Domáce učenie nemusí byť problémové
Aktuálnu situáciu môžu citlivo vnímať najmä deti. Sú zvyknuté na režim klasického školského roka. Ráno idú do školy, kde sa učia, doma si robia úlohy a poobede sa ešte hrajú s kamarátmi na ihrisku. A dnes? Ich režim vyzerá celkom inak. Doma sa učia i hrajú. Navyše bez kamarátov…
Niektorí rodičia zastávajú názor, že deti treba oboznámiť s celou situáciou ohľadom koronavírusu, iní zas svoje deti celkom neinformujú a predstierajú situáciu dlhotrvajúcich chrípkových prázdnin. Ako deťom vysvetliť aktuálny problém, resp. do akej miery je dobré ich informovať, aby sa nevystrašili?
„Spôsob a jazyk, ako to povieme, treba prispôsobiť veku dieťaťu, najmä pri menších deťoch. Dôležité je ubezpečiť ich, že im nič nehrozí. Potrebné je, aby dodržiavali pravidlá, ako umývanie rúk, nosenie rúška, šatky, atď. Maličkým deťom to môžeme predstaviť hravou formou – nosíme rúška ako superhrdinovia nosia masky, lebo aj my týmto zachraňujeme ľudí,“ radí Viktória Žigraiová, psychologička z Centra Pedagogickopsychologického poradenstva a prevencie na Slovenskej jednoty 29 v Košiciach.
Vytvorte si zdravý režim
Hovorí, že by sme deťom mali zdôrazniť, že ide o preventívne opatrenia, ktoré zabezpečia, aby boli zdravé ony a aj ľudia okolo nich. Nezabudnite ich uistiť, že situácia sa časom upokojí a že takáto zmena životného štýlu nie je permanentná.
„Deti sa môžu báť nielen o seba, ale aj o zdravie svojich rodičov, preto treba dbať na zdravý životný štýl celej rodiny. Rodičia by mali ísť deťom vzorom a doma sa môže vytvoriť akýsi zdravý režim, napr. ráno si všetci dajú ovocie, zeleninu, vitamín C, poobede vyjdú trochu na čerstvý vzduch a slniečko na dvor alebo niekde, kde nie je veľa ľudí, večer si dajú preventívny bylinkový čajík s medom.“ Takéto rituály slúžia na to, aby rodičia aj deti mali pocit, že robia maximum preto, aby sa udržali v zdraví a to im poskytne psychologický pocit väčšej istoty.
[ad][/ad]Osobitný režim
Problémom môže byť domáce učenie. Ako rodičia deti musíte motivovať k pravidelnému režimu, v ktorom si plnia svoje školské povinnosti, ktoré im posielajú učitelia online formou. „U detí je dôležité, aby mali pravidelný režim, čo sa týka vstávania, odchodu do postele, ale aj plnenia školských povinností. Každé dieťa je však iné, a preto sa harmonogram dá v domácich podmienkach prispôsobiť dieťaťu osobitne,“ dodáva psychologička.
Vysvetľuje, že ak žiak napríklad nie je ranostaj, môže si urobiť úlohy trošku neskôr, podľa toho, kedy mu to najlepšie páli. Dobré a dôležité je striedanie úloh s pravidelnými prestávkami, činnosťami, ktoré ho bavia a pri ktorých si viac oddýchne.
Individuálna motivácia
Dieťa sa pokúste k učeniu motivovať. „Pre niektoré dieťa môže byť motiváciou polhodinové hranie nejakej hry, pre ďalšie kvalitný čas strávený s mamkou a ockom, keď mu napr. čítajú rozprávku, pre staršie deti je to chatovanie s kamarátmi alebo zabávanie sa na sociálnych sieťach. Hlavné je takpovediac ušiť daný režim pre každé dieťa individuálne.“
Posilňovať treba pocit, že sa dieťa učí pre seba a nie pre rodičov. Žiaci sa počas týchto dní doma môžu zdokonaľovať v tom, čo im počas bežného vyučovania v škole príliš nejde, resp. si na to doteraz nenašli čas.
„Je to ekvivalent k prísloviu čo si zaseješ, to si zožneš, ktorý by sme mali vštepovať do našich ratolestí. Rodičia v tejto dobe môžu pociťovať strach a pocit zlyhania, že nestíhajú suplovať aj učiteľa, no dôležité je uvedomiť si, že robia všetko, čo môžu. Netreba cítiť vinu za to, že nerobia všetko perfektne,“ dodáva Viktória Žigraiová.
Čítajte aj:
[ad2][/ad2]