Autovlak nevyužívajú len podnikatelia
Chystáte sa do Prahy alebo ďalej do Čiech či západnej Európy autom? Zvažovali ste, či nevyužijete možnosť cestovať do hlavného mesta Českej republiky vlakom, ktorý odvezie aj vášho štvorkolesového tátoša? Z Košíc odchádza večer, ráno ste v Prahe. Máte možnosť sa vyspať a nasledujúci deň byť čulí. Zaujímalo nás, kto využíva túto možnosť. Zašli sme na košickú železničnú stanicu večer, keď sa autá nakladajú na špeciálne vozne a rýchlik do Prahy odchádza, aj ráno, keď vlak z Čiech prichádza. Chodia až do Berlína „Využívame to často. Pracujeme a žijeme v Berlíne, ale sme odtiaľto. Do Prahy ideme autovlakom a ďalej autom. To je najjednoduchšie pre nás,“ prezradila nám Zuzana Oravcová, ktorá pracuje v modelingovej agentúre. „Sme spokojní s týmto spôsobom dopravy, ale predtým sme mohli cestovať aj so psom, teraz to nie je možné pre nejaké pravidlá v Európe.“ Pracovná cesta Iný účel cesty mal technický konzultant Ján Lukáč: „Teraz som to využil prvýkrát. Tam aj späť. Som z Košíc. Išiel som služobne a ozaj to odporúčam. Teraz sú cesty na Slovensku aj tá D1 v Čechách v úplne strašnom stave a šoférovať deväť hodín do Prahy je dosť únavné. Odporúčali mi to kamaráti ako veľmi dobré riešenie. Čo sa týka financií, tak keby som šoféroval, rozdiel bol 20 eur v neprospech železnice. Ale ten rozdiel bol pre mňa nedôležitý, pretože som prišiel čerstvý do Prahy, vybavil som, čo som chcel, cestoval som pohodlne späť a znova môžem fungovať celý deň. Drahšie, ale pohodlnejšie „Chodím pracovne, častejšie. Je to pohodlnejšie. Cenovo je to už oveľa drahšie, ako bolo, ale ešte sa to oplatí. Najmä kvôli únave,“ popisuje inú stránku veci podnikateľ Ján Kunáš. Pridala sa aj Jana z Michaloviec: Tiež chodíme často. Pracujem v Prahe, tu mám rodičov, malý chodí ku babičke. Je to takmer ideálne. V noci sa vyspím, auto je v bezpečí, ráno sadneme do neho a ideme do Michaloviec. Cenovo je to však vyššie, ako by som chcela.“ Smer Ukrajina Autovlak Praha – Košice využili aj cestujúci na Ukrajinu. „Prvýkrát sme to skúsili, pretože sme sa o tejto možnosti dozvedeli až teraz z internetu. Chceme ušetriť kilometre na motorke. Pokračujeme na východ za dobrodružstvom. Idem na Ukrajinu, do Rumunska… cez Karpaty,“ vysvetlil nám dobrodruh Jiří Potměšil z Prahy. Rovnakým smerom išla aj herečka Irina z Ukrajiny: „Piatykrát ideme takto. Autovlakom do Košíc a potom autom na Ukrajinu za rodinou. Je to ozaj pohodlné.“
Málokedy sa radia viac ako tri vozne, motorka je rovnocenná autu
O cestovaní autovlakom sme sa rozprávali s vedúcou Odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Zuzanou Červenou.
Nepovažuje ZSSK výšku cestovného pri prevoze áut spolu s cestujúcimi za vysokú?
Cenníky autovlaku sa nemenia jednotne. Niektorý sa nemení niekoľko rokov, iný dvakrát ročne. Tvorba cien závisí od nákladov a vyťaženosti vlaku.
Dá sa pri autovlakoch na trase Humenné - Praha a späť nastupovať alebo vystupovať s autom aj na iných staniciach, ako Humenné, Košice a Praha?
Nie, nedá, ani nakladať ani vykladať. Vozeň s autami by bolo treba v stanici odpojiť od vlaku, prestaviť niekde na rampu, kde by mohli prísť autá a zaradiť späť do vlaku. S nakládkou áut by to predĺžilo jazdu vlaku o najmenej 30 minút na každej takejto stanici. Pripájanie sa robí len v Košiciach a Poprade (vlak Poprad-Praha), kde je dostatočný objem áut – preto majú v stanici vlastný autovozeň, ktorý stačí k vlaku pripojiť/odpojiť.
Majú prednosť autá pred motocyklami? Aký je systém pribratia motoriek do autovozňa, keď je plný?
Motorka by sa zmestila bokom. Motorka je rovnocenná autu. Ak sa auto prihlási až po motorke, aj jednej, a ďalší autovozeň sa nemôže zaradiť, tak ZSSK auto na prepravu neprijme pre vyčerpanú kapacitu. Motorka sa nenakladá na kraj vedľa auta a do plného vozňa s autami sa nedá dať ani jedna motorka. Naložiť sa môžu dve motorky vedľa seba miesto jedného auta. Motorky sa kvôli bezpečnosti nakladajú len na spodné poschodia autovozňa.
Môžu byť do vlaku zaradené aj viac ako tri autovozne?
ZSSK je pri dĺžke vlaku limitovaná dĺžkami nástupíšť všetkých staníc na trase. Napríklad, maximálny počet vozňov v rýchliku Košice – Bratislava je 13 vozňov aj s autovozňami. Málokedy sa radia viac ako tri vozne. Na vlakoch R 442/443 Košice – Praha jazdia tri autovozne. Pri mimoriadnej akcii ich môže byť aj viac. To sa rieši individuálne. Zohľadňuje sa maximálna kapacita vozňov vo vlaku. Najvyšší záujem je v lete a pred a po sviatkoch.
Foto: Veronika Janušková