Nielen doučovanie ale „daco vecej“ pre deti jednej základnej školy v Košiciach
Ešte minulý školský rok dali učitelia jednej košickej základnej školy hlavy dokopy a v rámci projektu s názvom Nielen doučovanie ale „daco vecej“ začali usilovne pracovať na tvorbe nových, z pohľadu žiakov čo najatraktívnejších a z pohľadu učiteľov čo najúčinnejších vzdelávacích programov. Cieľom bolo posilnenie a zvýšenie vedomostnej úrovne ich žiakov v oblasti matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti.
Potreba nového spôsobu učenia „dozrievala“ v hlavách učiteľov už dlhší čas. Nemalý podiel „viny“ na tom mali aj zistenia programu Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) zameraného na medzinárodné hodnotenie žiakov, známeho pod skratkou PISA. Ten od roku 2000 pravidelne v trojročných cykloch testuje výkony žiakov v oblasti matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti.
Podľa najnovších výsledkov (PISA 2018) zaostávajú slovenskí žiaci v oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti za priemerom svojich rovesníkov v krajinách OECD. V matematickej gramotnosti dosahujú výsledky porovnateľné s priemerom.
Pomôcky šité na mieru
Tieto, školskou hantírkou označené, neuspokojivé výsledky Slovenska, prijali učitelia Súkromnej základnej školy na Dneperskej ulici ako výzvu. V rámci projektu Nielen doučovanie ale „daco vecej“ (ITMS kód 312011R043) vytvorili vzdelávacie materiály určené nielen tým, ktorým ide učenie, ako sa zvykne hovoriť, ľavou zadnou, ale aj tým, ktorých občas tá ľavá zadná až tak nepočúva, a tak im príde vhod každá forma pomoci. Novotou voňajúce učebné pomôcky a učiteľmi školy „na mieru ušité“ pracovné listy berú deti do rúk so záujmom týždeň čo týždeň.
Tvorivá a priateľská atmosféra
Aktivity prebiehajúce od začiatku tohto školského roka v popoludňajších hodinách jedenkrát týždenne účelne a účinne dopĺňajú dopoludňajšie aktivity prebiehajúce v rámci vyučovania. Tí mladší riešia rôzne matematické rébusy, hádanky, hlavolamy, reťazovky. Tí starší objavujú svet okolo nás s pomocou moderných mikroskopov, overujú platnosť fyzikálnych zákonov pri práci s elektronickými stavebnicami, premieňajú sa na malých vedcov pri pokusoch z chémie.
Neodmysliteľnou súčasťou týchto aktivít sa tak stalo nielen občasné „plátanie dier“ vo vedomostiach, či zručnostiach, ale najmä vytváranie tvorivej a priateľskej atmosféry, ktorá všetkých, učiteľov nevynímajúc, posúva dopredu.
Deň otvorených dverí
Malú ochutnávku, ako to v praxi celé vyzerá, ponúkne škola všetkým malým i veľkým „hladošom“ aj počas svojho Dňa otvorených dverí 12. februára 2020. Tvrdá a usilovná práca pri vypracovávaní projektu nie je vždy zárukou jeho úspešnej realizácie. Dôsledná príprava projektu priniesla na Súkromnú základnú školu Dneperská 1 so sídlom v Košiciach finančné prostriedky, ktoré cielene podporujú nielen materiálne zabezpečenie škôl, ale sú aj dobrou investíciou do zvyšovania vedomostnej úrovne žiakov.
Ostáva už len veriť, že všetkých zúčastnených ich chuť pracovať na sebe neopustí a aj vďaka účasti na tomto projekte budú bližšie k dosiahnutiu svojich cieľov a splneniu snov v budúcnosti.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
Foto: archív Súkromná základná škola Dneperská 1