Prečo jazdiť na letných?
Aj keď nápor motoristov na pneuservisy v súčasnosti rastie, prezúvajú pneumatiky zo zimných na letné, nájde sa dosť vodičov, ktorí zvažujú, či tak majú urobiť.
Aj keď nápor motoristov na pneuservisy v súčasnosti rastie, prezúvajú pneumatiky zo zimných na letné, nájde sa dosť vodičov, ktorí zvažujú, či tak majú urobiť. Naše odporúčanie je jednoznačné: Áno, a to čo najskôr.
Niektorí motoristi uvažujú viac o tom, ako bezprostredne ušetriť nejaké euro, než o bezpečnosti vlastnej a iných účastníkov cestnej premávky. Ak sa im zdá, že na zimných pneumatikách neodjazdili dostatok kilometrov, majú aj po rokoch užívania hlboký dezén, nechcú sa s nimi tak skoro rozlúčiť. Viacerí dokážu na špeciálnych zimných gumách jazdiť aj v najhorúcejšom lete a nájdu sa takí, ktorí ich nedajú dole z auta celý rok. Jedni aj druhí robia veľkú chybu.
K nim môžeme priradiť aj takých, čo sa nechali zlákať na takzvané celoročné pneumatiky. Určite sme také mali na autách pred asi 40 rokmi, ale dnes už žiadna podobná rovnica neplatí, že by existovali gumy, ktoré sú rovnako spoľahlivé v lete aj v zime. Seriózni výrobcovia nič podobné neodporúčajú.
Sneh a ľad už zmizli
Ako to teda je so zimnými pneumatikami? Ich skvelé a neoceniteľné vlastnosti na snehu, na ľade, kde by sme s letnými gumami totálne zlyhali, majú takisto svoju hranicu, za ktorou ich ďalšie používanie začína predstavovať riziko. Tou hranicou je vonkajšia teplota stabilnejšie sa pohybujúca nad 7° C. Z ciest zmiznú spomínané prejavy zimy, vozovky začínajú byť viac suché. Zimná pneumatika má oproti letnej menšiu styčnú plochu s vozovkou a tento faktor, ktorý sa prejavuje najmä pri brzdení, je z hľadiska bezpečnosti zrejme rozhodujúci. Na mieste, kde na letných gumách už s autom stojíme, na zimných ešte pokračujeme rýchlosťou možno vyššou ako 30 km/h. Predstavme si to v situácii, keď nám náhle vstúpi do smeru jazdy chodec, možno aj na priechode. Skončí minimálne s dolámanými končatinami.
Vlastnosti gumy sa menia
To je však len jedna strana mince. Druhou je zmes, aká sa používa na zimné pneumatiky. Je jednoznačne mäkšia ako u letných a s tým sú spojené ďalšie riziká. S rastúcou teplotou táto zmes ešte viac mäkne, odlupuje sa a vlastnosti pneumatiky uvádzané v rôznych zimných testoch prestávajú byť garantované. Už sa nespráva ako v zime, pri brzdení aj pri náhlom vybočení zo smeru jazdy pri obchádzaní prekážky je to až nevypočítateľné. jedinou výhodou môže byť náhle ochladenie a dážď, keď môže zimná pneumatika fungovať lepšie. Ale len do istej rýchlosti.
Stabilita a ovládanie auta by mali byť pre vodičov rozhodujúce pri rozhodovaní, akú pneumatiku v danom čase uprednosntia. Zvýšené náklady v podobe ceny, ktorú musia zaplatiť za prezúvanie, si môžu najlepšie kompenzovať nižšou spotrebou v lete dosahovanou na letných pneumatikách, čo býva aj vyše 10 percent. Každý si sám môže vypočítať, podľa množstva najazdených kilometrov, či sa mu to oplatí alebo nie.
Dôvody pre letné pneumatiky
- v teple lepšie brzdia a zatáčajú - nižšia spotreba paliva, menej emisií CO2 - dlhšia životnosť - nižšia hlučnosť - lepšia priľnavosť na suchej vozovke - pri núdzovom brzdení pri teplote 20° C je ich brzdná dráha o 6 metrov kratšia ako u zimných pneumatík
Foto: shutterstock


