Na tento košický výrobok môžeme byť hrdí
„Poprosím, 10 deka tresky a dva rožky.“ Takto si túto národnú pochúťku pýtali študenti, robotníci, úradníci, lekári… v rôznych bufetoch či lahôdkach v časoch minulých. Treska však prežila desaťročia, a tak ako kedysi, aj dnes patrí k obľúbeným jedlám Slovákov.
V povojnovom období sa zvýšil dopyt po rybách, a to pre nedostatok iných potravín. V tom čase sa začal písať aj príbeh tresky…
Slovenská spoločnosť RYBA Košice, spol. s r.o. má dlhoročnú tradíciu. Nadväzuje na existenciu štátneho podniku RYBA Košice, ktorý vznikol už v roku 1946 a bol ojedinelým svojho druhu. Pod vplyvom vtedajšieho guvernéra národnej banky Imricha Karvaša sa zriadil závod v Košiciach. Od začiatku patril medzi podniky strategického významu. Jeho úlohou bolo predávať a spracovávať ryby, ale zároveň bol aj octárňou a špecializoval sa na spracovanie zeleniny.
Zrod tradičnej národnej pochúťky
Treska sa začala vyrábať z jednoduchých dôvodov. Ryby sú obrovskou posilou pre naše zdravie, významným zdrojom výživných látok pre náš organizmus. Začal sa tak hľadať ekonomicky nenáročný spôsob, ako ryby dostať medzi ľudí. Objavili sa prvé marinované ryby, údenáče či rybacie šaláty. A tu sa dostávame k zrodu tradičnej národnej pochúťky.
Vznik tresky v majonéze súvisí aj so zníženým odbytom rýb na Slovensku v 50. rokoch, čo bolo spôsobené vysokou cenou dovážanej suroviny a životnou úrovňou Slovákov. Firma RYBA sa preto pokúšala vytvoriť chutný šalát s využitím tresky, majonézy a zeleniny. Pomer jednotlivých surovín na objednávku údajne vymyslel kuchár a cukrár Jozef Boško.
Prvá zmienka o Treske je z roku 1953, o rok na to sa začala skúšobná výroba s plánom 65 ton na rok, no ten bol dokonca dvojnásobne prekročený. Svojou lahodnou sladkokyslou chuťou si hneď získala množstvo priaznivcov. Treska sa v 60. rokoch predávala po celom Slovensku. Najčastejšie bola balená do voskových pohárov či mastných papierov. Stala sa fenoménom vtedajšej doby.

Zamerali sa na mládež
V 90. rokoch nastali ekonomické a spoločenské zmeny. Bolo preto potrebné vybudovať novú štruktúru riadenia, modernizovať technológie, reagovať na zmeny trhu. Po vstupe do Európskej únie sa začali meniť aj stravovacie návyky spoločnosti.
Do popredia sa dostával zahraničný fast food. Preto v roku 2013 RYBA Košice začala používať komunikačný koncept, cielený na mladších ľudí, na čele s kreslenou postavou Veľký Tresko. Treska od RYBY Košice sa predstavila v danom roku na festivale Pohoda, kde uviedla takzvanú čapovanú tresku, teda čerstvý rožok, ktorý je naplnený touto vychladenou pochúťkou. Odvtedy je hitom festivalu a tak je to aj tento rok – Pohoda sa začala práve včera. Dokonca si ju môžete nechať priniesť na raňajky rovno do vlastného stanu.
Kampaň o Boji Veľkého Treska za náš tradičný slovenský fast food proti západným fast foodom zožala veľký úspech, získala niekoľko ocenení doma i v zahraničí.

Najnovšie aktivity súvisia hlavne s rebrandingom produktu Treska Naša národná pochúťka a celého rybieho portfólia. Okrem toho finalizujú s novinkou RETRO Treskoslovenskou Treskou, ktorá bude cieliť predovšaetkým na mladých, a synergicky prepojí aktuálnu kampaň na www.treskoslovensko.sk. Kde sa však nachádza Treskoslovensko? Je to malebná krajina preslávená vo svete jedinečnou národnou pochúťkou – lahodnou treskou v majonéze. Nachádza sa na území bývalého Uhorska a oddávna je osídlená Treskoslovákmi, hrdými milovníkmi tresky v majonéze.
Pôvodné receptúry
RYBA po vyše 70. rokoch existencie tak aj naďalej hrdo kráča vpred a môže sa pýšiť svojou obľúbenosťou. Jej výrobky nájdete na celom Slovensku. Z úcty k tradícii má pôvodné produkty podľa pôvodných receptúr, prispôsobuje sa však aj dorastajúcej generácii a zmenám životného štýlu.
„Dávame väčší dôraz na lokálne produkty, kvalitu a slovenský pôvod. Patríme medzi veľkých a ekonomicky silných výrobcov, preto dokážeme garantovať prísne legislatívne požiadavky na kvalitu a zloženie výrobkov. Historicky poznáme chute slovenských spotrebiteľov, naše pôvodné receptúry archivujeme od roku 1946. Skúsenosťami s výrobou, dlhodobými dôvernými vzťahmi s našimi dodávateľmi, ktorí sú garanciou kvalitných vstupov, a kvalifikovanými pracovníkmi dokážeme udržať dlhodobý trend nárokov na kvalitu výrobkov s filozofiou spoločenskej zodpovednosti pre spokojnosť a zdravie našich zákazníkov,“ hovorí Richard Duda, generálny riaditeľ TAURIS GROUP.

Pýtajú sa na potreby zákazníkov
Od konca roku 2016 je RYBA Košice najnovším prírastkom úspešnej potravinárskej skupiny TAURIS GROUP. Investičné stimuly súvisiace s týmto krokom sú zamerané na modernizáciu strojnotechnologického vybavenia, kontinuálneho pokračovania investičnej výstavby, budovaním a rekonštruovaním výrobných, skladových, expedičných, sociálnych priestorov a energetickej infraštruktúry spoločností. „Nosným cieľom je zvýšiť kvalitu a produktivitu práce a znížiť energetickú náročnosť v prevádzkových podmienkach skupiny podnikov TAURIS GROUP,“ dodáva R. Duda.
Výrobné portfólio prehodnocujú pravidelne s ohľadom na cieľové skupiny, dizajny, balenia, príchute alebo spotrebiteľské trendy. „So zákazníkmi komunikujeme a pýtame sa na ich potreby či preferencie cez sociálne siete, našich obchodníkov v teréne alebo prostredníctvom ochutnávok v mieste predaja, ktoré realizujeme pravidelne po celom Slovensku.“
V tomto roku na trh uviedli šesť produktových noviniek, pričom majú ďalších sedem rozpracovaných. Okrem toho prechádza celé rybie portfólio rebrandingom, v januári 2018 mali premiéru nové dizajny Tresky Klasik a Tresky Exklusiv s headlinom: „Naša národná pochúťka“, ktorý majú chránený na Úrade priemyselného vlastníctva. Na jeseň by mali byť na trhu nové obaly všetkých rybacích šalátov.
Z exportu rybacích produktov sa v zahraničí najviac darí práve Treske. Je to predsa len fenomén povojnovej histórie slovenskej gastronómie. Majú zastúpenie aj na maďarskom, českom a anglickom trhu. Spotrebiteľmi sú ale prevažne Slováci žijúci v zahraničí.

Tresky patria medzi najznámejšie a u spotrebiteľov najobľúbenejšie produkty. Okrem Tresky Klasik a Exklusiv, RYBA Košice ponúka ako jediná na Slovensku aj Tresku Pikant, Tresku FIT a čistú Tresku Bez konzervačných látok. Značka, ktorá zastrešuje tresky a celú rybiu produkciu, je RYBA More zdravia. Z rybích výrobkov si zákazník pod touto značkou môže vybrať rybacie šaláty, marinované ryby, údené na bukovom dreve, rybie konzervy či široké spektrum kvalitných mrazených rýb a polotovarov. Medzi vlastné značky patrí aj značka PIKNIK, ktorá reprezentuje lahôdkové šaláty, nátierky, majonézy a aspiky. Z mrazeného tovaru sú to zeleniny PIKNIK, hranolky a múčne polotovary. Celkovo má RYBA Košice v ponuke viac ako 400 druhov produktov.
(ML)