Autoškoly zvyšujú kvalitu
Zmena zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave, ktorá vstúpila do platnosti v januári minulého roka, priniesla so sebou v autoškolách nielen pozitívne zmeny. Jej cieľom je skvalitnenie výcviku, zároveň si však vyžiadala zvýšené náklady na nákup identifikačných zariadení, čo sa prejavilo na cenách vodičských kurzov.
Zisťovali sme, aké sú aktuálne ceny kurzov a do akej miery sa v posledných mesiacoch zmenili podmienky pre žiadateľov vodičského preukazu skupiny B.
Ceny rástli počas celého roka
Autoškoly zvyšovali ceny za získanie vodičského preukazu priebežne, počas celého minulého roka. V porovnaní s rokom 2015 nárast predstavoval približne od 5 do 25 percent.
Miernejšie sa zvýšili ceny napríklad v autoškolách Strednej priemyselnej školy dopravnej (SPŠD), Radosť či Darivčák. Nárast v nich nepresiahol 30 eur. Autoškola Radosť ponúka zrýchlené a individuálne kurzy, či kurzy v angličtine po dohode s klientom. Individuálny prístup a ceny si vie zákazník dohodnúť priamo s inštruktorom.
O viac ako 15 percent sa zvýšili ceny kurzov napríklad v autoškole VaV či Drajv. Kým VaV zvyšovala ceny od začiatku minulého roka viackrát, v autoškole Drajv siahli po zdražovaní až koncom roka.
Všímajte si, čo je v balíku služieb
Ceny v niektorých autoškolách však stále nie sú konečné. Úpravy po novom roku chystajú napríklad autoškoly OK TIP alebo Ryder. Pri stanovených cenách je potrebné všímať si aj to, či autoškola do balíka služieb zahrnula aj kurz 1. pomoci, knihy, DVD či kolky.
Ak nie, náklady sa môžu zvýšiť o niekoľko desiatok eur. Vodičský preukaz v autoškole SPŠD je možné zatiaľ získať od 380 €, avšak jej kapacity sú od minulého roku plné. „Najbližší voľný termín na prihlásenie do kurzu je až v marci, prípadne v máji,“ poznamenal vedúci autoškoly s najnižšou cenou Jozef Eliáš.
Po novom už žiadne meškanie
„Do kalkulácie na príslušnú skupinu je potrebné podľa nových predpisov zahrnúť aj cenu náhradnej cvičnej plochy a cenu za služby poskytnuté dodávateľom GPS,“ priblížila nám zmeny Gabriela Darivčáková z autoškoly Darivčák. Nové zariadenia majú monitorovať žiakov, či splnili stanovené množstvo hodín teórie a jázd.
Negatívny dopad to bude mať hlavne pre žiadateľov o vodičský preukaz, ktorí majú vo zvyku meškať, alebo sa snažili dodatočne prispôsobovať čas jázd a teórie so svojím inštruktorom. „Už žiadne meškanie na teóriu viac ako pätnásť minút či odchádzanie trocha skôr,“ priblížil situáciu Jozef Eliáš z autoškoly SPŠD.
Inštruktor sa v praxi stretával s meškaním či požiadavkou skoršieho odchodu budúcich šoférov z hodiny. Cezpoľní, ktorí chceli napríklad stíhať vlak, si takto skracovali čas.
Plné kapacity v posledných mesiacoch
Zvyšovania cien kurzov viedli v posledných mesiacoch minulého roku k zvýšenému záujmu klientov a k preplneným kapacitám. V niektorých autoškolách kurzy presiahli pôvodnú dĺžku, prípadne už vôbec neprijímali nových študentov. Týkalo sa to hlavne zrýchlených či individuálnych kurzov. Dôvodom bol nedostatok voľných inštruktorov. Zvýšený počet študentov zaregistrovalo viacero autoškôl. U Darivčáka zaznamenali vysokú návštevnosť hlavne od septembra.
V posledných rokoch sa ceny kurzov zvýšili už niekoľkokrát. Keďže sa po novele zákona zdražovanie týka všetkých autoškôl, noví žiaci budú musieť siahnuť hlbšie do vrecka: „Úprimne, nemám potuchy, ako sa pohybujú ceny kurzov. Zachytila som len to, že zdraželi. A myslím si, že pokiaľ človek vodičák chce, tak ho urobí aj za vyššie ceny,“ podelila sa o názor Nikola Semancová, ktorá sa do autoškoly zatiaľ nerozhodla prihlásiť.
—
Akciové ceny na princípe „koľko zaplatíš, toľko sa povozíš“ končia
V minulom roku prešli autoškoly niekoľkými zmenami. Každá si mala po novom zaobstarať GPS do vozidiel a učební či softvérové vybavenie. Navyše jednorazovo zvýšené náklady na vozidlo predstavujú 100 eur, ďalších sedem eur predstavuje mesačný poplatok za SIM kartu. Dôsledkom noviniek sa má zvýšiť kvalita výučby.
Podľa Jozefa Roháľa zo Slovenskej komory výcvikových zariadení sú tieto zmeny len minimálne. Cena za vodičské oprávnenie skupiny B sa doteraz pohybovala v rozmedzí 300 až 600 eur. Správna cena by vraj v súčasnosti mala byť v rozpätí od 580 do 800 eur. Autoškoly si podľa Roháľa už nebudú môcť určovať ľubovoľné akciové ceny, ktoré fungovali na princípe „koľko zaplatíš, toľko sa povozíš“.
„Bohužiaľ, tak to bolo doteraz a stále to ešte niekde funguje, aj keď je to v rozpore so zákonom a s učebnou osnovou. Naša legislatíva totiž presne stanovuje rozsah výcviku,“ uvádza Jozef Roháľ, ktorý je vedúcim strediska autoškoly Ekomido. Učebná osnova stanovuje, že žiak má absolvovať 32 hodín teórie, štyri hodiny trenažéra, jednu hodinu údržby a 34 hodín praktických jázd. Spolu je to 72 hodín. „Teraz už je každému jasné, že sa to za sumu 300 EUR nedá vykonať,“ upresnil zmenu cien Roháľ. Autoškoly si mali doplniť identifikačné zariadenia a požiadať o preregistráciu do 1. decembra minulého roku. Na otázku, ako sa legislatívna zmena prejavila na fungovaní autoškôl a či niektoré nezanikli, odpovedal: „Máme presnú evidenciu, že žiadosť o preregistráciu si nepodali dve percentá autoškolákov, lebo dovŕšili dôchodkový vek. Čo je prirodzené. Máme informácie, že vznikajú nové autoškoly delením či spájaním, ale žiaden inštruktor kvôli tomu neprišiel o prácu,“ doplnil Roháľ.
Oľga Točiková
Foto: Veronika Janušková