Moderné e-služby vodárne pre klientov VVS. Nový systém vybaví každého rýchlejšie a pohodlnejšie
Rozsiahla zmena, ktorá bola najväčšou za posledných 10 rokov fungovania spoločnosti, sa navyše spravila za plnej prevádzky Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a. s. (VVS). Všetky vzniknuté situácie riešili pracovníci vodárni, ako sa hovorí „za pochodu“, v maximálnej miere ústretovosti voči klientom.
VVS priniesla vďaka tomu aj nové portálové riešenie. Umožní presunúť viac než 40 % práce zákazníckych centier na digitálne služby. Všetko smeruje k výraznej podpore digitalizácie spoločnosti. To znamená aj spokojnejšieho a rýchlejšie vybaveného klienta. O novom informačnom systéme sme sa rozprávali s ekonomickou riaditeľkou spoločnosti a členkou predstavenstva VVS Ing. Anitou Gašparíkovou.
Prečo ste sa rozhodli zaviesť vo VVS nový systém?
Pôvodný systém sme používali od roku 2007 a musím konštatovať, že z hľadiska prevádzky je to stabilný, spoľahlivý, dôkladne prepracovaný informačný systém. Uvažovať o zmene sme začali z dôvodu cenovej náročnosti prevádzky a nestability licenčnej politiky. Dôležitým faktorom pre rozhodnutie o zmene bola aj skutočnosť, že sme boli dlhodobo jediným užívateľom SAP systému v sektore vodárenstva na Slovensku. V praxi to znamenalo, že lokálna podpora systému v našom odvetví pre Slovensko bola minimálna. Naďalej budeme užívateľom ekonomickej časti systému. Zmena sa týkala vodárenského – odvetvového riešenia. Súčasťou projektu bol aj prechod na nový informačný systém, ktorý zabezpečuje obsluhu zákazníkov a procesné riadenie zákazníckych centier.
Čo sa dá očakávať od nového systému z pohľadu klienta?
Súčasťou implementácie je nový zákaznícky portál e-služby vodárne. V prvej fáze bude poskytovať len služby v rozsahu, aké sme mali doteraz. V rámci rozvojových projektov však chceme postupne funkcionalitu portálu rozšíriť o ďalšie spektrum služieb, predovšetkým poskytnúť zákazníkovi nástroje „self“ obsluhy. Nemenej dôležitou súčasťou projektu bola aj zmena informačného systému zabezpečujúca obsluhu zákazníkov a procesné riadenie spoločnosti. V tejto oblasti môžu zákazníci očakávať skrátenie času potrebného na vybavenie ich požiadavky na našich zákazníckych centrách.
V čom uľahčí prácu z pohľadu zamestnancov?
V rámci projektu bol podľa našich požiadaviek naprogramovaný samostatný modul, ktorý určite sprehľadní a zefektívni prácu s meradlami, teda vodomermi. V rámci projektu jeho realizátori zapracovali mnoho kontrolných mechanizmov, ktoré znížia chybovosť automatických úloh, ktoré šetria čas a prepojenie informačných systémov, ktoré zabránia potrebe duplicitného zadávania údajov.
Viac než 30 % finančnú úsporu za licenciu, teda nižšie náklady. Otvára dvere pre celý rad možností, ktoré nebude obmedzovať licencia, ani vnútorná nepružnosť starého systému.
Čo bola najväčšia výzva pri spustení projektu
RNDr. Marek Balla, IT architekt a manažér vývoja spoločnosti Empirica a.s.
Pre mňa, ako IT architekta riešenia Empirica Stream bolo počas projektu najväčšou výzvou preukázať, že naše riešenie je svojou robustnosťou, komplexnosťou a výkonnosťou minimálne porovnateľné s riešením SAP ISU. Zároveň je naše riešenie rovnako auditovateľné ako SAP ISU. Otvorená architektúra riešenia nám umožnila efektívnu integráciu s ďalšími aplikačnými. Myslím, že sa nám podarilo efektívne navrhnúť a orchestrovať vnútorné integrácie, ktoré umožnia zefektívniť vnútorné procesy vo VVS, ako aj integrovať sa na externé systému ako Slovenská pošta či Zelená pošta. Výzvou bolo zvládnuť prípravu a manažovanie prostredí pre migráciu dát so SAP ISU, vyladiť performance a skrátiť čas migrácie na úroveň, ktorá nám umožnila vykonať efektívne niekoľko kôl oficiálnych aj neoficiálnych migrácii. Som hrdý na náš tím, ktorý dokázal že aj na Slovensku sme schopní vytvoriť a reálne implementovať riešenie, ktoré je reálnou konkurenciou voči takým komplexným riešenia ako je napr. spomínaný SAP.
Peter Lamačka, projektový manažér spoločnosti Empirica a.s.
Zrejme najnáročnejšie na celom projekte bolo spustiť systém naraz v plnej miere komplexnosti. Našou ambíciou bolo nielen „dorovnať“ to, čo sa v predošlom systéme postupne budovalo celé roky, ale zároveň vylepšiť ergonómiu a priniesť vyššiu úroveň integrácie a automatizácie. Veľkou výzvou bola aj migrácia dát do Empirica Stream. Zrealizovali sme 25 skúšobných migračných interakcií na to, aby sme vyladili perfektný výsledok. Verím, že toto naše spoločne úsilie pocítia aj zákazníci, či už počas návštevy zákazníckych centier, alebo pri práci na novom zákazníckom portáli e-služby vodárne, ktorý sme práve spustili, len štyri mesiace po spustení samotného zákazníckeho systému.
Ing. Matúš Drutár, Arminius, s.r.o. – projektový manažér
Už v prípravnej fáze som cítil, že to bude veľká výzva. Ako technicky zameraný človek som videl úžasnú príležitosť využiť najnovšie technológie a trendy z oblasti vývoja softvéru, koexistencie rôznych vývojových platforiem v kombinácii s procesným riadením pri vybavovaní zákazníkov spoločnosti, akou je VVS. Pre celý náš vývojový tím je to silný zážitok už len pri pomyslení, že aj cez „náš“ softvér sa denne vybaví množstvo klientov. Stále ale nie sme na konci a budeme ďalej vo vývoji pokračovať, aby sme klientom spoločnosti poskytli profesionálne elektronické služby pri vybavovaní vodovodných a kanalizačných prípojok a rôznych iných servisných činností.
Ing. Stanislav Kentoš, vedúci projektového tímu VVS, a.s.
Zavádzali sme nielen nový zákaznícky informačný systém, ale aj projekt spracovania zákazníckych požiadaviek v systéme Sharepoint a K2. Takže výzva to bola pre mňa aj mojich kolegov veľká, nakoľko ide o komplexnú agendu s dopadom na viac systémov používaných vo VVS. Všetko sme smerovali k tomu, aby spoločnosť vedela požiadavky našich zákazníkov riešiť rýchlejšie a efektívnejšie. Sú to zhruba štyri mesiace od uvedenia nových systémov do produktívnej prevádzky a podľa môjho názoru sa potvrdzuje správnosť zvolenej cesty aj napriek „detským“ chorobám, ktoré sme museli spolu po nábehu s dodávateľmi riešiť.