Bude v septembri dosť šoférov autobusov? DPMK tvrdí, že áno
Do skončenia prázdnin a dovolenkového obdobia zostávajú už len necelé dva týždne. Ako si poradí košický dopravný podnik, v ktorom akútne chýbajú vodiči autobusov MHD?
Vynechávanie spojov na autobusových linkách MHD v Košiciach je predmetom veľkej kritiky cestujúcej verejnosti už niekoľko týždňov. Ako vedenie Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) priznalo, príčinou je akútny nedostatok vodičov. Zdôrazňuje však, že je to problém, s ktorým zápasia takmer vo všetkých obdobných podnikoch zabezpečujúcich mestskú hromadnú dopravu na Slovensku.
Odchádzajú na kamióny
Podľa našich informácií sa pre nedostatok vodičov denne nevypraví v našom meste približne 20 spojov. V takej Nitre ich je aj okolo 50. V Košiciach existuje vyše 50 liniek, na ktorých funguje niekoľko sto spojov. Košickým dopravcom navyše v súčasnosti komplikuje situáciu výluka električkovej dopravy na väčšine liniek. Chýbajúce električky musia nahrádzať autobusovými spojmi, čo poriadne zvyšuje potrebu vodičov autobusov. Prečo s tým dopravcovia dopredu nepočítali a nepripravili sa na to, sme sa niekoľkokrát pýtali, ale odpoveď sme nedostali.
[ad][/ad]Ako sme sa dozvedeli priamo od vodičov, práca v MHD pre nich nie je príliš lukratívna. „Plat je nízky, výhody dopravy zdarma pre rodinných príslušníkov už nie sú, zodpovednosť pri preprave ľudí vysoká. Podnik je pritom dlhodobo podfinancovaný, dotácie od mesta jednoducho nestačia. Keby nás lepšie zaplatili, šoférov by bolo dosť. Takto radšej odchádzajú na kamióny, kde lepšie zarobia a nemajú takú zodpovednosť,“ povedal nám jeden z vodičov pod podmienkou anonymity.
Dostatočné lákadlá?
Podľa informácií spred niekoľkých týždňov chýba v DPMK okolo 70 vodičov autobusov. „V mesiacoch jún až august odišlo z podniku 12 vodičov, dvom zamestnancom výpovedná lehota vyprší v septembri,“ povedala nám tlačová hovorkyňa dopravcov Michaela Karaffová.
Ako zdôrazňuje, nábor nových vodičov pre košickú MHD prebieha priebežne. „Okrem stabilnej práce, prémiových ukazovateľov a sociálnych výhod ponúkame vodičom autobusov aj náborový a stabilizačný príspevok vo výške 1 500 eur. Príspevok je viazaný na odpracovanie piatich rokov, prvú splátku vodič dostane po odpracovaní dvanástich mesiacov,“ opisuje hovorkyňa benefity, ktoré by mali prilákať nových adeptov. Záujemcom, ktorí by sa chceli stať vodičmi MHD, ale majú vodičský preukaz iba na skupinu C, ponúkajú možnosť rozšírenia na skupinu D a rovnako možnosť získať Kvalifikačnú kartu vodiča na náklady DPMK.
Nová krv prichádza
V priebehu letných mesiacov prijali do DPMK piatich nových vodičov autobusov. V najbližších dňoch končí v podnikovej autoškole kurz na získanie vodičského oprávnenia skupiny D a Kvalifikačnej karty vodiča štrnásť šoférov, ktorí budú po 80-hodinovom zácviku zaradení do výpravy. V septembri by malo do novootvoreného kurzu nastúpiť pätnásť adeptov.
Bude to však stačiť na obsluhu všetkých spojov aj v septembri, keď sa skončia prázdniny a dovolenky a počet cestujúcich v MHD sa rapídne zvýši? V DPMK veria, že áno. Skončí sa totiž aj výluka električkových tratí v súvislosti s dokončením modernizácie križovatky VSS, takže sa zmenší potreba náhradných autobusových spojov a vodičov na nich. Z osemdesiatich vodičov električiek má totiž potrebné papiere na autobusy len jedenásť. Ostatní museli plniť iné pracovné úlohy.
„Po spustení električkovej dopravy na Sídlisko Nad jazerom a do Barce začiatkom septembra sme pripravení zabezpečiť obsluhu mesta všetkými linkami v zmysle platných cestovných poriadkov,“ tvrdí hovorkyňa DPMK Karaffová.
Cestujúci kritizujú MHD na trase z Komenského na Terasu
Po spustení viacerých zmien v MHD v súvislosti s modernizáciou električkovej trate na Triede SNP cestujúci kritizovali náhradnú dopravu. Prekážalo im najmä zrušenie priameho spojenia z oblasti Komenského ulice na Terasu.
Dnes sa cestujúci dostane od okresného úradu na Námestie Maratónu mieru náhradnou autobusovou linkou x2, odtiaľ pokračuje k magistrátu v autobuse x6 a môže prestúpiť na električku.
„Toto dopravné spojenie je výsledkom našich monitorovaní, podľa ktorých veľká časť cestujúcich končí svoju cestu na Námestí Maratónu mieru a len niektorí pokračujú linkou x2. Na linku x6 sme nasadili veľkokapacitné autobusy a na linku x2 malý autobus,“ zdôvodňuje hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. Okrem toho, kĺbový veľkokapacitný autobus neprejde okolo staveniska na Komenského ulici, ani úzkymi odbočkami cez ulice Tomášikovu a Obrancov mieru.
Sú aj iné trasy
Cestujúcim dopravcovia odporúčajú nájsť si alternatívne, doteraz menej využívané trasy. Napríklad pri ceste z oblasti Komenského ulice smerom do U. S. Steelu by sa dali využiť linky číslo 71, 72, 16, či 25 s prestupom na linku R1 pri Obchodnom dome Dargov. Ďalšou alternatívou je linka 55 s prestupom na linku RA4 na Sídlisku KVP.
Vyskúšali sme to. Klasickou trasou nám cesta od Spoločenského pavilónu k magistrátu električkou číslo 6, odtiaľ na Námestie Maratónu mieru „iksšestkou“ a odtiaľ k okresnému úradu linkou x2 trvala 37 minút. Zdržiavalo nás najmä čakanie pri prestupoch.
Potom sme zo zastávky Tomášikova cestovali autobusom linky 71 k magistrátu, odtiaľ šestkou k Spoločenskému pavilónu. Výsledok bol jednoznačne pozitívny. Cesta nám trvala 29 minút a prestupovali sme len raz.