Vodári už dlho čakať nebudú
Všetci žiaci, ktorí svoje študentské roky zverili Strednej odbornej škole technickej na Kukučínovej ulici v Košiciach, špeciálne odboru technik vodár vodohospodár, môžu byť spokojní. Ich práca po škole je istá, lebo Východoslovenská vodárenská spoločnosť (VVS), a.s. potrebuje odborníkov ako soľ.
Celá vodárenská obec trpí nedostatkom pracovníkov. Vychovať si preto svojich vlastných bol vynikajúci nápad riaditeľa školy PhDr. Jána Pitucha a jeho zástupcu PhDr. Milana Lazorčáka v spolupráci s odborníkmi z VVS. Prví žiaci, ktorí kedysi do školy nastúpili, sú dnes už štvrtáci a svoje štúdium pomaly končia.
Práca hneď po skončení školy
„Do štvrtého ročníka nastúpilo 20 žiakov a pripravovali sa najmä na praktickú časť. V tomto roku už mali praktickú časť vyučovania v jednotlivých závodoch v mieste svojho bydliska, ako im to bolo sľúbené pri nástupe do školy. Rozdelení do jednotlivých závodov boli už v treťom ročníku. Čo sa týka prvákov, v tomto školskom roku ich nastúpilo 19, otvorená je opäť jedna trieda. Spolupráca s VVS riadne pokračuje a čo sme si zaumienili, dodržiavame. Na základe spoločnej dohody s VVS budú mať naši absolventi možnosť zamestnať sa po skončení školy vo vodárňach, určite nebudú nútení ísť na úrad práce,“ teší sa riaditeľ školy.
Vďaka stratégii, ktorú na škole aplikovali už pri prijímaní žiakov zo základných škôl by „na Kukučínku“ z jednotlivých miest, kde sídlia závody VVS, mali každý rok nastúpiť dvaja, traja žiaci. Je to preto, aby každý závod neskôr dostal približne rovnaký počet budúcich spolupracovníkov, vodárov.
„Neodmietame ani jedného žiaka, pri nábore nám veľmi pomáha Východoslovenská vodárenská spoločnosť najmä reklamou a letákmi, v nich rodičia aj naši budúci žiaci nájdu podrobné informácie o odbore a o garantovanom pracovnom mieste po ukončení štúdia. Touto cestou by som chcel vysloviť poďakovanie vodárňam za dobrú spoluprácu,“ hovorí J. Pituch, ktorý našiel dieru na trhu a navrhol tento potrebný odbor.
Praktické vyučovanie je samozrejmosťou
V treťom ročníku mali žiaci praktické vyučovanie formou návštev jednotlivých objektov v Košiciach a v okolí mesta, VVS im pomohla zabezpečiť na presuny dopravu. V rámci exkurzií navštívili najdôležitejšie objekty, napríklad vodárenskú nádrž Starina, ktorá je najväčšou zásobárňou pitnej vody na Slovensku. Je jednou z najväčších umelých zásobární pitnej vody v celej Strednej Európe. Je strategickým zdrojom pitnej vody, chránená I. a II. stupňom hygienickej ochrany, preto v súvislosti s ňou platia prísne pravidlá správania sa, napríklad zákaz kúpania, člnkovania, chytania rýb či kempovania v jej okolí, zakázané je aj približovať sa k jej brehom.
Zoznámili sa s prácou svojich budúcich kolegov
Súčasťou exkurzie bola návšteva úpravne vody Stakčín, vzdialenej 5 km od Stariny, kde vodári upravujú vodu na pitnú. Je to najväčšia úpravňa vody na Slovensku, kde sa mladí vodári zoznámili s prácou svojich budúcich kolegov.
Vodárenská nádrž Bukovec, úpravňa vody Bukovec, pramene Drienovec, Turňa nad Bodvou, Vyšný Slavkov, čerpacie stanice Drienovec, Hanušovce, vodojemy v Turni nad Bodvou, v Moldave nad Bodvou, na košickej Furči, všetky tieto a iné objekty spolu s odborným výkladom navštívili žiaci tretieho ročníka.
„Chceme v takomto trende pokračovať aj v ďalších rokoch, aby naša škola spolupracovala s budúcim zamestnávateľom a ten, aby poskytol svojich špecialistov. Práve tí dokážu obohatiť našich žiakov odbornými vedomosťami a skúsenosťami, či názornými ukážkami a vysvetľovaním. V treťom ročníku v teréne už žiaci majú vedomosti o používaných technológiách, postupoch a celom fungovaní procesu úpravy vody. V prvom a druhom ročníku preberajú žiaci tieto informácie v teoretickej rovine, v treťom realizujeme spomínané exkurzie a vo štvrtom ročníku sú už rozdelení do jednotlivých závodov. Čo sa týka materiálno-technického zabezpečenia, v spolupráci s vodárenskou spoločnosťou sme dobudovali odbornú učebňu na teoretické vyučovanie, vodárne nám poskytli dve montážne stolice, na ktorých si žiaci môžu preskúšať svoje teoretické vedomosti. Z finančných prostriedkov projektu IROP budujeme učebňu na praktické vyučovanie vybavenú modernými pomôckami,“ vysvetľuje riaditeľ.
Študijný odbor je stále definovaný ako experimentálne štúdium, po každom roku jeho úspešnosť vyhodnocuje odborná komisia, zatiaľ bol vyhodnotený trikrát s pozitívnym výsledkom. Prvým, už čoskoro absolventom – budúcim vodárom, môžeme popriať veľa úspechov. A noví záujemcovia sa môžu prihlásiť v krátkom čase, stačí si podať prihlášku a pozrieť podmienky prijatia.