Koronavírus zasiahol podnikateľov. Spoločnosť SINEP a uctovnictvoprevsetkych.sk sa im snaží pomôcť
Dôsledky, ktoré spôsobuje koronavírus, už teraz pociťujú viaceré košické firmy. Účtovnícka spoločnosť SINEP s webovou a facebookovou stránkou uctovnictvoprevsetkych.sk pomáha podnikateľom, no nielen v týchto ťažkých dňoch, optimalizovať svoje náklady. Snažia sa im takisto navrhnúť spôsob, ako by mohli pokračovať vo svojej činnosti, prípadne ako by mohli opäť naštartovať svoj príjem. O tom, ako aj oni prežívajú mimoriadnu situáciu, ale i o pomoci iným sme sa porozprávali so zakladateľom SINEP-u Františkom Křížkom.
Aký je príbeh vašej spoločnosti? Prečo ste sa ju rozhodli založiť?
Moja spoločnosť vznikla pred deviatimi rokmi. Sám som si uvedomoval, že je ťažké sa dopátrať k informáciám ohľadom otvorenia prevádzky, prípadne k informáciám o povolení na moju činnosť. Niekedy som na to prišiel, až keď mi prišla kontrola a následne pokuta. Vtedy som začal poskytovať služby účtovníctva a nastavovanie bussines plánov a okrem toho aj administratívnu činnosť pre klientov, čiže ich zastupovanie pred úradmi, kontrolami, zabezpečovanie všetkých povolení na otvorenie kamennej prevádzky a pod.
Ako vašu spoločnosť ovplyvňuje situácia ohľadom koronavírusu a ako sa snažíte čeliť tejto situácii…
Naša kancelária doteraz nepracovala formou home office, a teda sme neboli pripravení na túto situáciu. V kancelárii je osem kolegýň a často sa v priebehu dňa radíme a konzultujeme rôzne účtovné prípady alebo podnikateľské aktivity našich klientov, aby sme ich vedeli nastaviť čo najefektívnejšie. Takže doťahujeme procesy, aby sme vedeli fungovať a komunikovať na diaľku. V každom prípade aj z tejto situácie chceme vyťažiť čo najviac, a preto v tom nechceme vidieť hrozbu, ale príležitosť. V tejto dobe náš klient Marián Zákutný vyrobil produkt novej generácie videohovorov pre nadchádzajúcu inovatívnu éru v oblasti práce z domu, ktorý pomôže firmám efektívne pracovať.
Aké výhody a nevýhody vidíte na práci z domu?
Výhodou práce formou home office je, že vzhľadom na to, že v kancelárii máme open space, tak v niektorých okamihoch to je dosť rušivé prostredie a nevieme sa na prácu sústrediť, ako by sme chceli a práca z domu nám určitým spôsobom umožňuje väčší pokoj a pohodu. Avšak vzhľadom na situáciu má viacero kolegýň doma aj deti a takto sa počas dňa stávajú aj učiteľkami, vychovávateľkami, kuchárkami atď. Čo vidím ako nevýhodu, je náš spoločný kontakt, a to vtedy, keď riešime niektoré prípady klientov. Vtedy je potrebné dať hlavy dokopy a pozerať na problémovú situáciu z rôznych strán, aby sme eliminovali čo najväčšie riziko a nastavili plán tak, aby to pre klienta bolo čo najviac výhodné. Vtedy je potrebné komunikovať a na základe toho, že teraz máme home office, je to náročnejšie. Samozrejme, je to riešiteľné, ale musíme si zvyknúť.
Aké konkrétne opatrenia alebo podporu vlády, alebo iných subjektov by ste privítali?
Situáciu sledujem a už padli prvé opatrenia, ktorým by vláda chcela malým podnikateľom a SZČO pomôcť. Pre SZČO budú určite prospešné odklady odvodov a následné ich „rozplátkovanie“ na 18 mesiacov. Pre malých podnikateľov bude určite vítaná podpora z ÚPSVaR na udržanie pracovných miest. Bude otázka, ako to bude vláda definovať, pre koho tie príspevky budú dostupné. Teraz vláda určí aj preplácať PN zo Sociálnej poisťovne od prvého dňa, keď bude zamestnanec v povinnej karanténe. No toto opatrenie by malo byť zavedené nastálo. Veď každý si platí odvody a nemocenské poistenie, ale keď ochoriete, tak prvých desať dní vám PN platí zamestnávateľ, pričom vo väčšine prípadov za jeden týždeň vyzdraviete. Tak sa pýtam, načo je také poistenie? Prečo také poistenie tým pádom nie je dobrovoľné (v prípade vážnejších chorôb alebo úrazov s dlhšou dobou liečenia), keď vláda nariadi, že PN prepláca prvých desať dní zamestnávateľ. Nemal by to poistenie dostávať zamestnávateľ? Samozrejme, to myslím ironicky, keďže prakticky to nie je možné. Ale ako člen Živnostenskej komory a Združenia účtovníkov Slovenska sa budem určite snažiť po skončení tejto krízy niektoré nastavenia v prospech podnikateľov upraviť tak, že zamestnanec nepríde o to, čo má teraz, a nájsť kompromis aj pre štát a aj pre podnikateľov.
Pomáhate podnikateľom, optimalizujete náklady, takisto im navrhujete, ako by mohli v tejto situácii pokračovať. Viete nám uviesť konkrétny príklad?
Je to od individuálne u každého klienta, keďže každý sa venuje niečomu inému. Prvotne každý klient by hneď chcel dávať výpovede svojim zamestnancom, pretože si naivne myslí, že po kríze bude viacej ľudí nezamestnaných a bude mať lepšiu vyjednávaciu pozíciu. Ja som však iného názoru a to, že dobrého zamestnanca je ťažko nájsť. Práve preto navrhujeme riešenia, kde by sme optimalizovali mzdové náklady tak, aby sme splnili aj práva zamestnancov. Vidíte, že je to citlivá téma, a preto riešenie pre každého klienta môže byť iné. V tejto situácii, samozrejme, musíme eliminovať straty, ale musíme byť rozumní a pripravení aj na obdobie, keď kríza pominie. Ďalšími opatreniami sú odklady určitých pravidelných platieb, a aby sme cashflow vedeli rozložiť na čo najväčšie obdobie, aby sme nemuseli náklady vykrývať úverom. To by spoločnosť mohlo veľmi zaťažiť. Lebo pokiaľ zoberieme úver na produkty alebo stroje, ktoré nám vedia vyrobiť ďalšie financie, má to hlavu a pätu. Ale to, že napr. zaplatíme odvody, nám ďalšie eurá nedonesie. Preto sa potrebujeme pozrieť aj na rezervy, ktoré spoločnosť má, a rozhodnúť, ako budeme pokračovať, keďže táto doba je najdynamickejšia a každým dňom sa môže situácia zmeniť.
Samozrejme, aj z tejto situácie si vieme zobrať ponaučenie a prípadne zistiť, v akej kondícii je naša spoločnosť, aké rezervy spoločnosť musí mať.
Ak ma klient osloví a z analýzy zistím, že je jeho spoločnosť v dobrej kondícii, navrhnem mu, aby v tejto situácii investoval, pretože v čase krízy je to najlepšie obdobie (samozrejme, s rozumom a s niekým, kto tomu rozumie). Náš klient Andrej Zareva sa tomu venuje už niekoľko rokov a má našu plnú dôveru na základe viacero spokojných klientov. Preto aj na tejto situácii môže klient zarobiť.
Môže sa na nás obrátiť malý a stredný podnikateľ, poprípade SZČO, ak má existenčné problémy, prevádzkové problémy alebo akékoľvek otázky ohľadne chodu svojej spoločnosti.