Prinášame prehľad, na čo by ste pred zimnou jazdou v aute nemali zabudnúť
Blíži sa pre motoristov najmenej príjemné počasie. Podľa štatistík sa v tomto období zvyšuje počet nehôd na cestách až sedemnásobne. Často o našom živote či zdraví rozhodne technický stav nášho auta, niekedy dokonca maličkosti. Pripravili sme pre vás malý prehľad, čo všetko je dôležité pred zimou na svojom aute skontrolovať alebo urobiť.
Auto pred zimou si vyžaduje v prvom rade dôkladnú kontrolu. Zverme ju radšej odbornému servisu. Mnohé vám zimnú prehliadku vášho vozidla urobia zdarma alebo len za minimálny poplatok. Budete však vedieť, ako na tom ste a do čoho v prvom rade investovať, aby vás niečo nepríjemné neprekvapilo na ceste.
Pneumatiky
Legislatíva vyžaduje povinné použitie zimných pneumatík na súvislej vrstve snehu a ľadu. Bez dobrých zimných pneumatík sa vystavujeme vážnemu riziku nehody. Zimná pneumatika by nemala byť staršia ako 4 – 5 rokov, a to aj v prípade, ak hĺbka dezénu zodpovedá norme, teda najmenej tri milimetre. Výmenu letných za zimné odporúčame urobiť radšej skôr, ako čakať, kým udrie zima s plnou silou.
Brzdy
Kvalita bŕzd nám môže zachrániť život. Najlepšie je skontrolovať ich účinok na valcoch. Nesúmerný účinok bŕzd na ľavej a pravej strane vozidla môže viesť k nebezpečnému šmyku. Dôležité je skontrolovať hrúbku brzdového obloženia a taktiež bod varu brzdovej kvapaliny. Ak je nižší ako 130°C, odporúčame ju vymeniť.
Rezervné koleso
Kontrola stavu rezervného kolesa nezaškodí, najmä ak sa chystáme na dlhšiu cestu. Ak nemáme v poriadku rezervu, musia nás pri defekte odtiahnuť, a to niečo stojí. Aj dobrá rezerva môže byť nanič, ak zistíte, že nemáte zdvihák či nástavec na bezpečnostné skrutky.
Riadenie
Cez zimu dostáva zabrať viac ako inokedy. Nevibruje volant? Ak áno, skontrolujte vyváženie kolies a geometriu náprav. Geometria sa odporúča po každých 10-tisíc kilometroch. Kolesá vám vyvážia pri výmene pneumatík.
Svetlá
Celoročné svietenie a krátke zimné dni predstavujú na svetelnú sústavu auta značnú záťaž. Kontrola nastavenia a funkčnosti svetiel je veľmi dôležitá. Nezabudnite mať pri sebe náhradné žiarovky, aj keď na niektorých autách býva s ich výmenou väčší problém.
Motor
Odporúčame kontrolu množstva a koncentrácie nemrznúcej zmesi v chladiacej sústave. Bod tuhnutia vám preveria v servise pomocou refraktometra. V našich podmienkach stačí, ak chladiaca zmes je odolná do – 25°C.
Ostrekovače
Funkčnosť ostrekovačov treba pred zimou bezpodmienečne skontrolovať. Vystriekať letnú kvapalinu, resp. vodu a naliať zmes odolnú mrazom do – 20°C. Inak sa vám dýzy aj pri ranných mrazoch môžu upchať a auto bude takmer nepojazdné, pretože neuvidíte na cestu. Je dobré mať so sebou jedno balenie nemrznúcej tekutiny do ostrekovačov ako rezervu.
Stierače
Poškodené gumičky stieračov znižujú viditeľnosť, a tým aj bezpečnosť jazdy. Odporúčame radšej investovať do kvalitnejších, ktoré aj pri nízkych teplotách zostávajú dostatočne pružné.
Akumulátor
Nízke teploty sú pre batériu omnoho väčšou záťažou ako letné. Nezaškodí preto kontrola dobíjania. Ak zistíte, že je akumulátor v zlom stave, radšej ho vymeňte za nový. Oživovať starý sa príliš nevypláca. Zistiť skutočný stav akumulátora je možné iba v servise.
Podvozok
Pri zimnej prehliadke nezabúdajte na kontrolu stavu ochranného náteru podvozku a tesniacich prvkov hnacej časti vozidla. ich poškodenie môže spôsobiť rýchlu koróziu, ale aj opotrebenie kĺbov. Údržbu radšej zveríme odbornému servisu.
Foto: TASR


