Autovraky mestskí policajti nemajú kam odťahovať
Chronickým nedostatkom parkovacích miest trpia všetky väčšie košické mestské časti. Preto ide majiteľov áut priam rozhodiť od zlosti, keď vidia na niektorom stáť nepoužívané, často zdevastované vozidlo aj celé roky.
Košičana Jozefa Nováka niekoľko rokov rozčuľuje odstavený Fiat Marea na Galaktickej ulici na Sídlisku nad jazerom. „Chýba mu predná tabuľka s evidenčným číslom, má neplatné známky technickej aj emisnej kontroly. Na prednom okne je už druhé upozornenie od mestskej polície, ale nikto naňho nereaguje. Okolo kolies už vyrástli dreviny,“ opisuje situáciu nespokojný Jazerčan.
[ad][/ad]Nedoručiteľné výzvy
O odťahovanie autovrakov sa v Košiciach stará mestská polícia. Aktuálne ich evidujú podľa informácií od povereného náčelníka Ladislava Suchého 224. „Na základe zaslanej výzvy bolo odstránených v roku 2018 celkovo 195 starých áut a v roku 2019 doteraz 68 takýchto vozidiel,“ hovorí L. Suchý.
Mestskí policajti musia podľa zákona najprv vyzvať držiteľa, aby vrak odstránil. Ak to do 60 dní neurobí, môžu dať vozidlo odtiahnuť. Už tu narážajú často na problémy, ktoré riešenie situácie odďaľujú. „Pomerne často sa stáva, že držiteľovi vozidla nevieme z objektívnych dôvodov doručiť výzvu na odstránenie vraku, napríklad keď jeho pobyt je neznámy, presťahoval sa do inej krajiny, zomrel a ešte nebolo ukončené dedičské konanie a podobne,“ vysvetľuje Branislav Barna z košickej mestskej polície.
Parkovisko nestačí
Ak sú splnené zákonné podmienky na odťah vraku, prichádza ďalší problém. Mestskí policajti ho musia podľa zákona umiestniť len na určené parkovisko, ktoré musí spĺňať všetky normy na ochranu životného prostredia. Mesto má uzatvorenú zmluvu so spoločnosťou Fe-MARKT, ktorá prevádzkuje takéto parkovisko v Turni nad Bodvou. Má však kapacitu len 10 miest, takže je permanentne zaplnené.
„Tento problém nerieši ani samotný zákon, ktorý nám, ako správcovi cesty síce ukladá povinnosť odťahovať vraky, ale vôbec neupravuje situáciu, ktorá nastane pri naplnení určeného parkoviska. Preto musíme robiť selekciu a na určené parkovisko prioritne odťahovať iba vraky, ktoré už priamo poškodzujú životné prostredie, napríklad vytekajúcimi prevádzkovými kvapalinami,“ hovorí B. Barna.
Zákonné lehoty
Príliš dlho trvá aj ďalšia etapa riešenia. O tom, že majiteľ parkoviska môže vrak rozobrať a ekologicky zužitkovať, aby sa uvoľnilo miesto na určenom parkovisku, rozhoduje Okresný úrad životného prostredia. Aj on musí dodržiavať zákonné termíny a ak má držiteľ vozidla námietky, tak sa riešenie predlžuje o celé mesiace.
„Navýšenie počtu miest na určenom parkovisku by odstraňovanie vrakov riešilo iba čiastočne. Najväčší problém vidíme v nedostatočnej právnej úprave, ktorá celý proces neúmerne predlžuje. Snažíme sa urobiť maximum, ale najčastejšie je to samotný zákon, ktorý nám zväzuje ruky,“ opisuje postoj mestských policajtov B. Barna.
[ad2][/ad2]V Bratislave i Nitre majú miesta dosť
Pri kapacite 10 miest určené parkovisko v Turni nad Bodvou pre Košice evidentne nestačí.
Podľa konateľky spoločnosti, ktorá toto parkovisko prevádzkuje, musí takéto miesto podľa zákona spĺňať prísne podmienky. Za uskladnenie áut mesto nič neplatí a firma má nejaké financie len zo zhodnotenia odpadu z vraku. Mesto už v priebehu posledných rokov oslovilo viacero spoločností, o tento druh podnikania však nie je medzi nimi záujem.
Denník KOŠICE:DNES zisťoval, ako sú na tom pri odťahovaní autovrakov iné slovenské mestá. Pre Bratislavu prevádzkujú určené parkoviská dve spoločnosti – jedna priamo v hlavnom meste, druhá v Bernolákove. K dispozícii majú vyše 190 miest. Podľa informácií z magistrátu pri súčasnom počte nahlásených 155 vrakov, ktorý sa však často mení, kapacita určených parkovísk plne postačuje.
Ako nás informoval hovorca mesta Nitra Tomáš Holúbek, v súčasnosti majú 65 nahlásených autovrakov. Magistrát má pritom zmluvu so súkromnou firmou, ktorá prevádzkuje parkovisko s kapacitou 100 miest.
V Žiline majú nahlásených 96 vrakov, z toho 55 pribudlo v tomto roku. „Odťahujeme ich na iné parkovisko v areáli Dopravného podniku mesta Žiliny. Ak si ich do roka majiteľ neprevezme, berie si ich na výcvik stredná hasičská škola a následne idú na zošrotovanie. Kapacita parkoviska je 60 vozidiel, aktuálne je celkom naplnené,“ povedala nám hovorkyňa mesta Barbora Zigová.
Recept našiel starosta Ťahanoviec
Na najmladšom košickom sídlisku Ťahanovce vraky miznú už niekoľko rokov.
Niekdajší poslanec a terajší starosta tejto mestskej časti Miloš Ihnát totiž našiel spôsob, ako sa s problémom vysporiadať. Sám vyhľadáva držiteľa dlho parkujúceho vozidla a buď ho presvedčí, aby auto odstránil, alebo ho skontaktuje s podnikateľom, ktorý sa legálne zaoberá ekologickou likvidáciou autovrakov. Ten sa väčšinou s majiteľom dohodne na predaji vozidla a automobil z parkovacieho miesta odtiahne.
„Za necelé tri roky sa z ulíc sídliska podarilo dostať 98 vozidiel, ktoré dlhodobo blokovali parkovacie miesta. Ďalší majiteľ mi sľúbil, že takéto auto odstráni v najbližších dňoch, takže sa blížim k stovke. Keď sa mi to podarí, tak si otvorím šampanské,“ smeje sa starosta Ihnát.
Príklad Ťahanoviec inšpiroval aj vtedajšieho poslanca a súčasného starostu Sídliska KVP Ladislava Lörinca. „Je to časovo náročné a dnes, keď musím riešiť veľa iných problémov, to už nechávam na mestskú políciu,“ povedal nám L. Lörinc.
[ad3][/ad3]