom.
Sedieť denne viac ako 12 hodín doma nie je žiadna zábava, pokiaľ si čas strávený prácou nenaplníte efektívne, a pokiaľ nemáte celkom ideálne prostredie. Väčšina z nás totiž nežije vo vile s oddelenou pracovňou – bývame v bytoch a domoch a za pracovňu máme obývačku alebo dokonca spálne.
Nestriedanie prostredia a pracovanie v rovnakom priestore, ktorý využívame aj súkromne, je negatívnym psychologickým bremenom. Poradíme vám, ako vykonávať svoju prácu efektívne aj z domáceho prostredia.
[ad][/ad]Jednoduchá samostatná pracovňa
Ak sa živíte vlastnou kreativotou a schopnosťou pracovať aj na objednávkach s mierne umeleckými črtami, potom je vhodné pracovné prostredie nevyhnutným základom. Ak máte tu možnosť, vytvorte si doma buď samostatnú miestnosť, alebo aspoň pracovný kút oddelený od zvyšku bytu. Aj taký baldachýn dokáže spraviť divy.
Pracovný stôl používajte pevný a čo možno najjednoduchší, neskladujte na ňom zbytočnosti, umiestnite si ho najlepšie tak, aby ste mali výhľad z okna.
Využívajte iba to, čo potrebujete
Ak potrebujete k svojej práci počítač, zapnite ho a pracujte na ňom. Netrávte na ňom viac času, než ten, ktorý si práca vyžaduje, pretože práve odbiehanie pozornosti smerom k hrám, ľahko dostupnej zábave a kamarátskemu chatovaniu je základ prokrastinácie.
Pracujte na časové úseky
Tridsať minút a dosť! Spraviť zopár klikov, zbehnúť na dvor so psom, pripraviť si jednoduché jedlo alebo ísť umyť riad. Rozdeliť si pracovný deň na presne ohraničené časové úseky nie je vôbec žiadna hanba.
Ak nám pred očami odbiehajú posledné minúty jedného cyklu, dokážeme sa viac sústrediť na dokončenie práve rozpracovanej úlohy a navyše počas jednej polhodinky nám pozornosť neukradne žiadny rušivý element, napríklad Facebook. Pretože na ten bude čas až počas 5-minútovej prestávky.
Kontrolujte a hodnoťte svoju produktivitu
Ak pracujete „sám na seba” a máte pomerne presne vymedzený rozsah denných úloh, potom nie je veľkým problémom zhodnotenie pracovného dňa na jeho konci. Napríklad, ak ste si ráno alebo večer predtým spísali zoznam úloh a splnili ste ich iba 60 percent, môže to byť pre vás motivácia pracovať efektívnejšie.
Týždenné zhodnotenie efektivity vám potom ukáže, či sa snažíte skutočne dosť, alebo si to iba nahovárate. Ak s výsledkami nebudete spokojní, zlepšujte ich – vidieť mesačný prehľad vlastnej efektivity, ktorý má rastúci trend, je motivujúce už samé o sebe.
Meňte aktivity
Pracovať celý deň na jedinej veci nemusí byť vždy príjemné, najmä ak sa v tej práci začíname strácať. Programátori a grafici veľmi dobre poznajú stavy, kedy sa o druhej ráno pozerajú na bielo vysvietený monitor a vlastne ani nevedia, čo práve robia.
Meniť si v priebehu dňa rôzne pracovné aktivity prinesie aj do postupne strácajúcej sa pozornosti trocha osvieženia. Ak celý deň pracujete napríklad na tvorbe webstránky, dajte si počas tohto dňa do plánu napríklad aj upratanie dokumentov v počítači, sprehľadnenie účtovníctva, zálohujte si dáta alebo spravte inú činnosť, ktorá nemá nič spoločné so spomenutou webstránkou.
Padla a koniec
Nepracujte do odpadnutia, docielite tým jedine to, že jedného nie celkom pekného dňa „vyhoríte“ a dostať sa z tohto problému nie je žiadna zábava. Oveľa lepšie je pracovať systematicky, presne, efektívne, rozumne a s ohľadom na to, že človek nie je robot.
Dokonca aj v divadelnej hre R.U.R. od Karla Čapka „roboti” pracovali na zmeny. Nastavte si denný limit na prácu, niečo medzi 4 až 8 hodinami a keď si ho stanovíte, neprekračujte ho.
Dôvera medzi firmou a zamestnancom
Pracovať z domu je snom mnohých ľudí. Na jednej strane dáva človeku slobodu, kedy a kde pracovať, no na druhej vyžaduje sebadisciplínu. Niektoré spoločnosti ponúkajú svojim zamestnancom možnosť, aby svoj pracovný čas trávili na mieste, ktorý si sami vyberú či už v kaviarni, alebo na chalupe.
Výhodou takého typu zamestnávania je úspora času a v neposlednom rade šetrenie nákladov, a to nielen na strane zamestnanca, ale aj zamestnávateľa. Nemusíte cestovať do práce, stáť v dopravných zápchach či platiť za obedy. Zamestnávateľ zas ušetrí na prenájme priestorov a za ostatné služby, ktoré sú spojené s prevádzkou. Miera voľnosti pre zamestnanca ho takisto motivuje k lepším výkonom.
Predstavy o zamestnaneckom živote
„Človek pracujúci v domácom prostredí, by určite mal mať potrebnú mieru sebakontroly, aby sa vedel ,prinútiť‘ pracovať. Svoj pracovný čas by si mal vedieť správne zadeliť medzi prácu, súkromie, oddych a spoločenský život,“ hovorí psychologička Lucia Klasová z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na Karpatskej ulici v Košiciach.
Typ vykonávania práce z domu sa v dnešnej dobe stáva čoraz viac rozšírenejším trendom. Mladí ľudia dnes majú úplne iné predstavy o svojom zamestnaneckom živote. Nechcú tráviť hodiny zatvorení v kancelárii. Vyhovuje im pružnejšia pracovná doba.
Má to aj svoje mínusy
K najväčší negatívom patrí sociálna izolovanosť, a takisto komunikácia prostredníctvom internetu, ktorá osobnú nedokáže nenahradiť. Mnohí nevedia skĺbiť svoj pracovný život so súkromným a tiež starostlivosťou o rodinu. Podľa psychologičky záleží na konkrétnej osobe či si vie prácu sama zmanažovať.
„Medzi firmou a zamestnancom musí byť veľká dôvera. Iba v takom prípade bude home office fungovať. Niekedy môže však práca z domu vyvíjať nadmerný tlak na človeka, ak nenájde pochopenie a rešpekt u svojej rodiny, čo môže spôsobiť hádky a nepriaznivú domácu atmosféru. V tomto prípade, je teda nevyhnutné vedieť odhaliť, kedy home office funguje a prospieva a kedy nie,“ dodáva Klasová.
(TASR, ML)
Čítajte aj:
- Priemerný zárobok Slovákov stúpol medziročne takmer o 70 eur
- Slováci v roku 2020 odrobia 251 dní
- Bremenom slovenských zamestnávateľov je nadpriemerné odvodové zaťaženie
- Problémom už nie je vysoká nezamestnanosť, ale regionálne rozdiely
- Zamestnanci si môžu skontrolovať, či im zamestnávateľ nekráti odvody