Ako zvláda nový správca košické pohrebiská
Správa mestskej zelene v Košiciach (SMsZ) v polovici novembra prebrala do svojej správy pohrebiská verejný cintorín a krematórium. Počas prehliadky priestorov poukázali predstavitelia mesta na viaceré nedostatky, ktoré po sebe zanechal predchádzajúci prevádzkovateľ, firma Rekviem. Predstaviteľom mesta robí najväčšie vrásky na čele technický stavu kremačných pecí.
Budova krematória pochádza z prelomu 70. a 80. rokov a jej interiér je odvtedy v nezmenenom stave. „Môžete to vidieť aj na čalúnení pôvodných lavíc, ktoré sú ošúchané a dotrhané,“ ukazoval na mieste riaditeľ Magistrátu mesta Košice (MMK) Marcel Čop.
Okrem neho sa na kontrolnom dni zúčastnili primátor Košíc Jaroslav Polaček, jeho námestník Marcel Gibóda a riaditeľka SMsZ Marta Popríková.
Nutné je repasovať obe pece
Podstatnejším problémom sú ale dve kremačné pece, ktoré sú síce funkčné, ale potrebujú investíciu. Jedna z nich, pôvodom z Česka, je technologicky staršia, má 40 rokov. „Používa sa najmä druhá – maďarská, ktorej prevádzka je oproti tej českej ekonomickejšia,“ uviedol Čop.
Podmienkou prevzatia pecí od predošlého prevádzkovateľa bola ich funkčnosť. Pôvodne zamýšľali repasovať českú pec, no po oboznámení sa s technologickým stavom zariadení sa rozhodli pre investíciu do maďarskej pece. „Počas jej opravy sa bude využívať česká pec, ktorá sa potom tiež opraví alebo nahradí novou,“ uviedol Čop. Prvotný odhad investícii je 120-tisíc eur, podľa Čopa sa však môže navýšiť.
[ad][/ad]Polaček: Zvládli to
SMsZ v súčasnosti začala v krematóriu z vlastnej iniciatívy rekonštrukciu sociálnych zariadení pre zamestnancov a verejnosť, ktoré boli v hygienicky nevyhovujúcom stave. Upravovať sa bude aj exteriér pred budovou, zakúpili aj novú audiotechniku do obradnej siene.
„Mnohí hovorili, že SMsZ prechod pohrebísk do správy nezvládne, rodili sa rôzne katastrofické scenáre, no nestalo sa tak. Chcem sa poďakovať pani Popríkovej a pánovi Čopovi, ako situáciu zvládli,“ uviedol primátor Košíc Jaroslav Polaček.
Krematórium slúži nielen pre Košičanov, ale aj pre celý Košický kraj. Za týždeň sa v ňom priemerne vykoná 60 obradov. Zariadenie sa pred kremáciou musí nahrievať minimálne štyri hodiny. Za štandardných podmienok pec funguje od štvrtka do nedele, v závislosti od počtu kremácií.
Opravia schody na južnom cintoríne
Na verejnom cintoríne je podľa riaditeľky Popríkovej mnoho problémov. Prvým z nich je parkovanie pred hlavným vchodom do areálu cintorína. Parkovisko je totiž permanentne plné áut aj vtedy, keď sa na cintoríne nekoná žiadny smútočný obrad.
Potrebné bude opraviť aj jednu stenu s urnami v kolumbáriu, ktorá je v havarijnom stave. „Je naklonená, musíme z nej vybrať 90 urien a informovať o tom ich rodiny,“ uviedla riaditeľka SMsZ M. Popríková.
Pracovníkom sa taktiež podarilo zmapovať hroby známych obyvateľov Košíc, čo mala byť povinnosť predchádzajúceho prevádzkovateľa. „Povedal však, že by na to potrebovali vyše 100 dní. Nakoniec sme to spravili my. S našimi pracovníkmi sme si priestor rozparcelovali a za jeden deň sme zmapovali 888 hrobov, 36 z nich sme nenašli,“ uviedla Popríková.
Jednou z priorít na tento rok je aj rekonštrukcia schodiska k hrobom, ktoré je v katastrofálnom stave. „Musíme ho rozobrať, upraviť terén a nanovo uložiť. Chceli by sme pri tom využiť pracovníkov, ktorí nám v súčasnosti pomáhajú pri zimnej údržbe,“ vysvetľuje riaditeľ magistrátu M. Čop.
Správcu cintorína čaká aj veľké upratovanie. Pozdĺž celého oplotenia sa totiž nazhromaždili kopy plastových fliaš, rôzneho odpadu a pod. SMsZ sa chce do toho pustiť v jarnom období, plánuje do týchto aktivít zapojiť aj verejnosť. Prvým krokom bolo rozmiestnenie stovky nádob na odpad v areáli cintorína.
Bývalý technický riaditeľ je nespokojný s ponúknutou prácou
Košické pohrebiská boli v správe spoločnosti Rekviem od roku 1994. V polovici novembra minulého roka mu skončila nájomná zmluva a mesto v nej nechcelo pokračovať.
V dôvodovej správe na júlovom zastupiteľstve magistrát argumentoval tým, že väčšie mestá, ako napr. Prešov či Bratislava, si spravujú pohrebné služby prostredníctvom vlastných organizácií.
Bývalý technický riaditeľ spoločnosti Rekviem Milan Relovský uviedol, že prechod bol náročný najmä z hľadiska administratívy. „Hlavná časť, ktorá bola zmluvne dohodnutá a nevyhnutná na chod cintorína, sa odovzdala, no mnohé doklady a písomnosti sú ešte u nás,“ vysvetľuje M. Relovský.
Pece sú užívaniaschopné
Podmienkou na prevzatie pecí v krematóriu bol ich prevádzkyschopný stav, čo Rekviem aj splnil. „Podmienka funkčnosti prvej a v tom čase jedinej pece na 50 % platila v starej zmluve do roku 2013. Namiesto toho došlo k zakúpeniu druhej pece, ktorá už tiež prešla generálnou opravou. Zmluva bola nakoniec upravená tak, že pece majú byť odovzdané v užívaniaschopnom stave, čo aj bolo splnené,“ uviedol Relovský.
Historické hroby
Podľa Relovského spoločnosť Rekviem nemala na zmapovanie historických a vojenských hrobov na verejnom cintoríne dostatok kapacít, aby to stihli do polovice novembra. „SMsZ to síce spravila za jeden deň, pretože mali na to ľudí, ale nenašli niekoľko hrobov. Keď som si ten zoznam pozrel, tak som ich hneď upozornil na jeden hrob, pri ktorom som bol dvakrát,“ hovorí bývalý zamestnanec Rekviemu.
Neadekvátne pracovné zaradenie
Podmienkou zmluvy o prevzatí správy pohrebných miest od spoločnosti Rekviem bolo zamestnanie všetkých jej pracovníkov. Pracovné ponuky odmietli dvaja zamestnanci, jedným z nich je aj Relovský.
„Nebola mi ponúknutá moja doterajšia práca, ale pozícia technika zelene, s ktorou nemám skúsenosti a so mzdou ako pokladníčka v obchode. Ďalšiu zamestnankyňu, ktorá robila asistentku pohrebných služieb, preradili na upratovačku. Na obe tieto pozície zobrali svojich ľudí,“ uviedol Relovský, ktorý hovorí o pracovnoprávnom spore.
SMsZ: Povinnosť sme splnili
SMsZ tvrdí, že svoju zmluvnú povinnosť na ponuku pracovného miesta si splnila, no nebolo to spojené s prechodom na rovnakú funkciu s rovnakými platovými podmienkami.
„Pán Relovský bol doteraz technický riaditeľ Rekviemu. V SMsZ je len jediný riaditeľ – štatutár, ktorý je volený mestským zastupiteľstvom na základe návrhu primátora mesta. SMsZ nemá pozície prevádzkového alebo technického riaditeľa, čo bolo vysvetlené aj pánovi Relovskému. Ponúkli sme mu pozíciu technika zelene, ktoré bolo na úrovni jeho vysokoškolského vzdelania. Nechceli sme byť k nemu neféroví a ponúkať prácu údržbára alebo záhradníka. Keďže sme platení v zmysle zákona o odmeňovaní vo verejnej správe, nemohli sme mu ponúknuť ani jeho doterajší plat,“ vysvetlila poverená vedením Právneho a personálneho úseku SMsZ Katarína Ondášová.
„V administratíve, kde pracovali tri zamestnankyne Rekviemu, sme potrebovali zamestnať aj dvoch svojich ľudí, na ktorých sa môžeme spoľahnúť. Jedna zamestnankyňa prácu odmietla, pretože už nechcela ďalej pracovať v prostredí krematória, druhej sme ponúkli pozíciu obradníčky, ktorú prijala. Ďalší zamestnanec je dlhodobo práceneschopný a kvôli jeho zdravotnému stavu sa do budúcna nepočíta s jeho prácou hrobára,“ dodáva Ondášová, podľa ktorej sú všetci zamestnanci so svojimi novými zmluvami a podmienkami spokojní.
Foto: Veronika Janušková [ad2][/ad2]