Človeče, nehnevaj sa
Dnes už klasická dosková hra, ktorá nemôže chýbať v žiadnej domácnosti, je Človeče, nehnevaj sa. Cieľom hry je dopraviť všetky vlastné figúrky do domčeka. Komu sa to podarí ako prvému, vyhráva. Pohyb figúrok zaisťuje kocka s bodmi.
Existuje viac variant hracieho plánu hry. Najznámejší hrací plán je v tvare kríža a je určený pre maximálne 4 hráčov, väčšia hra má tvar šesťuholníka alebo osemuholníka a je určená až pre 6, respektíve 8 hráčov.

História
Hra má svoj pôvod v prastarej indickej hre Pačísí, ktorú poznali už v 7. storočí. Do Európy sa najprv dostala cez Srí Lanku, Perziu a Palestínu do Španielska, kde bola známa ako Parchis, ale väčšie rozšírenie nedosiahla. Po druhý raz ju priviezli do našich končín na konci 19. storočia Angličania, a to priamo z Indie. Patentovaná a na trh uvedená bola pod názvom Ludo (z latinského ludus: hra) v roku 1896 v podobe a s pravidlami ako dnes. Až nemecký obchodník Josef Friedrich Schmidt jej priniesol trvalý úspech aj v USA. Krátko pred prvou svetovou vojnou ju uviedol na trh pod názvom Mensch, ärgere dich nicht (Človeče, nehnevaj sa).
Rôzne varianty
S hrou Človeče, nehnevaj sa stretávame v rôznych modifikáciách. Týkajú sa figúrok, ktoré sa z klasických môžu zmeniť napríklad na rôzne rozprávkové postavičky. Bežne sa tiež vyrábajú v tvare domčeka, automobilu, stromčeka, kvádra, valčeka… Pre dospelých existuje variant Človeče, napi sa. Namiesto obyčajného panáčika sa pohybujete so štamprlíkom, ktorý sa podľa pravidiel musí pravidelne vyprázdňovať. Zvláštnou alternatívou je tzv. „matfyzácke človeče, nehnevaj sa!, vhodné pre 4 hráčov. V tomto prípade každý hráč začína so štyrmi figúrkami rôznych farieb. Podstatou je dostať do chlievika opäť 4 figúrky rôznych farieb, pričom po hracom pláne sa môže pohybovať ktoroukoľvek figúrkou farby, ktorá nie je ani v domčeku, ani v chlieviku.
Najnovšie Splatto!
Novinka je z dielne Piatnika pochádza od autorov Garretta J. Donnera a Michaela S. Steera, ktorí prišli s hrou kombinujúcou plastelínu, hraciu dosku a 50 farebných kariet s číslicami, farbami či Splatto inštrukciami. Cieľom hry je po hracej doske prejsť do cieľa s dvomi figúrkami, ktoré si hráči vymodelujú z plastelíny, a to podľa kariet, ktoré si potiahnu.
„Zábava sa začína, keď cestou do domčeka po hracej doske natrafíte na súperovu figúrku. Jednoducho ju môžete rozpľasnúť priamo na hracej doske, kde zostane prilepená až do konca hry,“ vysvetľuje podstatu hry Jana Karásková zo spoločnosti Piatnik. Vyhráva ten, kto ako prvý privedie svoje dve figúrky do svojho domčeka. Celkovo si môže hráč vymodelovať až 8 figúrok z plastelíny, štyri postaví na štartovaciu čiaru a zvyšok si nechá bokom. Tie môže použiť v prípade, keď jeho figúrka zostane rozpľasnutá na hracej doske.
Foto: piatnik, archív jv