Elektromobily – doprava budúcnosti. Pod palcom ju má košické FPT
Kedysi boli autá poháňané elektrickou energiou len fikciou. Dnes sú jednou z možností, ako ekologicky a šetrne pristupovať k životnému prostrediu a využívať obnoviteľné zdroje energie. Ich nabíjanie spravujú košickí IT-čkári v globálnej spoločnosti FPT Software.
Spoločnosť sídli v Košiciach už 14 rokov. Práve v našom meste sa vyvíjajú zaujímavé novinky, ktoré majú celosvetový dosah. Firma sa venuje vývoju technológií budúcnosti, ktorého súčasťou je aj využívanie obnoviteľných zdrojov energie v doprave.
Projekt e-Mobility komplexne rieši problematiku elektromobilov – ich nabíjanie, fakturáciu nabíjania až po samotnú platbu. Toto riešenie FPT aplikuje nielen vo verejných, ale aj v súkromných dobíjacích staniciach.
Európsky trend elektromobilov
„Každá automobilka sa snaží vyrábať aj elektromobily, keďže celkové smerovanie Európskej únie je znižovať emisie. My myslíme zeleno a pomáhame preorientovať spôsob dopravy z využívania fosílnych palív na efektívne využívanie zelených energií,” hovorí Jozef Dodan Vojtko, vedúci kompetenčného centra pre vývoj, odpoved a nové technológie v Fpt Slovakia.
Ekologické celospoločenské zmýšľanie pre košické FPT znamená aj viac práce. „Pre riešenie neustále sa rozvíjajúcich platforiem elektromobilov a ich nabíjačiek potrebujeme teda aj viac šikovných nových zamestnancov. Dnes už nájdete v niektorých zahraničných mestách stovky elektronabíjačiek,” hovorí Vojtko.
Cieľom e-Mobility je vývoj systému pre elektronabíjacie stanice tak, aby sa zefektívnili platby pri dobíjaní elektromobilov. Zároveň svojmu klientovi poskytujú prehľad o užívateľoch nabíjacích staníc a monitorujú priebeh nabíjania.
Vývoj komplexnej platformy je prácou, pri ktorej je potrebné postupovať precízne. „Všetko rozvíjame v kratších dvojtýždňových fázach, systém neustále testujeme, aby sme predišli chybám a priebežne zisťovali, či napredujeme správnym smerom. ”
Elektromobily nie sú v súčasnosti len utopickou predstavou, ale bežnou realitou. Sú to vozidlá poháňané elektrickou energiou z batérií, palivových článkov a niekedy aj solárnych panelov. Sú tiché a ich prevádzka je ekologická, pretože vykazujú nulové emisie. História elektromobilu siaha do prvej polovice 19. storočia, keď ho v roku 1835 navrhol Holanďan Sibrandus Stratingh. Skonštruovaný však bol jeho asistentom Christopherom Beckerom. Bolo to 50 rokov pred prvým automobilom so spaľovacím motorom. Prvý skutočný elektromobil bol zostrojený v roku 1870, bol však pomalý a nedokázal byť využívaný ani na dlhšie vzdialenosti. Prvý prakticky použiteľný elektromobil postavil až Thomas Parker v roku 1884. O rok neskôr sa podarilo zostrojiť elektromobil aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi.
Srdce z Košíc
V rámci programu týkajúceho sa elektromobilov FPT pracuje na projekte ICON (Infrastructure Controller), ktorý je srdcom e-Mobility. Toto riešenie zabezpečuje centralizovanú komunikáciu s jednotlivými nabíjačkami, ich správu a integráciu s ďalšími systémami.
Architekti, developeri a testeri z Fpt Slovakia významnú časť projektu ICON navrhli, vyvinuli, spravujú a stále ho vylepšujú. Mapujú všetky nabíjačky v meste či štáte. Vďaka týmto inováciám a neustálemu napredovaniu užívateľ príde k nabíjačke, jednoducho sa autentifikuje cez mobilnú aplikáciu alebo RFID kartu a automaticky sa spustí nabíjanie. Vyberie si spôsob úhrady a po nabití môže ekologicky jazdiť. Zamestnanci Fpt Slovakia tiež spravujú mobilné aplikácie.
Progres nielen v nabíjaní
Pracovníci spoločnosti sa elektromobilite začali venovať už v roku 2011. Aj vďaka tomu Košice zažili viacero prezentácií elektromobilov, napríklad Teslu Roadster, v čase, keď vo svete boli elektromobily veľmi ojedinelé. Ako hovorí Vojtko, toto elektro-auto malo vo svojich začiatkoch len zopár celebrít, napríklad americký herec Brad Pitt, Arnold Schwarzenegger alebo zakladatelia Googlu.
Prvé testy robili aj na automobile Opel Zafira, s ktorým prechádzali po Nemecku na jedno nabitie len zopár desiatok kilometrov. Postupne v Košiciach vytvorili testovacie laboratórium, kde využívajú simulátor auta na testovanie elektronabíjačiek a ich softvéru. Práve tu môžete vidieť najväčšiu hustotu elektronabíjačiek na meter štvorcový. Vývoj systému nabíjania veľmi pokročil, a tak na jedno nabitie môžete svojím autom prejsť 300 až 400 kilometrov. Časom stúpol nielen počet elektromobilov, ale tiež nabíjacích staníc. A tak z malého inovačného nápadu je teraz veľký medzinárodný projekt, ktorý môže zmeniť budúcnosť mnohých ľudí k lepšiemu.
Progres je zjavný aj z platby za toto elektro „tankovanie”. Kedysi sa používatelia overovali hlasovo. Jednoducho ste mohli zatelefonovať a nahlásiť svoje nabíjanie. Neskôr túto funkciu zastrešili RFID karty, ktoré fungovali ako platobné karty. Stačilo ich k nabíjačke priložiť, čím prebehla identifikácia platcu. V súčasnosti je vyvinutých viacero spôsobov, no asi najjednoduchšou metódou je mobilná aplikácia.
Veľký klient
Fpt Slovakia spolupracuje s európskou energetickou spoločnosťou Innogy SE, ktorá sa snaží svojím inovatívnym prístupom vytvárať energetický svet budúcnosti. Najsilnejšie zastúpenia má na domácej pôde v Nemecku. A práve e-Mobility je projekt, ktorý sa snaží nielen o ekologický, ale aj udržateľný spôsob prepravy, ktorá neprodukuje emisie. Je to moderná doprava našej budúcnosti, alternatíva k dopravným systémom založeným na fosílnych palivách.
Fpt Slovakia má otvorené dvere pre skúsených IT špecialistov – vývojárov, ale aj študentov, ktorí majú záujem o informačné technológie. Pre významného zákazníka Innogy SE spoločnosť Fpt Slovakia hľadá vývojárov a technických špecialistov na podporu projektu e-Mobility. Tento projekt je platformou pre riadenie, prevádzku, monitorovanie a integráciu nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Budúci zamestnanci budú pracovať v tíme vysoko špecializovaných IT profesionálov – vývojárov, testerov – na vývoji systému a na podpore aplikačných operácií projektu e-Mobility. Pozrite si zoznam voľných pracovných pozícií a staňte sa aj vy súčasťou FPT.
(EH, ML, SZ)