Hraním k lepšej slovnej zásobe
Deti, ktoré nevedeli pekne písať a čítať, boli v minulosti považované za hlúpe, lenivé a neschopné. Dnes ale vieme, že dievčatá a chlapci s vývojovými poruchami učenia si svoje problémy sami nezavinili a že aj napriek nie veľmi dobrým výsledkom v škole sa môžu pochváliť minimálne priemernou, často však nadpriemernou inteligenciou.
Okrem toho, že takéto deti by mali byť pod dohľadom psychológa, je možné im pomôcť aj inak. Boli by ste prekvapení, koľko výhod ponúkajú stolové hry a čo všetko sa vďaka nim môže v živote vašich ratolestí zlepšiť.
Čo hovorí psychológ
„Slovná zásoba je potrebná všade, je základom pre kreativitu. V dnešnej dobe je veľkým problémom pre technologické vymoženosti práve slabá slovná zásoba – neschopnosť komunikovať, nakoľko všetko odkomunikujeme prostredníctvom počítačov, tabletov, a tak vzniká u detí dyslexia a dysgrafia. Dieťa potrebuje rozvíjať svoju základnú slovnú zásobu nielen pre komunikačné zručnosti, ale aj celkovú kreativitu,“ upozorňuje psychologička Lýdia Žáková z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
Alfa – Beta
Ak máte doma mladšieho školáka, určite upriamte svoju pozornosť na skvelú hru Alfa – Beta z dielne výrobcu spoločenských hier Piatnik. Hra nie je vôbec zložitá – každý herný kameň má na sebe jedno písmeno a na každej strane háčik. Po odštartovaní musíte pomocou háčikov spájať jednotlivé žetóny a vytvoriť tak čo najdlhšie slovo. Veľkou výhodou hry je, že aj napriek jednoduchým pravidlám, ktoré hravo zvládnu aj menšie deti, ponúka pre celú vašu rodinu množstvo benefitov.

Rozvoj slovnej zásoby
Táto hra predstavuje pre školákov nenásilný a skvelý spôsob, ako rozvíjať slovnú zásobu. V hlave musia hráči rýchlo kalkulovať – ktoré písmená vidia a aké slovo z tých, ktoré im napadlo, je najdlhšie. Za bežné písmená je menej bodov, ako za tie menej obvyklé. Zároveň súperia s protihráčmi, ktorí im môžu pred nosom uchmatnúť písmeno, a tak musia v kope hracích kameňov bleskove nájsť náhradné, alebo celé slovo prehodnotiť a zmeniť.
Pre rozvoj slovnej zásoby je skvelé čítanie. Táto hra ho však rozvíja v opačnom garde – nejde o porozumenie slovu, ktoré vidíte, ale naopak, musíte byť schopní si spomenúť na slová podľa písmen, ktoré máte na dosah. Učíte sa aktívne využívať dlhšie, zložitejšie a menej bežné slová. Ak sa vám hra so slovenskými slovami zunuje, nič vám nebráni odstrániť kamene so špecifickými slovenskými písmenami a hrať v angličtine alebo inom jazyku.
Zlepšovanie postrehu
Hoci sa to na prvý pohľad možno nezdá, táto hra je naozaj dynamická. Nielen, že musíte rýchlo vymyslieť slovo, ale musíte nájsť aj všetky kamene – písmená, ktoré na jeho vytvorenie potrebujete. A zároveň predstihnúť vašich protihráčov.
Rozvoj jemnej motoriky
Vôbec nie je jednoduché pomocou háčika na jednom hracom žetóne vyloviť z hromady kameňov ten, ktorý práve potrebujete. A čím sa vaše slovo, a teda reťaz hracích kameňov predlžuje, a zároveň sa napätie z blížiacej sa výhry alebo možnosť porážky približuje, vaše pohyby už zďaleka nie sú také koordinované. Vytiahnuť ďalší správny kameň je ťažšie a ťažšie, čo spôsobuje zábavné situácie a ďalšiu zaťažkávaciu skúšku vašich motorických zručností.
„Rozvoj jemnej motoriky je veľmi dôležitý aj pre dospelých. Aj napriek tomu, že takmer všetko riešime online komunikáciou, počítače stále nedokážu nahradiť ľudskú kreativitu. Rozvoj jemnej motoriky prispieva aj k rozvoju empatie a sociálnej inteligencie osobnosti a logického myslenia,“ vysvetľuje psychologička.
Spoločná zábava
Pri spoločenskej hre sedíte svojim protivníkom tvárou v tvár, zdieľate ich úspechy aj neúspechy. Pri vlastnej prehre musíte krotiť emócie a naučiť sa s nimi vyrovnávať. Pri výhre si zaslúžite gratulácie protivníkov a užijete si ich. A pre deti je omnoho jednoduchšie všetko toto si vyskúšať a nacvičiť medzi svojimi blízkymi.
„Dieťa by sa prehre malo jednoznačne učiť v kruhu blízkych, ktorí mu prehrávanie musia vysvetliť ako súčasť života a vysvetliť mu, že prehra v žiadnom prípade neznamená zlyhanie. Ak sa dieťa nenaučí čím skôr prehrávať, môže to uňho spôsobiť poruchu v chápaní seba samého, túžbu po perfekcionizme a nezdravé dožadovanie sa dokonalých výsledkov. Práve rovesníci môžu sebavedomie dieťaťa pri prehre najľahšie podkopať,“ dopĺňa odborníčka L. Žáková.
Čo je to dysgrafia
Je to špecifická porucha učenia, postihujúca hlavne schopnosť napodobniť tvar a radenie písmen. Dieťa si nepamätá tvary písmen, zamieňa tvarovo podobné písmena, písmo je neusporiadané, ťažkopádne, neobratné. Deti píšu pomaly, namáhavo, často u nich zisťujeme chybné držanie pera či ceruzky. Prílišné sústredenie na grafickú stránku písomného prejavu spôsobuje neschopnosť sústrediť sa na pravopisný prejav. Dysgrafia je spôsobená predovšetkým nedostatkami v oblastiach hrubej a jemnej motoriky a postihuje grafickú stránku písomného prejavu.
Prejavy dysgrafie
– Dieťa s poruchou písania nie je schopné korektne napodobniť tvar písmen.
– Písmená nie sú ,,dotiahnuté,, – t. j. nie sú detailné (nedokončené písmená).
– Detaily sú ,,doplnené“, – dysgrafik k písmenám nechcene pripisuje určité detaily.
– Celková úhľadnosť písma je zlá, škrabopisná.
Čo je dyslexia
Dyslexia je najčastejšie sa vyskytujúca porucha učenia. Ide o poruchu schopnosti naučiť sa čítať bežnými metódami, či problémy s porozumením čítaného textu pri bežnej inteligencii dieťaťa. Takéto dieťa alebo dospelý máva problémy s čítaním dlhých textov, pochopením zmyslu textu pri znalosti písmen. Postihnutý je celý čitateľský výkon, teda rýchlosť, správnosť, technika čítania, porozumenie textu.
Prejavy dyslexie
– Čítanie je pomalé.
– Dieťa nerozumie textu, či už čítanému nahlas alebo potichu.
– Pri čítaní dieťa vynecháva slová.
– Dieťa nerozoznáva (alebo iba čiastočne rozoznáva) niektoré hlásky alebo krátke slová a zamieňa ich s inými.
– Dieťa má obmedzenú aktívnu slovnú zásobu.
Foto: piatnik, shutterstock