Si expert na počítačové hry? Over si svoje vedomosti!
Súčasnosť prináša diskusie o výhodách a nevýhodách konkrétnych programovacích jazykov a ich perspektíve do budúcna. Programátori argumentujú rýchlosťou výpočtov, podporou rôznych platforiem, prehľadnosťou zdrojového kódu, ale aj požiadavkami zamestnávateľov. Všeobecnou zhodou je, že niektoré programovacie jazyky sú vhodnejšie pre objavovanie základov programovania, iné sa úspešne využívajú pri vytváraní profesionálnych informačných systémov. Túto dilemu sa snaží odstrániť súťaž IHRA, o ktorej sme písali počas minulého školského roka. „Umožňuje prezentovať silu rôznych programovacích jazykov pri tvorbe počítačových hier ľubovoľného žánru a témy. Pri programovaní je totiž možné použiť obľúbený programovací jazyk alebo ich kombináciu, prípadne herné systémy, ktoré tvorbu hier uľahčujú,“ hovorí člen organizačného tímu súťaže Ľubomír Antoni z Ústavu informatiky na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ. „Je možné súťažiť s hrou, ktorá je vyvíjaná v rámci dlhodobejšieho projektu, pričom autori tejto hry dosiahli v aktuálnom období pokrok a nové výsledky v jej vývoji.“ Piata edícia Možnosť registrácie do nového ročníka 2015/2016 bola v týchto dňoch opäť ohlásená. „Ak rátame aj nultý ročník, ide v poradí už o piatu edíciu. Na našich stránkach je k dispozícii 74 hier a projektov na rôzne témy, pričom autori použili viac ako dvadsať rôznych programovacích prostredí a herných enginov.“ Pravidlá súťaže sú prevažne voľné. „Registrácia jednotlivcov alebo tímov bude prebiehať do 31. januára 2016 a odosielanie súťažných hier bude možné do 31. marca 2016. Vítané sú takisto tímy, ktoré sú zložené zo žiakov rôznych škôl. V prípade, že v tíme sú žiaci dvoch rôznych kategórií, tím súťaží vo vyššej z týchto kategórií.“ Všetky informácie je možné nájsť na stránke http://ics.upjs. sk/ihra. „Naším cieľom je okrem rozvoja tvorivosti a programátorských zručností jednotlivcov podporiť pozitívne vzťahy medzi vzdelávacími zariadeniami nášho mesta. Tiež uľahčiť tvorcom počítačových hier vytváranie a prehlbovanie priateľstiev, ktoré často vznikajú na základe spoločných záujmov žiakov a študentov v ich voľnom čase. Na záverečnú prehliadku, ktorá prebehne v apríli 2016, budeme znovu pozývať herných vývojárov, u ktorých táto záľuba prerástla k vytvoreniu vlastných herných štúdií.“ Vedomosti V súvislosti so štartom súťaže organizátori pripravili tri série otázok, ktoré budú postupne zverejňovať. Do súťaže sa môžu zapojiť žiaci základných a stredných škôl. K niektorým otázkam (v rámčekoch) je potrebné odpovede doplniť, v iných je možnosť výberu jednej alebo viacerých správnych možností. Odpovede na otázky prvého kola posielajte na e-mailovú adresu [email protected] do 31. októbra 2015. Uveďte svoje meno a priezvisko, názov školy a váš ročník. „Žiak základnej a strednej školy s najväčším počtom správnych odpovedí po všetkých troch kolách bude pozvaný na záverečnú prehliadku súťaže IHRA (aj bez vlastnej registrácie do súťaže), v rámci ktorej bude aj ocenený. Mená výhercov a správne odpovede budú zverejnené. Druhé kolo otázok bude v decembri 2015,“ dodáva Ľubomír Antoni.
Otázky 1. kola pre základné školy
Uveďte štyri zariadenia, ktoré po pripojení k počítaču umožňujú ovládať počítačovú hru. Doplňte správnu odpoveď.
-
V ktorých z nasledujúcich počítačových programov nie je možné vytvoriť počítačovú hru?
-
a) Multimedia Fusion 2 b) Game Maker 2 c) 2D Barcode Scanner d) Imagine e) Scratch
-
Ako sa nazýva najznámejšia služba na šírenie aplikácií (a teda aj počítačových hier) pre mobilné telefóny s operačným systémom Android? Doplňte správnu odpoveď.
-
V každej z nasledujúcich možností sa skrýva herný žáner. Uveďte, ku každému žánru dva charakteristické znaky a dva príklady konkrétnych hier.
-
a) strategické hry b) simulátory c) adventúry d) arkády
Otázky 1. kola pre stredné školy
-
Ktoré z týchto možností nevystihuje operačný systém Android? a) otvorený softvér b) jednotlivé aktualizácie systému sa pomenúvajú podľa názvov sladkostí c) zdieľanie aplikácií pomocou služby App Store d) zelený robot
-
Ktoré z týchto možností nevystihuje operačný systém iOS? a) kompatibilita zariadení b) otvorený softvér c) nahryznuté jablko d) vyvíjaný spoločnosťou Google
-
Uveďte tri herné enginy (game engines), ktoré umožňujú vyvíjať mobilné aplikácie a ku každému doplňte, ktoré z nich podporujú operačný systém iOS a ktoré operačný systém Android.
-
Jedna z hier, ktorá vyšla ešte v roku 1996, bola vytváraná pomocou animácií modelov z hliny. Viete uviesť názov hry, ktorá bola vydaná v tomto roku a je označovaná za nasledovníka tejto hry?
Foto: