Elektromobily – doprava budúcnosti. Pod palcom ju má košické FPT
Kedysi boli autá poháňané elektrickou energiou len fikciou. Dnes sú jednou z možností, ako ekologicky a šetrne pristupovať k životnému prostrediu a využívať obnoviteľné zdroje energie. Ich nabíjanie spravujú košickí IT-čkári v globálnej spoločnosti FPT Software.
Spoločnosť sídli v Košiciach už 14 rokov. Práve v našom meste sa vyvíjajú zaujímavé novinky, ktoré majú celosvetový dosah. Firma sa venuje vývoju technológií budúcnosti, ktorého súčasťou je aj využívanie obnoviteľných zdrojov energie v doprave.
Projekt e-Mobility komplexne rieši problematiku elektromobilov – ich nabíjanie, fakturáciu nabíjania až po samotnú platbu. Toto riešenie FPT aplikuje nielen vo verejných, ale aj v súkromných dobíjacích staniciach.
Európsky trend elektromobilov
„Každá automobilka sa snaží vyrábať aj elektromobily, keďže celkové smerovanie Európskej únie je znižovať emisie. My myslíme zeleno a pomáhame preorientovať spôsob dopravy z využívania fosílnych palív na efektívne využívanie zelených energií,” hovorí Jozef Dodan Vojtko, vedúci kompetenčného centra pre vývoj, odpoved a nové technológie v Fpt Slovakia.
Ekologické celospoločenské zmýšľanie pre košické FPT znamená aj viac práce. „Pre riešenie neustále sa rozvíjajúcich platforiem elektromobilov a ich nabíjačiek potrebujeme teda aj viac šikovných nových zamestnancov. Dnes už nájdete v niektorých zahraničných mestách stovky elektronabíjačiek,” hovorí Vojtko.
Cieľom e-Mobility je vývoj systému pre elektronabíjacie stanice tak, aby sa zefektívnili platby pri dobíjaní elektromobilov. Zároveň svojmu klientovi poskytujú prehľad o užívateľoch nabíjacích staníc a monitorujú priebeh nabíjania.
Vývoj komplexnej platformy je prácou, pri ktorej je potrebné postupovať precízne. „Všetko rozvíjame v kratších dvojtýždňových fázach, systém neustále testujeme, aby sme predišli chybám a priebežne zisťovali, či napredujeme správnym smerom. ”


Elektromobily nie sú v súčasnosti len utopickou predstavou, ale bežnou realitou. Sú to vozidlá poháňané elektrickou energiou z batérií, palivových článkov a niekedy aj solárnych panelov. Sú tiché a ich prevádzka je ekologická, pretože vykazujú nulové emisie. História elektromobilu siaha do prvej polovice 19. storočia, keď ho v roku 1835 navrhol Holanďan Sibrandus Stratingh. Skonštruovaný však bol jeho asistentom Christopherom Beckerom. Bolo to 50 rokov pred prvým automobilom so spaľovacím motorom. Prvý skutočný elektromobil bol zostrojený v roku 1870, bol však pomalý a nedokázal byť využívaný ani na dlhšie vzdialenosti. Prvý prakticky použiteľný elektromobil postavil až Thomas Parker v roku 1884. O rok neskôr sa podarilo zostrojiť elektromobil aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi.
Srdce z Košíc
V rámci programu týkajúceho sa elektromobilov FPT pracuje na projekte ICON (Infrastructure Controller), ktorý je srdcom e-Mobility. Toto riešenie zabezpečuje centralizovanú komunikáciu s jednotlivými nabíjačkami, ich správu a integráciu s ďalšími systémami.
Architekti, developeri a testeri z Fpt Slovakia významnú časť projektu ICON navrhli, vyvinuli, spravujú a stále ho vylepšujú. Mapujú všetky nabíjačky v meste či štáte. Vďaka týmto inováciám a neustálemu napredovaniu užívateľ príde k nabíjačke, jednoducho sa autentifikuje cez mobilnú aplikáciu alebo RFID kartu a automaticky sa spustí nabíjanie. Vyberie si spôsob úhrady a po nabití môže ekologicky jazdiť. Zamestnanci Fpt Slovakia tiež spravujú mobilné aplikácie.

Progres nielen v nabíjaní
Pracovníci spoločnosti sa elektromobilite začali venovať už v roku 2011. Aj vďaka tomu Košice zažili viacero prezentácií elektromobilov, napríklad Teslu Roadster, v čase, keď vo svete boli elektromobily veľmi ojedinelé. Ako hovorí Vojtko, toto elektro-auto malo vo svojich začiatkoch len zopár celebrít, napríklad americký herec Brad Pitt, Arnold Schwarzenegger alebo zakladatelia Googlu.
Prvé testy robili aj na automobile Opel Zafira, s ktorým prechádzali po Nemecku na jedno nabitie len zopár desiatok kilometrov. Postupne v Košiciach vytvorili testovacie laboratórium, kde využívajú simulátor auta na testovanie elektronabíjačiek a ich softvéru. Práve tu môžete vidieť najväčšiu hustotu elektronabíjačiek na meter štvorcový. Vývoj systému nabíjania veľmi pokročil, a tak na jedno nabitie môžete svojím autom prejsť 300 až 400 kilometrov. Časom stúpol nielen počet elektromobilov, ale tiež nabíjacích staníc. A tak z malého inovačného nápadu je teraz veľký medzinárodný projekt, ktorý môže zmeniť budúcnosť mnohých ľudí k lepšiemu.
Progres je zjavný aj z platby za toto elektro „tankovanie”. Kedysi sa používatelia overovali hlasovo. Jednoducho ste mohli zatelefonovať a nahlásiť svoje nabíjanie. Neskôr túto funkciu zastrešili RFID karty, ktoré fungovali ako platobné karty. Stačilo ich k nabíjačke priložiť, čím prebehla identifikácia platcu. V súčasnosti je vyvinutých viacero spôsobov, no asi najjednoduchšou metódou je mobilná aplikácia.
Veľký klient
Fpt Slovakia spolupracuje s európskou energetickou spoločnosťou Innogy SE, ktorá sa snaží svojím inovatívnym prístupom vytvárať energetický svet budúcnosti. Najsilnejšie zastúpenia má na domácej pôde v Nemecku. A práve e-Mobility je projekt, ktorý sa snaží nielen o ekologický, ale aj udržateľný spôsob prepravy, ktorá neprodukuje emisie. Je to moderná doprava našej budúcnosti, alternatíva k dopravným systémom založeným na fosílnych palivách.
Fpt Slovakia má otvorené dvere pre skúsených IT špecialistov – vývojárov, ale aj študentov, ktorí majú záujem o informačné technológie. Pre významného zákazníka Innogy SE spoločnosť Fpt Slovakia hľadá vývojárov a technických špecialistov na podporu projektu e-Mobility. Tento projekt je platformou pre riadenie, prevádzku, monitorovanie a integráciu nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Budúci zamestnanci budú pracovať v tíme vysoko špecializovaných IT profesionálov – vývojárov, testerov – na vývoji systému a na podpore aplikačných operácií projektu e-Mobility. Pozrite si zoznam voľných pracovných pozícií a staňte sa aj vy súčasťou FPT.

Čas aj na motokáry
Štefan Tkáčik na projekte e-Mobility v Fpt Slovakia pracuje od apríla 2016. Služobné cesty do Nemecka má na programe skoro každý mesiac. Aká je jeho úloha v rámci tímu e-Mobility? „Mojou úlohou je zabezpečiť čo najlepšiu kvalitu softvéru, ktorý kolegovia vývojári vyprodukujú.” Počas služobnej cesty však má čas zájsť si zašportovať či posedieť si na pive. „Naposledy sme mali zaujímavý teambuilding na pretekárskej dráhe s motokárami.” Štefan sa do Nemecka rád vracia, aj keď to zo začiatku bolo trošku ťažšie. „Prvé služobné cesty som sa cítil ako cudzinec. Aj keď to je Európa, isté odlišnosti stále existujú. Stále sa však smejem na tom, ako vyslovujú slovenské priezviská. Veľmi sa snažia, ale nejde im to a vyznieva to komicky,” hovorí testmanager zo spoločnosti Fpt Slovakia.
foto: št
(EH, ML, SZ)
Odporúčané články
