Lídri herných štúdií: Záľuba nás živí
Nedávno sme písali o súťaži IHRA. Dnes sme oslovili žiakov a študentov košických základných a stredných škôl, aby nám porozprávali o svojej motivácii a záľube pre vytváranie a programovanie rôznych aplikácií pre počítače alebo mobilné zariadenia. “Programovaniu sa venujeme už štyri roky od piateho ročníka. Všetkým odporúčame začínať s jednoduchými programovacími jazykmi, ktoré sa učia na školách. Potom už stačí len sedieť, programovať, ´gúgliť´, venovať tomu maximum voľného času a nenechať sa odradiť neúspechom. Naším hlavným zdrojom informácií je internet,“ povedali nám Juraj Marcin a Peter Tóth zo Základnej školy Staničná 13. Chlapci dosiahli popredné umiestnenia v posledných dvoch ročníkoch súťaže IHRA v programovaní počítačových hier v kategórii ZŠ. „Programovať som začínal v HTML a Basicu. V súčasnosti používam C# pre aplikácie a hry, PHP v kombinácii s HTML5 a CSS3 na tvorbu našich webov,“ prezradil Juraj. „Ja som začínal s GML, v poslednom čase sa venujem grafickej tvorbe,“ doplnil kamaráta Peter. HĽADAJÚ SPONZOROV „Jedným z mojich obľúbených programovacích jazykov je C# a momentálne v ňom dosahujem najlepšie výsledky. Môj prvý kontakt s programovaním nastal v 8. ročníku základnej školy, keď som sa začal zaujímať o tvorbu webových stránok prostredníctvom HTML, CSS a JavaScriptu. Momentálne sa okrem iného zaujímam o tvorbu mobilných aplikácií v jazyku JAVA na platforme Android. Pri tvorbe projektov spolupracujem s mojím spolužiakom Christopherom Stupákom, ktorý sa zaoberá tvorbou grafických efektov,“ dodal Jozef Petro, študent 2. ročníka na Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej. „Momentálne vyvíjame hru Last Light, ktorá je kreslená vlastnoručne a slúži na získanie sponzorov pre naše ďalšie projekty.“ ODOVZDÁVALI SKÚSENOSTI Súťažiaci mali príležitosť stretnúť sa a konzultovať svoje napredovanie s poprednými lídrami herných štúdií. „Už v mladom veku sme sa intenzívne venovali programovaniu a táto záľuba nás živí doteraz. Pri programovaní hier sme však získali aj mnohé poznatky, ktoré nám pomohli pri tvorbe 3D aplikácií mimo herného priemyslu,“ doplnil Matúš Kirchmayer, vývojový líder spoločnosti Perihelion Interactive. „Mladým programátorom by som odkázal, aby boli sebavedomí a mysleli na to, že aj v takom meste, ako sú Košice, môžu vzniknúť svetové veci,“ povedal Peter Nagy, spoluzakladateľ a vývojový líder spoločnosti Games Farm. Programovaniu sme s mojimi kolegami venovali veľa voľného času, častokrát aj nad rámec svojich povinností na škole. Sme radi, že naše skúsenosti môžeme odovzdávať ďalším záujemcom, ktorí radi prichádzajú na stretnutia s nami,“ uzavrel Martin Bačo z košického herného štúdia Fishcow. ROZVOJU PROGRAMOVANIA POMÁHA AJ SÚŤAŽ PALMA JUNIOR Rozvoju programovania pomáha okrem úsilia pedagógov aj súťaž PALMA junior. O jej cieľoch sme sa porozprávali so zamestnancami Ústavu informatiky na PF UPJŠ Ľubomírom Šnajderom a Jánom Gunišom, ktorí prispeli k vzniku tejto súťaže. „PALMA junior je súťaž v programovaní pre žiakov druhého stupňa základných škôl a prvých dvoch ročníkov stredných škôl. Súťaží sa v dvoch kategóriách, mladší žiaci v kategórii PROFÍK a starší v kategórii EXPERT. V každom školskom roku organizujeme tri on-line školské kolá a jedno prezenčné (off-line) finálové kolo, do ktorého postupujú najúspešnejší riešitelia školských kôl. V školských kolách každý tím v priebehu troch hodín rieši štyri úlohy. Organizátori riešenia skontrolujú, pridelia im bodové hodnotenie a ku každému pridajú komentár,“ rozhovorili sa organizátori súťaže. Cieľom je ukázať žiakom, že programovanie nie je samoúčelnou zábavou, ale silným nástrojom pre riešenie skutočných problémov. „Súťažné úlohy formulujeme ako reálne problémy obyvateľov fiktívnej krajiny – Korytnačkova. Žiaci riešia zaujímavé algoritmické úlohy, rozvíjajú si svoje programátorské zručnosti. Do súťažných úloh sa snažíme zakomponovať koncepty informatiky, samozrejme, na prijateľnej úrovni pre žiakov. V úlohách sa objavuje problematika kódovania informácií, šifrovania, kompresie alebo aj steganografie. Žiaci riešia problémy, kde sa stretnú s paralelizmom, analýzou obrazu, kontrolnými súčtami… Nezabúdame ani na rôzne stratégie riešenia (dekompozícia, riešenie odzadu, vytvorenie tabuľky) a programátorské techniky – napríklad rekurzia.“ Programovacím jazykom súťaže je jazyk Logo. „Vzhľadom na dôsledky obsahovej reformy školstva z roku 2008 uvažujeme rozšíriť vekovú kategóriu aj na žiakov tretieho ročníka SŠ. Postupne plánujeme aj prechod na modernejší programovací jazyk – Python. Aby žiaci a učitelia mali čas prispôsobiť sa tejto zmene, bude nasledujúci školský rok prechodný a žiaci budú môcť riešiť úlohy v programovacích jazykoch Logo aj Python.“ V tomto školskom roku už boli tri školské kolá a v júni sa uskutoční skutočné finále najlepších tímov na univerzite. Foto: archív J. P.