Pokuty za rýchlosť sa zmenia
Zmeny v tzv. objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla, úprava pokút za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti, povinné prilby pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom či zmena podmienok odhlásenia vozidla. To sú novinky, ktoré má priniesť novela zákona o cestnej premávke, ktorá upravuje aj zákon o priestupkoch.
Právnu normu dalo ministerstvo vnútra do medzirezortného pripomienkového konania. Informovala o tom Marta Fabianová z tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra SR
Rozšíri sa objektívna zodpovednosť
V prípade tzv. objektívnej zodpovednosti sa má rozšíriť okruh dopravných priestupkov, za ktoré budú zodpovední držitelia vozidla. Po novom by sa malo postihovať aj porušenie zákazu nákladných vozidiel nad 7,5 tony predchádzať po diaľnici iné vozidlá. Tiež nedodržanie najvyššej dovolenej rýchlosti pred železničným priecestím. „Zavádza sa pokuta 798 eur za prekročenie určenej rýchlosti v mieste dynamického váženia hmotnosti. Prekročením rýchlosti sa totiž znemožňuje presné odvážanie a preťažené kamióny poškodzujú a ničia naše cesty,“ informuje Fabianová.
Upraviť sa majú aj pokuty za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti. „Sankcie budú diferencované do troch úrovní, pričom výška pokuty bude závisieť od miery prekročenia stanovenej rýchlosti,“ uviedla Fabianová.
Za najzávažnejšie prekročenia rýchlosti, v obci o viac ako 50 km/h a mimo obce o viac ako 60 km/h, sa má horná hranica možnej pokuty zvýšiť, pričom sa zároveň stanovuje aj spodná hranica. „V riadnom konaní bude možné uložiť pokutu od 500 do 1000 eur (v súčasnosti do 800 eur) a v blokovom a rozkaznom konaní od 250 do 800 eur (v súčasnosti do 650 eur),“ konkretizovala Fabianová.
Sankcie pre cestných pirátov
Pri takomto prekročení rýchlosti bude naďalej možné zakázať činnosť, a to v rozsahu od šiestich mesiacov do troch rokov. „Návrhom sa teda zvyšujú pokuty pre superturbo cestných pirátov, ktorí pôjdu v obci viac ako 100 km/h, mimo obce viac ako 150 km/h a po diaľnici viac ako 190 km/h. Ostatné pokuty ostávajú zachované,“ uviedla Fabianová.
Ministerstvo si od zmien v sankciách sľubuje rýchle a efektívne vybavenie prekročenia rýchlosti priamo na mieste.
Novela má ďalej zaviesť povinné nosenie prilieb pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom. Deti do 10 rokov by tiež mohli jazdiť na bicykli po chodníku. Vodičom, ktorí ohrozia chodcov na chodníku a cyklistov pri obchádzaní a predchádzaní, majú hroziť prísnejšie tresty.
Deti na motorku nevezmete
Ďalšou navrhovanou zmenou je, aby sa deti do 12 rokov nesmeli ako spolujazdci prepravovať na všetkých vozidlách kategórie L, ako sú motocykle, trojkolky a štvorkolky. Novela má tiež zaviesť jasné pravidlá pre jazdu na samovyvažovacom vozidle, ako je napríklad segway.
Novela reaguje aj na prípady fiktívneho odhlásenia vozidiel na osoby, ktoré vozidlo reálne neodkúpili. V zákone majú pribudnúť opatrenia na právnu ochranu osoby, na ktorú sa držba vozidla previedla. „V prípade, že nový vlastník vozidla nie je osobne prítomný pri odhlásení vozidla, polícia odhlásenie zapíše len po predložení písomného plnomocenstva s osvedčeným podpisom nového vlastníka,“ vysvetlila Fabianová. Má platiť, že ak si nový vlastník neprihlási vozidlo na seba ani do šiestich mesiacov od odhlásenia vozidla, polícia vozidlo vyradí z evidencie.
Text a foto: TASR


