Naučte sa povedať nie
Mnohí nadobúdajú pocit, že ak odmietnu niekomu pomôcť, neprijmú pozvanie na kávu či do kina, druhých sklamú alebo ich nahnevajú. Tieto predstavy si však často vytvárame zbytočne sami.
Mnoho ľudí nechce vyzerať v očiach druhých neochotne, a tak povedia na všetko áno, aj keby vôbec nemuseli. Je však úplne prirodzené, že keď niekomu pomôžete, robíte to aj s úmyslom, že raz budete potrebovať pomoc aj vy, a teda sa máte na koho obrátiť.
Nemusíte všetko splniť
Jedno z najnáročnejších nie je povedať ho svojmu šéfovi. „Jedným z vysvetlení je, že druhý človek je nejakým spôsobom dôležitý a nechcete ho sklamať. Problém je aj nepomer nadriadenosti a podriadenosti v pracovnej oblasti. Veľa ľudí si myslí, že keď ich nadriadený o niečo požiada, musia to zákonite splniť. Samozrejme, dôvod je aj to, že niektorí sú osobnostne submisívnejší a hlavne pri dominantnom človeku vzniká problém obhájiť si svoje rozhodnutie a nepoľaviť,“ hovorí psychologička Lucia Klasová z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na Karpatskej ulici v Košiciach.
[ad][/ad]Povedzte áno sebe samému
Ak správne a taktne odmietnete úlohu, vyhnete sa stresu, prepracovanosti a zahanbeniu. „Zároveň môžete mať nepríjemný pocit, že ste druhému človeku nepomohli. Treba si uvedomiť, že sa takýmto pocitom nevyhnete a je dôležité pripomenúť si dôvody a argumenty, pre ktoré ste sa tak rozhodli,“ dodáva psychologička.
Vraví sa, že ak viackrát poviete nie iným, znamená to, že poviete áno sebe. Je dôležité, aby ste však boli voči plánovanému odmietnutiu asertívny. Je to zručnosť, ktorú je možné nacvičiť a zdokonaľovať ju. Budete tak vedieť obhájiť svoje práva, názory a požiadavky.
[article slug=”vyspite-sa-do-sytosti”][/article]V súvislosti s asertivitou sa v súčasnosti vo veľkej miere hovorí o tom, na čo máme právo, ale len veľmi málo sa spomínajú povinnosti, ktoré s týmto pojmom súvisia. Preto ak sa rozhodnete povedať svoje vytúžené nie, je potrebné si uvedomiť, čo vlastne chcete. Je potrebné rešpektovať ostatných, priznať si svoje omyly, ovládať emócie a hľadať kompromisy. Vaše nie by malo znieť zdvorilo. Nedajte sa vyprovokovať a nikdy nezačínajte útokom. Buďte konkrétny a vysvetlite svoje dôvody, prečo danú úlohu odmietate. Vždy je dobré prísť s alternatívnym riešením.
Povedať nie je najťažšie svojmu šéfovi. Predtým, ako niečo odmietnete alebo prijmete, by ste si mali zodpovedať nasledujúce otázky:
– Pracujem aj na iných dôležitých úlohách, kvôli ktorým nemám čas na ďalšiu?
– Môžem delegovať niektoré z úloh, aby som mal čas pre novú úlohu?
– Môžem pozastaviť plnenie niektorých úloh, kým budem pracovať na novej úlohe?
– Ak vezmem túto úlohu, ohrozím tým svoju prácu a iné úlohy?
– Mám dostatok zručností potrebných na dokončenie novej úlohy?
– Som jediná osoba, ktorá to vie splniť?