Čo vás čaká na pracovnom pohovore
Na Slovensku v poslednom období krivky nezamestnanosti mierne klesajú. Napriek tomu je v Košickom kraji miera nezamestnanosti tretia najvyššia, v tesnom závese za Banskobystrickým a Prešovským krajom.
Situácia niektorých znevýhodnených skupín na trhu práce sa však nezlepšila ani náznakom. Absolventi, ako aj ľudia nad 50 rokov, neustále bojujú s ťažkosťami pri hľadaní uplatnenia.
Odmietanie je frustrujúce
Čím dlhšie je uchádzač o zamestnanie nezamestnaný, tým viac trpí jeho sebavedomie. „Príliš dlhý čas v pozícii nezamestnaného vyčerpáva rodinný rozpočet a trpí aj sebavedomie uchádzača. Stráca tiež dôležité pracovné návyky a v prípade získania pracovného miesta môže mať problém prispôsobiť sa pracovnému tempu,“ povedala personalistka Viera Filipová z agentúry Adecco Slovakia.
Neprimeraná reakcia
Príčinou neúspechu pritom môže byť hneď prvý krok – spôsob reakcie na voľnú pracovnú ponuku. „Podľa nášho interného prieskumu úroveň schopností správne reagovať na pracovnú ponuku kolíše v závislosti od pracovnej pozície, ako aj regiónu. V prípade špecialistov nezodpovedá požadovaným kritériám tretina zasielaných pracovných profilov. V prípade absolventov škôl je to už viac ako 70 percent neadekvátnych odpovedí na pracovné ponuky,“ upozorňuje V. Filipová.
Neodpovedajte naslepo
Mnohé pojmy v ponukách sú pre absolventov abstraktné a doteraz sa nestretli s ich praktickým významom. Z logických dôvodov preto nevedia, čo si majú pod ponukou presne predstaviť a životopisy posielajú aj „naslepo“. Po určitej praxi sa vďaka skúsenostiam reaguje na ponuky jednoduchšie.
Relevantné údaje
Úroveň znalosti cudzieho jazyka je najčastejším zavádzajúcim údajom, kde uchádzači napriek deklarovaným schopnostiam nevedia viesť ani bežný rozhovor. „Životopisy často obsahujú nerelevantné pracovné skúsenosti a dokonca aj nefunkčné kontaktné údaje,“ konštatovala V. Filipová a upozornila, že uchádzači o prácu prehliadajú lokalitu, kde je pracovné miesto a podceňujú požadované zručnosti a vedomosti. Sami sa tak vystavujú neustálemu odmietaniu, čo im znižuje sebadôveru.
Kde hľadať prácu?
Spoločnosti inzerujú väčšinu voľných pozícií na internete. Dobrým zdrojom pre sezónne práce a brigády sú regionálne periodiká. Vždy sa oplatí využiť aj služby personálnej agentúry. Jedným pohovorom s personalistom v profesionálnej agentúre získate odporúčania k viacerým zamestnávateľom, prípadne aj priame ponuky. „Ak by ste informácie zháňali sami, stálo by vás to oveľa viac času aj úsilia,“ vysvetľuje Viera Filipová. Predtým ako sa osobne vyberiete do pobočky niektorej z nich, ohláste sa. Stačí napísať email, poslať životopis a kontakt. Personalista sa s vami spojí a dohodnete si termín stretnutia.
Bezplatné služby
Ak ide o profesionálnu pracovnú agentúru, využitím jej služieb uchádzačom nevznikajú žiadne záväzky. Služby dostane bezplatne. Obchodný vzťah je medzi agentúrou a jej klientmi – firmami. Ak si agentúra za sprostredkovanie práce pýta peniaze vopred, je to výstražný signál a spoločnosť si radšej preverte. Referencie hľadajte na internete, u známych alebo na inšpektorátoch práce.
V čom pomôže uchádzačovi personalista
Nevhodná vizáž, neskorý príchod, nešťastne sformulovaný životopis a prehnané či nedostatočné sebavedomie na pracovnom pohovore – to sú najčastejšie dôvody, pre ktoré stroskotá prekvapivé množstvo záujemcov o prácu. Práve rozhovor so skúseným personalistom absolventovi často otvorí oči a môže sa stať prvým krokom na ceste k úspešnému štartu kariéry.

Životopis
Neviete, či máte dobre napísaný životopis? Ak reagujete na klasické pozície, zvoľte jednoduchý formát bez fotografie. Zamestnávateľ sa má rozhodovať podľa vašich schopností a skúseností, nie na základe výzoru. Pri ponukách na kreatívne pozície, napríklad z marketingu, je kreativita vítaná a je aj cenená. Životopis absolventa by nemal presahovať jednu A4. Pokiaľ už máte za sebou nejakú prax, hranicou sú dve strany. Nepíšte romány, zdôraznite hlavné skúsenosti a kľúčové kompetencie. Pochváľte sa, v čom ste dobrí.
Samotný pohovor
Personalista vie pomôcť aj s prípravou na pracovný pohovor. Určite naň treba prísť v dostatočnom časovom predstihu – minimálne 10 minút. Opadne z vás prvotný stres, stihnete si vydýchnuť, absorbovať atmosféru, prípadne si obzrieť budúcich kolegov. Naštudované by ste mali mať základné informácie o firme a náplni práce, o ktorú sa uchádzate. Vhodné je pripraviť si otázky – napríklad či budete pracovať sám alebo v tíme, kto bude váš nadriadený a ako môže vyzerať každodenná práca. Ak ste na prvom pohovore, prípadne výber sa skladá z viacerých kôl, nie je vhodné informovať sa o výške platu či osobných benefitoch.
Ako odpovedať
Pýtať sa budú aj vás. Správne odpovede na otázky typu Čo sú vaše silné stránky? alebo Kde sám seba vidíte o päť rokov? na internete nehľadajte. Všetci personalisti ich majú dávno preštudované aj napočúvané. Stavte preto na úprimnosť – napríklad, že neviete, kde budete o päť rokov, ale jasno máte v tom, že chcete byť v nejakej konkrétnej oblasti.
Foto: shutterstock