Chlieb a pečivo sú bežnou súčasťou nášho života
Obchody ponúkajú množstvo pekárenských výrobkov s rôznym označením a zložením. Spoločnosť VAMEX, a. s., Košice je na trhu s pekárenskými výrobkami už viac ako 25 rokov. Ponúka široký sortiment produktov. Porozprávali sme sa s obchodným riaditeľom spoločnosti VAMEX, a. s., Košice, Jánom Mačkom a technológom Ivanom Vojtkom.
Konzumácia chleba siaha do dávnych čias, v ktorých si ľudia doma piekli chlieb sami. Každý spotrebiteľ je iný a každému chutí niečo iné.
Podľa čoho by sme si mali vyberať pečivo, ktoré je súčasťou našej každodennej stravy?
Ivan Vojtko: Stretávame sa s niekoľkými pojmami ako „pšeničný“, čo je klasické biele pečivo, ktoré obsahuje aspoň 70 percent pšeničných mlynských výrobkov. Patria medzi najpredávanejšie a najobľúbenejšie. S označením „ražný“ je pečivo obsahujúce najmenej 70 percent ražných mlynských výrobkov. Oproti klasickému pšeničnému pečivu je bohatší na vlákniny, vitamíny a minerály. Ďalej „celozrnný“, čo je výrobok, ktorý musí obsahovať minimálne 70 percent celozrnných mlynských výrobkov. Ako už napovedá názov, celozrnná múka sa vyrába pomletím celých zŕn, má vyšší obsah minerálnych látok, vitamínov a vlákniny. Často je uvádzaný aj „viaczrnný“. Takéto pekárenské výrobky musia obsahovať aspoň 10 percent dvoch druhov mlynských výrobkov okrem pšenice a raže. Nie je určené, z akých častí zrna majú jednotlivé zložky pochádzať, koľko pšeničnej a ražnej múky musí pečivo obsahovať. Medzi časté tiež patrí „grahamový“. Takto sa označujú výrobky, na ktorých výrobu sa použilo najmenej 30 percent grahamovej múky. Grahamová múka je iba iné označenie pre celozrnnú múku. V našom sortimente sa snažíme vyhovieť požiadavkám trhu a uspokojiť aj tých najnáročnejších zákazníkov. Okrem tradičných chlebov pripravovaných na kvasy, celozrnných a cereálnych produktov, ponúkame aj tzv. zdravšie chleby a pečivo ako napr. špaldový chlieb, chia chlieb, ražný chlieb, naturzrnný chlieb, chlieb actipan či bageta chia. Takže všetkého s mierou je úplne v poriadku.

Ako viete, po čom je aktuálne dopyt, resp. čo spotrebitelia žiadajú?
Ján Mačko: Naši obchodní zástupcovia aktívne komunikujú priamo s prevádzkami a na mieste zisťujú požiadavky zákazníkov. Snažíme sa vyhovieť všetkým požiadavkám. Takáto komunikácia je efektívna, pretože na podnety vieme reagovať okamžite. V súčasnosti sú rôzne polemiky o tom, ktoré pečivo je zdravšie.
Takže biele alebo tmavé?
Ivan Vojtko: Ak sa prejdete po obchodoch s pekárskymi výrobkami, uvidíte väčšinu detí s bielym rožkom v ruke. Snažíme sa žiť zdravšie, a preto siahame po tmavých výrobkoch. Mnohé z nich sú však len pšeničné, prifarbené praženým jačmenným sladom. Takže konzumujú čisto pšeničný výrobok. Sú rôzne názory, ktoré pečivo je zdravšie. Ak však už siahate po tmavom pečive, tak radšej po celozrnnom. Chlieb či pečivo, biele či tmavé, všetko s mierou.
Spotreba pečiva každoročne narastá. Myslíte si, že spotrebiteľ siaha po kvalite alebo cene?
Ján Mačko: Moderný človek sa viac zaujíma o zloženia a často vyhľadáva aj v dostupných médiách informácie o potravinách, ktoré kupuje. Čoraz častejšie vyberá kvalitnejšie potraviny za rozumnú cenu a nie najlacnejší výrobok.
(VH)
Foto: Vamex