Ako vybrať správne pneumatiky
Správnemu výberu pneumatík pre naše auto nevenujeme vždy dostatočnú pozornosť. Pre mnohých motoristov bývajú viaceré označenia na pneumatike zrozumiteľné asi ako jazyk obyvateľov Grónska. Ako sa teda zorientovať?
Pre úplných laikov je výber správnej pneumatiky vec, ktorú najradšej prenechajú nejakému špecializovanému servisu. No v takom prípade sa dostávajú celkom do rúk predajcovi, ktorý, samozrejme, sleduje svoj záujem, aby predal to, čo je výhodné pre neho.
Skúsenosti a recenzie
Zorientovať sa vo výbere nie je až také ťažké. Treba len venovať pozornosť niekoľkým veciam. V prvom rade máme skoro každý isté vlastné skúsenosti, pretože sme na aute s nejakým typom pneumatiky už jazdili. Boli sme spokojní či nie? Ak dáme odpoveď nie – je čas meniť značku a skúsiť niečo iné. Ak áno, nie je veľmi o čom premýšľať a siahneme po osvedčenej kvalite.
Sledujeme recenzie a skúsenosti iných motoristov zverejnené na nete. Tu treba len dávať trochu viac pozor, či recenzie si nenapísali samotní predajcovia, ale pochádzajú skutočne od užívateľov. Pomáhajú aj zverejnené testy pneumatík, napríklad nemecké ADAC alebo rakúske ÖAMTC.
Porovnávanie parametrov v testoch vám mnohé napovie. Sledujeme najmä spotrebu paliva, priľnavosť na mokrom povrchu vozovky a hlučnosť. Ďalšími kritériami sú dezén pneumatiky a značka – najmä jej renomovanosť. Zohľadníme aj vlastný štýl či spôsob jazdy – či je pokojná alebo športová s častou akceleráciou a brzdením. Sú pneumatiky viac vhodné pre športový štýl jazdy. Bývajú to spravidla tie prémiové, ale aj drahšie značky.
Ak počet nami najazdených kilometrov mesačne je malý (okolo 500 kilometrov aj menej), je pre nás zbytočnou investíciou siahať po drahšej značke, postačia nám pneumatiky nižšej triedy, napríklad Matador alebo Barum
Aké rozmery zvoliť
Správne rozmery pneumatík pre naše auto sú uvedené v technickom preukaze vozidla. Pri niektorých autách sú tam uvedené aj alternatívy pre väčší či menší typkolies – tento rozmer sa uvádza v palcoch.
Keď je v technickom preukaze uvedený iba jeden rozmer, ešte to neznamená, že na auto nič iné nemôžeme použiť. Môžeme, len sa pri tom treba poradiť s odborníkmi v odbornom servise. Samozrejme, ak sa rozhodneme pre iný vhodný rozmer, je potrebné ho dať zapísať do technického preukazu na dopravnom inšpektoráte. Inak nám pri kontrole na ceste hrozia nepríjemné pokuty. Navyše po nehode zvyknú poisťovne pri náhrade škody skúmať, či na aute boli použité predpísané pneumatiky a podľa toho prispôsobia výšku náhrady.
Pri výbere správneho rozmeru pneumatiky je ešte potrebné dať pozor aj na rýchlostný index, ktorý býva označený ako SI. Vo viacerých krajinách sa musí tento index zhodovať s tým, čo je uvedené v technickom preukaze. Na Slovensku môže byť aj o jeden stupeň nižší – to znamená, že pneumatika je stavaná na nižšiu rýchlosť. Je jasné, že aj z toho plynú isté riziká pre jazdu
Technický popis pneumatík
Na príklade si vysvetlíme parametre technického popisu pneumatiky, ktoré sú jednak uvedené v technickom preukaze, ale nájdeme ich aj na bočnej strane každej pneumatiky. Bežná pneumatika na auto môže byť napríklad označená ako 190/65 R14 86T: - 190 šírka pneumatiky [mm] - 65 profilové číslo [výška prierezu je 65% šírky] - R symbol pre radiálne pneumatiky - 14 priemer ráfiku v palcoch [palcový kód] - 86 index nosnosti. „86“ znamená, že môžeme pneumatiky zaťažiť max. 530 kg - T index rýchlosti - maximálna prípustná rýchlosť [T=190 km/h]
Ďaľšie značenie, ktoré môžete nájsť na pneumatike: - Rf [=zosilnené] pneumatika je určená pre väčšie zaťaženie - Run Flat špeciálna konštrukcia pneu, ktorá umožňuje jazdu i s vypustenou pneumatikou. Podmienkou použitia je systém kontroly tlaku v pneu. - M+S [=mud+snow tzv. blato a sneh] pneu je určená pre zimnú prevádzku DOT výrobný kód. Posledné tri čísla udávajú dátum výroby: „234“ [=23. týždeň roku 2004]
Foto: Shutterstock