Pozrite sa na najzaťaženejšie cesty a uzly Košíc
Dopravná špička dáva zabrať nervom vodičov. Päť-šesť kilometrov prejdu niekedy za pol hodinu. Obchvaty Košíc sú v plánoch, vstupy sú také, aké sú a čísla prichádzajúcich a prechádzajúcich áut cez mesto “nepustia“.
Prečo je to tak? Odpovedal nám dopravný inžinier Pavel Titl. „Do Košíc vstupuje alebo cez mesto tranzituje spolu 13 ciest I. až III. triedy. Najdôležitejšie aj dopravne najzaťaženejšie sú jednotky. Vstup ciest od Prešova s počtom vyše 24-tisíc vozidiel za deň. Z toho je vyše 5,5-tisíca nákladných motorových vozidiel (NMV). Ďalší vstup je od Rožňavy (budúca R2) s asi 24-tisíc vozidlami za deň. Z toho 3-tisíc NMV. V tomto počte sú udávané aj autobusy.“

Na južnom vstupe
Tretím dôležitým je vstup zo smeru od maďarských hraníc. Spolu tu prichádza do Košíc denne vyše 30-tisíc motorových vozidiel. Z toho 5-tisíc NMV. „Všetky tri dopravné tepny na vstupe sú tvorené štvorpruhovými komunikáciami, na rozdiel od štvrtého od Michaloviec, kde v Košickej Novej Vsi sú pre motoristov k dispozícii iba dva jazdné pruhy. Pritom týmto úsekom prechádza denne temer 20-tisíc vozidiel, z toho 3-tisíc NMV.“

Porovnanie počtu vozidiel hovorí, že najproblematickejší je vstup do mesta zo smeru od Michaloviec, ktorým vchádza do Košíc v jednom pruhu o niečo menej vozidiel ako od Prešova a od Rožňavy. „Výsledkom sú špičkové ranné kolóny na vstupe a poobedňajšie na výstupe na prvej svetelnej riadenej križovatke v Košickej Novej Vsi, respektíve na Lingove. Kapacitne je už na hranici únosnosti aj vstup do mesta od maďarských hraníc, kde svetelne riadená križovatka VSS v čase dopravných špičiek ide, ako sa hovorí, na doraz. Výsledkom sú často kolóny začínajúce pri otočke električiek v Barci,“ vysvetľuje Titl.
Kruhová križovatka
Z ciest II. triedy je naproblémovejší vstup od Bohdanoviec – Slanca. „Vjazd do Krásnej s počtom vyše 9-tisíc vozidiel, z toho 1,4-tisíca NMV je z nich najzaťaženejší. V čase dopravných špičiek je problematický prejazd Krásnou a následne aj Slaneckou, kde sa pripájajú na hlavnú komunikáciu viaceré vstupy zo sídliska. Kapacitne už nevyhovuje jednopruhový a je nutne to riešiť vrátane preložky úseku v Krásnej do súbehu so železničnou traťou,“ dodáva dopravný odborník.
Zo šiestich ciest III. triedy, ktoré do mesta vstupujú, je dopravne najexponovanejší úsek Haniska – Ludvíkov Dvor okolo valcovne U. S. Steel Košice. Vodiči však najviac nadávajú na vstupe do mesta pod Podhradovou od Družstevnej pri Hornáde. Tu je nutnosť vybudovať kruhovú križovatku. Mesto ako správca cesty ju však stále nevybudoval.
Semafory v Krásnej
Vodiči hromžia pri vstupe do Košíc na semafory v Krásnej. Načo vraj tam sú? „Na dopravu treba pozerať
komplexne. Ak by tie semafory neboli, výjazd vozidiel zo Sídliska nad jazerom na hlavnú cestu by bol veľmi ťažký. Podobne je to aj so vstupom do celého mesta. Ak by bol zo všetkých strán úplne bez zdržania, ako by to zvládlo centrum mesta, kam väčšina vozidiel v špičke smeruje?“ hovorí dopravný inžinier oddelenia výkonu služby kpt. Martin Klebaško z KDI KR PZ v Košiciach.
Vodiči sú netrpezliví
Podľa jeho slov, vodiči by mali poznať dopravné predpisy, aj sa nimi riadiť. Ako príklad spomína nedisciplinovanosti pri vstupe do Košíc a Košickej Novej Vsi v smere od Michaloviec. „Vodiči tu nerešpektujú dopravné značenie zákaz predchádzania, snažia sa predísť vozidlá a znížiť si čas čakania v kolóne pred križovatkou. Semafory však zohľadňujú nielen vstup do mesta, ale aj výjazd vozidiel, prejazd križovatkou Lingov a neriadenou križovatkou Sečovská – Trieda L. Svobodu. V čase dopravnej špičky musí byť tento vstup regulovaný. Inak by spôsobil neprejazdnosť ďalších križovatiek a vstup do mesta cez ulicu Palackého.“

Zipsovanie neovládame
Pridáva aj častý omyl vodičov na Slaneckej. „Dopravné značenie a výjazd z rýchlostnej cesty R4 na sú upravené tak, že umožňujú vodičom jazdu v pravom aj ľavom jazdnom pruhu a vozidlá sa striedavo radia ´zipsujú´ pred vjazdom na Slaneckú. Dopravná značka striedavé radenie je príkazová značka. Cieľom je, aby vozidlá nestáli v kolóne, čo mnoho vodičov v nevedomosti nevyužíva a radí sa v pravom jazdnom pruhu do kolóny. Často mylne poukazujú na vodiča v ľavom pruhu, ktorý príde až na začiatok kolóny a vynúti si striedavé radenie. Ale on sa riadi pravidlami cestnej premávky a nič neporušuje,“ dodáva Martin Klebaško.
Najkritickejšie miesta v Košiciach
1. Uzol mimoúrovňového križovania R4 Prešovská – Hlinková II/547 v rannej špičke
2. Cesta I/50 vstup do mesta v smere od Michalovciach – Košická Nová Ves v rannej špičke
3. Výjazd z rýchlostnej cesty R4 na cestu II/552 Slanecká v popoludňajšej špičke
Kolóna dlhá 96 kilometrov
„Zaujímavé sú celkové čísla motorových vozidiel, vstupujúcich denne do Košíc alebo z nich odchádzajúcich. Počty sú vrátane tranzitných jázd v priebehu 24 hodín,“ hovorí Pavel Titl. Cesty I.triedy: spolu 98-tisíc motorových vozidiel, z toho 16,5-tisíc nákladných motorových Cesty II. triedy: spolu 15,5-tisíc, z toho nákladných, 2,1-tisíc Cesty III. triedy: spolu 17,5-tisíc, z toho nákladných 3,5-tisíc Sčítaním dostávame 130-tisíc motorových vozidiel, ktoré denne vchádzajú, alebo vychádzajú z Košíc. Keď zoberieme do úvahy jazdy v čase dopravnej špičky, tak nám na vstupoch do mesta vchádza za hodinu temer 15-tisíc motorových vozidiel, z toho 2,5-tisíca nákladných. Pre zaujímavosť tieto vozidlá by za sebou vytvorili kolónu dlhú 96 kilometrov.
Foto: Veronika Janušková
Foto: ANTIK Telecom s.r.o